Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2010-11
Nom
INTRODUCCIÓ ALS FACTORS HUMANS
Codi Assignatura/Matèria
12024
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
PEDAGOGIA I PSICOLOGIA
Cicle
2
Tipologia
OPTATIVA
Extensió
2N QUADRIMESTRE 2N CICLE INFORMÀTICA I MÀSTERANUAL
Crèdits ECTS
5.0
Hores
125.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
100.0
Català
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

El procès d'ensenyament/aprenentatge està dissenyat per a que l'estudiant aprengui els continguts del curs en format No presencial. Per a això, s'han dissenyat els següents tipus d'activitats: 

- Activitats tutoritzades / treballs dirigits 

* En cada mòdul s'obrirà un fòrum per a clarificar els continguts del mòdul 
* En cada mòdul es realitzaran un conjunt d'activitats individuals i/o en petit grup encaminades a treballar de forma significativa els continguts. Com a exemple de les activitats que es realitzaran destaquem les quatreo següents: 
   a) Exploració i anàlisi de software, websites i plataformes informàtiques des de la perspectiva dels factors humans implicats en la interacció de la persona amb eines informàtiques concretes. 
   b) Síntesi i discussions sobre els continguts aportats en l'aula per part del professorat y el alumnat 
   c) Anàlisi i discussió de treballs d'investigació sobre els continguts treballats en el mòdul. 

- Activitat autònoma:
 
• Preparació d'un document de síntesi i discussió –en format de mapa conceptual- sobre els continguts apresos en el curs 
• Lectures orientades 
• Participació en els fòrums del curs 
• Realització d'activitats individuals 

- Activitat presencial (inclou classes i seminaris)

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura optativa que es cursa en el segon quadrimestre del màster, pertany a la matèria "Factors Humans".


Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Manuela Mercedes Pifarre Turmo
pifarre@pip.udl.cat
A concretar
2
Jaume Sanuy Burgués
sanuy@pip.udl.cat
A concretar
3

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Correcció en l'expressió oral i escrita

Competències específiques de la titulació

  • Aplicar la metodologia i les tècniques de Disseny Centrat en l’Usuari (DCU).
  • Aprendre a dissenyar sistemes interactius en equips multidisciplinars.

Competències transversals de la titulació

  • Treball en equips multidisciplinaris
  • Capacitat de treball en equip.

Continguts

Continguts de la matèria

Bloc temàtic 1: L' ordinador en els sistemes d' activitat humana

  • La noció d'activitat humana
  • Principals sistemes d'activitat humana: principals característiques i variables que les defineixen
  • La funció del ordinador en els sistemes d'activitat humana

 

Bloc temàtic 2: Factors cognitius i la seva implicació en la interacció persona-ordinador

  •     Models sobre el funcionament de la memòria humana
  •      Esquemes de coneixement
  •      La teoria de la sobrecàrrega cognitiva: Cognitive Load Theory
  •       Sobrecàrrega cognitiva en la interacció Persona-Persones-ordinador: variables que incideixen en el disseny de informació multimèdia

 

Bloc temàtic 3: Factorss emocionals i personals en la interacció persona-ordinador

  • Aspectes emocionals i motivacionals en la interacció persona-ordinador.
  • Les emocions: característiques, classificació i components
  • Línies d'estudi emocional i apliació en disseny informàtic
  • Motivació: característiques
  • Motivació com a procés dinàmic (model ARCS)
  • Factors instruccionals i disseny de software

Bibliografia

Bibliografia recomanada

  • AAVV (2007). Affective Computing and Intelligent Interaction. Second International Conference, ACII Lisbon, Portugal, September 12-14, 2007 Proceedings. Springer Berlin.
  • Bonnie; A. Nardi (ED.) (1996) Context and Consciousness. Activity Theory and
  • Brian C. Nelson Æ Benjamin E. Erlandson (2008). Managing cognitive load in educational multi-user virtual environments: reflection on design practice.- Education Tech Research Dev 56:619–641
  • Engerström, Y. & Miettinen, R. (1999) Perspectives on Activity Theory. NY: Cambride. University Press.
  • Human-Computer Interaction,. Cambridge, MA: MIT Press
  • Kalyuga, K. (2007). Enhancing Instructional Efficiency of Interactive E-learning Environments: A Cognitive Load Perspective. Educ Psychol Rev 19:387–399
  • Picard, R. (1998). Los ordenadores emocionales. Barcelona: Ariel, 1998
  • ZORAN DURIC, et al (2002). Integrating Perceptual and Cognitive Modeling for Adaptive and Intelligent Human–Computer Interaction. PROCEEDINGS OF THE IEEE, VOL. 90, NO. 7, JULY 2002, 1272-1289

 

MATERIAL DE LA' ASSIGNATURA

 

En cada mòdul l'alumne disposarà dels següents recursos per a aprendre els continguts:

 

-  Fitxa del mòdulo, en la qual s'especifiquen les activitats concretes a realitzar

-  Presentació en powepoint amb els conceptes clau del mòdul. Aquesta presentació estarà comentada per els professors del mòdul.

-  Lectura de artícles clau sobre els continguts del mòdul