Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2010-11
Nom
FONAMENTS DE L'ACCESSIBILITAT
Codi Assignatura/Matèria
12022
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
INFORMATICA I ENGINYERIA INDUSTRIAL
Cicle
2
Tipologia
OPTATIVA
Extensió
1R QUADRIMESTRE 2N CICLE INFORMÀTICA I MÀSTER
Crèdits ECTS
5.0
Hores
125.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
100.0
Català
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

Degut al seu caràcter no presencial, és fonamental que els usuaris participin al llarg de tot el quadrimestre realitzant les següents accions:

- Descarregar els temes des de la secció "Recursos" del Campus Virtual (http://cv.udl.cat)
- Estudiar temes i seguir exercicis proposats.
- Realitzar en grup les activitats (descrites oportunament en la secció "Activitats" del Campus Virtual).
- Entregar les activitats a través de la secció "Activitats" del campus Virtual. Solament és necessari que les entregui 1 dels integrants de cada grup.
- Recollir notes i comentaris del professor sobre les activitats entregades (secció “Activitats”).
- Participar en els fòrums de l'assignatura, secció "Debat" del Campus Virtual (fòrums generals de l'assignatura i específics per tema).

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura optativa que es cursa en el segon curs, durant la primera meitat del segon quadrimestre.
L'assignatura té un percentatge de virtualitat del 96%.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Antoni Granollers Saltiveri
antoni.granollers@udl.cat
A concretar
2
Mireia Ribera
ribera@ub.edu
A concretar
Juan Miguel Lopez Gil
juanmi@diei.udl.cat
A concretar
0
Jose Luis Gonzalez Sanchez
joseluisgs@diei.udl.cat
A concretar
1

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Correcció en l'expressió oral i escrita
    Objectius
    • Aprendre a avaluar l'accessibilitat d'un sistema interactiu.
    • Conèixer els problemes de les persones amb discapacitats i de les situacions discapacitants.
    • Conèixer els diferents tipus de discapacitats i la seva importància demogràfica.

Competències específiques de la titulació

  • Dissenyar productes de programari interactius usables i accessibles (és a dir fàcils d’utilitzar per qualsevol usuari, incloent els que pateixen alguna deficiència sensorial i/o de mobilitat).
    Objectius
    • Conèixer els diferents tipus de discapacitats i la seva importància demogràfica.
    • Conèixer els problemes de les persones amb discapacitats i de les situacions discapacitants.
    • Conèixer el marc legislatiu i normatiu general de l'accessibilitat.
    • Aprendre a utilitzar les tècniques bàsiques del disseny accessible.
    • Aprendre a avaluar l'accessibilitat d'un sistema interactiu.
  • Avaluar, utilitzant les tècniques de la IPO, la usabilitat i/o l’accessibilitat d’un sistema interactiu o un prototip del mateix.
    Objectius
    • Conèixer el marc legislatiu i normatiu general de l'accessibilitat.
    • Aprendre a avaluar l'accessibilitat d'un sistema interactiu.
  • Integrar els aspectes IPO en un cicle de vida iteratiu de desenvolupament de programari.
    Objectius
    • Conèixer el marc legislatiu i normatiu general de l'accessibilitat.
  • Aplicar la metodologia i les tècniques de Disseny Centrat en l’Usuari (DCU).
    Objectius
    • Conèixer el marco legislatiu i normatiu general de l'accessibilitat.

Competències transversals de la titulació

  • Treball en equips multidisciplinaris
    Objectius
    • Conèixer els problemes de les persones amb discapacitats i de les situacions discapacitants.
    • Conèixer el marc legislatiu i normatiu general de l'accessibilitat.
  • Capacitat de treball en equip.
    Objectius
    • Conèixer els problemes de les persones amb discapacitats i de les situacions discapacitants.
    • Conèixer el marc legislatiu i normatiu general de l'accessibilitat.

Continguts

Continguts de la matèria

  • Tema 1. Fonaments de l'Accessibilitat
  • Tema 2. Escriptura Usable i Accessible
  • Tema 3. Normatives
  • Tema 4. Pautes d'accessibilitat
  • Tema 5. Accesibilitat en el cicle de vida d'aplicacions
  • Tema 6. Accesibilitat de documents PDF

Bibliografia

Bibliografia recomanada

Bibliografia Bàsica

 

Henry, Shawn Simplemente pregunta: Integración de la accesibilidad en el diseño [2007]

ISBN-10: 1430319526

Disponible online en:

http://www.uiaccess.com/justask/es/

 

Dix, A. (2004). Human-computer interaction. Pearson Education, 2004. 834 p.

ISBN: 0-13-046109-1, Cap.1 y 10

 

Clark, Joe. Building Accessible Websites. Indianapolis, Ind: New Riders,2003.

http://joeclark.org/book/sashay/serialization/

 

Thatcher, Jim Web Accessibility: Web Standards and Regulatory Compliance.Friends of Ed: 2006,

ISBN: 1590596382

http://uiaccess.com/understanding.html

 

Slatin,John M, Sharron Rush Maximum accessibility : making your Web site more usable for everyone ; Boston : Addison- Wesley, cop. 2003 xliv, 588 p.

ISBN 0-201- 77422-4

 

KaraPernice Coyne and Jakob Nielsen Beyond ALT text: making the web easy to use for users with disabilities Fremont, CA : Nielsen Norman Group,2001

 

 

Bibliografia Complementaria

 

RomeroZúnica, Rafael, Francisco Alcantud Informática y discapacidad fundamento y Marín, Antonio M.Ferrer Manchón Estudio de aplicaciones

accesibilidad a la red

http://acceso.uv.es/accesibilidad/Estudio/

 

Candelos Arnao, Amparo, Manuel Lobato Galindo Guía de acceso al ordenador para personas con discapacidad Madrid : IMSERSO, 1997

ISBN 84-88986-71-8

 

Michael Paciello. Web Accessibility for People with disabilities, CMP books

ISBN:1929629087

 

Informática y discapacidad fundamento y aplicaciones México: Novedades Educativas, 2000

ISBN: 987-538-002-4

 

SánchezMontoya, Rafael Ordenador y discapacidad Guía práctica de apoyo a las personas con necesidades educativas especiales Madrid:Cepe,2002

http://www.ordenadorydiscapacidad.net/

 

Sloan, David Tangram Model For Web Accessibility, QA Focus briefing document no. 101, UKOLN,

http://www.ukoln.ac.uk/qa-focus/documents/briefings/briefing-101/