Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2010-11
Nom
TÈCNIQUES D'AVALUACIÓ DE SISTEMES
Codi Assignatura/Matèria
12011
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
INFORMATICA I ENGINYERIA INDUSTRIAL
Cicle
2
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
2N QUADRIMESTRE 2N CICLE INFORMÀTICA I MÀSTER
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
100.0
Català
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

Degut al seu caràcter no presencial, es fonamental que els usuaris participin al llarg de tot el curs realitzant les següents accions:

- Descarregar els temes des de la secció "Recursos" del Campus Virtual (http://cv.udl.cat)
- Estudiar els temes.
- Preparar en grup les activitats (descrites oportunament en la secció "Activitats" del Campus Virtual)
- Assistir presencialment a les activitats programades des del inici de l’assignatura.
- Entregar les activitats a través de la secció "Activitats" del Campus Virtual. Solament és necessari que les entregui 1 integrant de cada grup.
- Recollir notes i comentaris del professor sobre les activitats entregades.
- Participar en els fòrums de l' assignatura, secció "Debat" del Campus Virtual (fòrums generals de l' assignatura i específics per tema).

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura obligatòria que es cursa en la segona meitat del segon quadrimestre del 1r curs del màster, pertany a la matèria "Enginyeria de la Usabilitat. Disseny Centrat en l' Usuari".
L'assignatura és semi-presencial.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Montserrat Sendin Veloso
msendin@diei.udl.cat
A concretar
6

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Correcció en l'expressió oral i escrita
    Objectius
    • Desenvolupar el paper d'avaluador d'un sistema interactiu.

Competències específiques de la titulació

  • Avaluar un sistema interactiu o un prototip en un laboratori d’usabilitat.
    Objectius
    • Comprendre la importància de l’avaluació de sistemes interactius.
    • Conèixer les diferents tècniques d’avaluació de sistemes interactius més utilitzats en el context del DCU.
    • Distingir entre sí les diferents tècniques d’avaluació.
    • Comprendre cada tècnica des de la seva concepció teòrica fins l’ informe tipus que un client ha de rebre.
    • Conèixer quan utilitzar les diferents tècniques d’avaluació dins del cicle de vida.
    • Seleccionar les tècniques més apropiades per a cada cas.
  • Preparar, dissenyar, realitzar, avaluar i dirigir proves d’usabilitat adequades al sistema a desenvolupar.
    Objectius
    • Comprendre la importància de l’avaluació de sistemes interactius.
    • Conèixer les diferents tècniques d’avaluació de sistemes interactius més utilitzats en el context del DCU.
    • Distingir entre sí les diferents tècniques d’avaluació.
    • Comprendre cada tècnica des de la seva concepció teòrica fins l’ informe tipus que un client ha de rebre.
    • Conèixer quan utilitzar les diferents tècniques d’avaluació dins del cicle de vida.
    • Seleccionar les tècniques més apropiades per a cada cas.
  • Avaluar, utilitzant les tècniques de la IPO, la usabilitat i/o l’accessibilitat d’un sistema interactiu o un prototip del mateix.
    Objectius
    • Comprendre la importància de l’avaluació de sistemes interactius.
    • Conèixer les diferents tècniques d’avaluació de sistemes interactius més utilitzats en el context del DCU.
    • Distingir entre sí les diferents tècniques d’avaluació.
    • Comprendre cada tècnica des de la seva concepció teòrica fins l’ informe tipus que un client ha de rebre.
    • Conèixer quan utilitzar les diferents tècniques d’avaluació dins del cicle de vida.
    • Seleccionar les tècniques més apropiades per a cada cas.
  • Aplicar la metodologia i les tècniques de Disseny Centrat en l’Usuari (DCU).
    Objectius
    • Comprendre la importància de l’avaluació de sistemes interactius.
    • Conèixer les diferents tècniques d’avaluació de sistemes interactius més utilitzats en el context del DCU.
    • Distingir entre sí les diferents tècniques d’avaluació.
    • Comprendre cada tècnica des de la seva concepció teòrica fins l’ informe tipus que un client ha de rebre.
    • Conèixer quan utilitzar les diferents tècniques d’avaluació dins del cicle de vida.
    • Seleccionar les tècniques més apropiades per a cada cas.

Competències transversals de la titulació

  • Capacitat de treball en equip.
    Objectius
    • Elaborar informes tipus en equip com a resultat de les tècniques d'evaluació aplicades a sistemes interactius concrets.
    • Analitzar els resultats, obtenir conclusions i deducir com millorar la usabilitat del sistema interactiu avaluat.
    • Valorar el cost que pot suposar la seva aplicació.

Continguts

Continguts de la matèria

  • Tema I – Tema Introductori

- Què és l'evaluació en l'àmbit de la IPO?

- Objetius de l'evaluació i aspectes a considerar

- Taxonomia en els mètodes d'evaluació

- Classificació més extesa segons tipologia

- Integració de les tècniques d'evaluació en el cicle de vida de desenvolupament

- Conclusions

 

  • Tema II – Estudi de tècniques d' Inspecció i Indagació

- Estàndard CIF

- La tècnica del Focus Group

- La tècnica de Recorregut cognitiu

- La tècnica d' Evaluació heurística

 

  • Tema III – Mètodes empírics

- Evaluació experimental

- Anàlisi de dades

 

  • Tema IV – La posada en pràctica

- Classificació els diferents mètodes

- Comparativa entre mètodes

- Criteris de selecció entre els diferents mètodes d'evaluació

- El cost de la usabilitat i altres aspectes a considerar

- Un pas més en la documentació de l' evaluació

- Conclusions

Bibliografia

Bibliografia recomanada

Bibliografia bàsica

 

  •   Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, R. Beale

Human-Computer Interaction

Pearson Prentice Hall – 3ª edició (2004)

 

  •   Tom Brinck, Scott D. Wood

Usability for the Web. Designing web sites that work

Morgan Kaufmann (2001)

 

  •   Hugh Coolican

Research Methods and Statistics in Psychology

Hodder Arnold (2004)

 

 

Bibliografia complementària

 

  •   Toni Granollers, Jesús Lorés, José J. Cañas

Diseño de sistemas interactivos centrados en elusuario

Editorial UOC (2005)

 

  •   J.S. Dumas, J.C. Redish

A practical guide to usability testing

Revised edition. Intellect (1999)

 

 

Material de l' assignatura

  • Transparències de cada tema.
  • Apunts de l'assignatura, destinats a presentar les tècniques d'evaluació més difundides.
  • Plantilles d'informes sobre els que treballar.

Ezemples de informes i material dut a terme en l' evaluació d'entorns reals.

  • Sitio Web MPIu+a: Modelo de Proceso de la Ingeniería de la usabilidad y de la accesibilidad (Toni Granollers)

http://www.grihohcitools.udl.cat/mpiua/