Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2010-11
Nom
FONAMENTS DE L'ARQUITECTURA DE LA INFORMACIÓ
Codi Assignatura/Matèria
12020
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
INFORMATICA I ENGINYERIA INDUSTRIAL
Cicle
2
Tipologia
OPTATIVA
Extensió
2N QUADRIMESTRE 2N CICLE INFORMÀTICA I MÀSTER
Crèdits ECTS
5.0
Hores
125.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
100.0
Català
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

Degut al seu caràcter no presencial, es fonamental que els usuaris participin al llarg de tot el quadrimestre realizant les següents accions:

- Descarregar els temes des de la secció "Recursos" del Campus Virtual (http://cv.udl.cat)
- Estudiar temes i seguir exercicis proposats.
- Realitzar en grup les activitats (descrites oportunament en la secció "Activitats" del Campus Virtual).
- Entregar las activitats a través de la secció "Activitats" del campus Virtual. Solament és necessari que les entregui 1 dels integrants de cada grupo.
- Recollir notes i comentaris del professor sobre les activitats entregades.
- Participar en els fòrums de l'assignatura (secció "Debat" del Campus Virtual).

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura optativa que es pot cursar tant en el primer com en el segon curs, durant la primera meitat del segon quadrimestre.
L'assignatura és completament no presencial.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Roberto García González
roberto.garcia@udl.cat
A concretar
4
Federico Botella
federico@umh.es
A concretar

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Correcció en l'expressió oral i escrita
    Objectius
    • Preparar els diferents documents que constitueixen els entregables d'un projecte d'Arquitectura de la Informació.
    • Lectura de casos de projectes.

Competències específiques de la titulació

  • Assessorar en IPO tant a equips de desenvolupament de Sistemes d’Informació (SI) com a equips de màrqueting i disseny.
  • Aprendre a recollir els requeriments d’un sistema interactiu des de l’òptica dels seus usuaris. Utilitzar tècniques com ara l’etnografia virtual, observació participant, descriure el model mental dels possibles usuaris, ...
    Objectius
    • En el context de l'Arquitectura de la Informació, es considerarà especialment la tècnica d'ordenació de targetes (cardstoring).
  • Realitzar el procés de l’Arquitectura de la Informació d’un sistema interactiu.
    Objectius
    • Presentar el concepte d' Arquitectura de la Informació.
    • Mostrar les bases i els models i tècniques bàsics.
    • Comprendre els conceptes bàsics i la necessitat de l'Arquitectura de la Informació.
    • Desenvolupar una AI seguint una metodologia.
  • Estructuració de continguts, disseny de menús, cercadors, tesaurus... dins l’àmbit de l’arquitectura de la informació.
    Objectius
    • S'entra en detall respecte als sistemes d'organització, d'etiquetatge i de navegació.
  • Utilització d’eines de prototipat: HTML / XML / XHTML (codi pàgines web), Flash (animació pàgines web), Visio o equivalent (diagrames), Fireworks o equivalent (format vectorial), Photoshop (format bitmap), Powerpoint o equivalent (presentació) entre d’altres.
    Objectius
    • En el context de l'Arquitectura de la Informació, es considerarà la capacitat de realitzar diagrames. Concretament models de l'estructura d'un lloc Web i maquetes de l'organització de pàgines d'un lloc.

Competències transversals de la titulació

  • Treball en equips multidisciplinaris
    Objectius
    • Desenvolupament del projecte en grup amb integrants de diferents disciplines.
  • Capacitat de treball en equip.
    Objectius
    • Desenvolupament del projecte en grup.

Continguts

Continguts de la matèria

Part I: Introducció a l' AI

Tema 1.  Definint la AI

·        Definició

·        Una mica de història

·        Definicions informals

·        Què no és AI?

·        Per què és necessària l' AI?

·        El treball d'un arquitecte de la informació

·        Per què fa falta AI?

·       Qui pot ser un arquitecte de la informació?

·        Els especialistes en AI.

·        AI a la pràctica.

·        Activitat 1

 

Tema 2.  Necessitats i Comportaments dels Usuaris

·        Un model d'informació massa simple

·        Necessitats d'informació

·        Comportaments de cerca d'informació

·        Determinar necessitats d'informació i comportaments de cerca

·        Activitat 2

 

 

Part II: Principis i Components de l' AI

Tema 3.  Anatomia d' una AI

·        Visualitzar la AI

·        Components de l' AI

·        Activitat 3

 

Tema 4.  Sistemes d'Organització

·        Reptes de l'organització de la informació

·        Organitzant llocs web i intranets

·        Esquemes d'organització

·        Estructures d'organiztació

·        Crear sistemes d'organització cohesius

·        Activitat 4

 

Tema 5.  Sistemes d'Etiquetatge

·       Per què preocupar-se del etiquetatge?

·        Varietats d'etiquetes

·        Definint etiquetes

·        Activitat 5

 

Tema 6. Sistemes de Navegació

·        Tipus de sistemes de navegació

·        Aspectes interdisciplinaris

·        Funcionalitats de navegació dels navegadors

·        Definint el context

·        Millorar la flexibilitat

·        Sistemes de navegació encastats

·        Sistemes de navegació suplementaris

·        Activitat 6

 

 

Part III: Procés i Metodologia

Tema 7.  Estudi i Introducció a la Metodologia

·        Introducció al procés

·        Marc d'estudi

·        Context

·        Contingut

·        Usuari

·        Definició del perfil d'usuari i captació

·        Sessions d'estudi d'usuaris

·        La importància dels estudis

·        Metodologia bàsica

·        Activitat 7

Bibliografia

Bibliografia recomanada

Apunts de cada un dels temes disponibles al Campus Virtual, que venen acompanyats d'exercicis, enllaços i l'activitat corresponent a cada tema. Els apunts inclouen tambié múltiples enllaços a pàgines Web relacionades.

 

Bibliografia Bàsica

 

[Morville] Peter Morville, Louis Rosenfeld: “Information Architecture for the World Wide Web (3rd ed.)”. O'Reilly, 2006. ISBN: 0596527349

Copia digital biblioteca: http://proquest.safaribooksonline.com/0596527349

(accessible des de la red de la UdL).

 

 

Bibliografia Complementària

 

[Wodtke] Christina Wodtke, Austin Govella: “Information Architecture: Blueprints for the Web (2nd Edition)”. New Riders Press, 2009.ISBN: 0321600800

 

[Brown] Peter Brown: “Information Architecture with XML: A Management Strategy”. Wiley, 2003. ISBN: 0471486795

 

[Morville2] Peter Morville: “Ambient Findability”. O'Reilly, 2005. ISBN:0596007655