Degut al seu caràcter no presencial, es fonamental que els usuaris participin al llarg de tot el curs realitzant les següents accions:
- Descarregar els temes des de la secció "Recursos" del Campus Virtual (http://cv.udl.cat)
- Estudiar els temes.
- Preparar en grup les activitats (descrites oportunament en la secció "Activitats" del Campus Virtual)
- Assistir presencialment a les activitats programades des del inici de l’assignatura.
- Entregar les activitats a través de la secció "Activitats" del Campus Virtual. Solament és necessari que les entregui 1 integrant de cada grup.
- Recollir notes i comentaris del professor sobre les activitats entregades.
- Participar en els fòrums de l' assignatura, secció "Debat" del Campus Virtual (fòrums generals de l' assignatura i específics per tema).
Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)
Assignatura obligatòria que es cursa en la segona meitat del segon quadrimestre del 1r curs del màster, pertany a la matèria "Enginyeria de la Usabilitat. Disseny Centrat en l' Usuari".
L'assignatura és semi-presencial.
Requisits per cursar-la
Prerequisits
Corequisits
Professorat
Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Montserrat Sendin Veloso
msendin@diei.udl.cat
A concretar
6
Competències
Competències estratègiques de la Universitat de Lleida
Correcció en l'expressió oral i escrita
Objectius
Desenvolupar el paper d'avaluador d'un sistema interactiu.
Competències específiques de la titulació
Avaluar un sistema interactiu o un prototip en un laboratori d’usabilitat.
Objectius
Comprendre la importància de l’avaluació de sistemes interactius.
Conèixer les diferents tècniques d’avaluació de sistemes interactius més utilitzats en el context del DCU.
Distingir entre sí les diferents tècniques d’avaluació.
Comprendre cada tècnica des de la seva concepció teòrica fins l’ informe tipus que un client ha de rebre.
Conèixer quan utilitzar les diferents tècniques d’avaluació dins del cicle de vida.
Seleccionar les tècniques més apropiades per a cada cas.
Preparar, dissenyar, realitzar, avaluar i dirigir proves d’usabilitat adequades al sistema a desenvolupar.
Objectius
Comprendre la importància de l’avaluació de sistemes interactius.
Conèixer les diferents tècniques d’avaluació de sistemes interactius més utilitzats en el context del DCU.
Distingir entre sí les diferents tècniques d’avaluació.
Comprendre cada tècnica des de la seva concepció teòrica fins l’ informe tipus que un client ha de rebre.
Conèixer quan utilitzar les diferents tècniques d’avaluació dins del cicle de vida.
Seleccionar les tècniques més apropiades per a cada cas.
Avaluar, utilitzant les tècniques de la IPO, la usabilitat i/o l’accessibilitat d’un sistema interactiu o un prototip del mateix.
Objectius
Comprendre la importància de l’avaluació de sistemes interactius.
Conèixer les diferents tècniques d’avaluació de sistemes interactius més utilitzats en el context del DCU.
Distingir entre sí les diferents tècniques d’avaluació.
Comprendre cada tècnica des de la seva concepció teòrica fins l’ informe tipus que un client ha de rebre.
Conèixer quan utilitzar les diferents tècniques d’avaluació dins del cicle de vida.
Seleccionar les tècniques més apropiades per a cada cas.
Aplicar la metodologia i les tècniques de Disseny Centrat en l’Usuari (DCU).
Objectius
Comprendre la importància de l’avaluació de sistemes interactius.
Conèixer les diferents tècniques d’avaluació de sistemes interactius més utilitzats en el context del DCU.
Distingir entre sí les diferents tècniques d’avaluació.
Comprendre cada tècnica des de la seva concepció teòrica fins l’ informe tipus que un client ha de rebre.
Conèixer quan utilitzar les diferents tècniques d’avaluació dins del cicle de vida.
Seleccionar les tècniques més apropiades per a cada cas.
Competències transversals de la titulació
Capacitat de treball en equip.
Objectius
Elaborar informes tipus en equip com a resultat de les tècniques d'evaluació aplicades a sistemes interactius concrets.
Analitzar els resultats, obtenir conclusions i deducir com millorar la usabilitat del sistema interactiu avaluat.
Valorar el cost que pot suposar la seva aplicació.
Continguts
Continguts de la matèria
Tema I – Tema Introductori
- Què és l'evaluació en l'àmbit de la IPO?
- Objetius de l'evaluació i aspectes a considerar
- Taxonomia en els mètodes d'evaluació
- Classificació més extesa segons tipologia
- Integració de les tècniques d'evaluació en el cicle de vida de desenvolupament
- Conclusions
Tema II – Estudi de tècniques d' Inspecció i Indagació
- Estàndard CIF
- La tècnica del Focus Group
- La tècnica de Recorregut cognitiu
- La tècnica d' Evaluació heurística
Tema III – Mètodes empírics
- Evaluació experimental
- Anàlisi de dades
Tema IV – La posada en pràctica
- Classificació els diferents mètodes
- Comparativa entre mètodes
- Criteris de selecció entre els diferents mètodes d'evaluació
- El cost de la usabilitat i altres aspectes a considerar
- Un pas més en la documentació de l' evaluació
- Conclusions
Bibliografia
Bibliografia recomanada
Bibliografia bàsica
Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, R. Beale
Human-Computer Interaction
Pearson Prentice Hall – 3ª edició (2004)
Tom Brinck, Scott D. Wood
Usability for the Web. Designing web sites that work
Morgan Kaufmann (2001)
Hugh Coolican
Research Methods and Statistics in Psychology
Hodder Arnold (2004)
Bibliografia complementària
Toni Granollers, Jesús Lorés, José J. Cañas
Diseño de sistemas interactivos centrados en elusuario
Editorial UOC (2005)
J.S. Dumas, J.C. Redish
A practical guide to usability testing
Revised edition. Intellect (1999)
Material de l' assignatura
Transparències de cada tema.
Apunts de l'assignatura, destinats a presentar les tècniques d'evaluació més difundides.
Plantilles d'informes sobre els que treballar.
Ezemples de informes i material dut a terme en l' evaluació d'entorns reals.
Sitio Web MPIu+a: Modelo de Proceso de la Ingeniería de la usabilidad y de la accesibilidad (Toni Granollers)