Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2010-11
Nom
DISSENY DE SISTEMES INTERACTIUS
Codi Assignatura/Matèria
12010
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
INFORMATICA I ENGINYERIA INDUSTRIAL
Cicle
2
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
1R QUADRIMESTRE 2N CICLE INFORMÀTICA I MÀSTER
Crèdits ECTS
5.0
Hores
125.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
100.0
Català
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

L'alumne haurà de revisar els materials docents o de soport per a poder participar en els debats i realitzar les activitats que es solicitaran cada semana. Tots els treballs seran realitzats en grup (preferiblement de 3 persones).

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura obligatòria que es cursa en la segona meitat del 1r quadrimestre del 1r curs del màster, pertany a la matèria "Enginyeria de la Usabilitat. Disseny Centrat en l'Usuari".
L'assignatura és semi-presencial.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Victor M. R. Penichet
victor.penichet@uclm.es
A concretar
Maria Dolores Lozano
mlozano@dsi.uclm.es
A concretar
Francisco Montero
fmontero@dsi.uclm.es
A concretar
Marta Oliva Solé
oliva@diei.udl.cat
A concretar
2

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

Competències específiques de la titulació

  • Aprendre a recollir els requeriments d’un sistema interactiu des de l’òptica dels seus usuaris. Utilitzar tècniques com ara l’etnografia virtual, observació participant, descriure el model mental dels possibles usuaris, ...
    Objectius
    • Adquirir habilitat en l'anàlisi i disseny de sistemes interactius, des d'un enfocament més informal fins a la utilització de models formals.
    • Conèixer diferents tècniques per a desobrir els requeriments d'un sistema interactiu.
  • Conceptualització, disseny i avaluació d’interfícies d’usuari de productes i serveis basats en tecnologies d’ordinador, telecomunicacions, i, en general, les anomenades noves tecnologies.
    Objectius
    • Adquirir habilitat en l'anàlisi i disseny de sistemes interactius, des d'un enfocament més informal fins a la utilització de models formals.
    • Aprendre la representació dels models conceptuals dels sistemes interactius.
    • Exercitat l'anàlisi i modelatge de tasques.
  • Dissenyar productes de programari interactius usables i accessibles (és a dir fàcils d’utilitzar per qualsevol usuari, incloent els que pateixen alguna deficiència sensorial i/o de mobilitat).
    Objectius
    • Adquirir habilitat en l'anàlisi i disseny de sistemes interactius, des d'un enfocament més informal fins a la utilització de models formals.
    • Conèixer diferents tècniques per a desobrir els requeriments d'un sistema interactiu.
    • Aprendre la representació dels models conceptuals dels sistemes interactius.
    • Exercitar l'anàlisi i modelatge de tasques.
  • Integrar els aspectes IPO en un cicle de vida iteratiu de desenvolupament de programari.
    Objectius
    • Adquirir habilitat en l'anàlisi i disseny de sistemes interactius, des d'un enfocament més informal fins a la utilització de models formals.
    • Conèixer diferents tècniques per a desobrir els requeriments d'un sistema interactiu.
  • Aplicar la metodologia i les tècniques de Disseny Centrat en l’Usuari (DCU).
    Objectius
    • Adquirir habilitat en l'anàlisi i disseny de sistemes interactius, des d'un enfocament més informal fins a la utilització de models formals.
    • Conèixer diferents tècniques per a desobrir els requeriments d'un sistema interactiu.
  • Aprendre a dissenyar sistemes interactius en equips multidisciplinars.
    Objectius
    • Adquirir habilitat en l'anàlisi i disseny de sistemes interactius, des d'un enfocament més informal fins a la utilització de models formals.

Competències transversals de la titulació

  • Treball en equips multidisciplinaris
    Objectius
    • Adquirir habilitat en l'anàlisi i disseny de sistemes interactius, des d'un enfocament més informal fins a la utilització de models formals.
  • Diverses tècniques de recerca i observació de camp provinents de l’àmbit de l’antropologia per millorar la recollida de requeriments.
    Objectius
    • Conèixer diferents tècniques d'investigació i observació de camp provinents de l'àmbit de l'antropologia per millorar la recollida de requeriments.
  • Capacitat de treball en equip.
    Objectius
    • Adquirir habilitat en l'anàlisi i disseny de sistemes interactius, des d'un enfocament més informal fins a la utilització de models formals.

Continguts

Continguts de la matèria

  • Tema 1. Requisits.
  • Tema 2. Comprensió dels usuaris.
  • Tema 3. Procés de Desenvolupament de Sistemes Interactius Basat en Models.
  • Tema 4. Anàlisi i modelatge de tasques.
  • Tema 5. Principis i patrons per al disseny de la interacció.

Bibliografia

Bibliografia recomanada

Bibliografía bàsica:

  • Cooper A., Reimann R., Cronin D. About Face 3: The Essentials of Interaction Design. Wiley Publishing, Inc. 2007.
  • Paternò F. Model-Based Design and Evaluation of Interactive Applications. Springer. 2000.
  • Tidwell, J. Designing Interfaces. Patterns for Effective Interaction Design. O’Reilly. 2006.

 

Bibliografía complementaria:

  • Preece J., Rogers Y., Sharp H. Interaction Design: beyond human-computer interaction. John Wiley & Sons, Inc. 2nd. Edition. 2007.
  • Courage C., Baxter K. Understanding Your Users: A practical guide to user requirements. Methods, Tools & Techniques. Morgan Kaufmann. 2005

 

Material addicional:

  • Apunts de l'assignatura i material de soport.