Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2010-11
Nom
INICIACIÓ A L'ENGINYERIA DE LA USABILITAT I AL DCU
Codi Assignatura/Matèria
12008
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
INFORMATICA I ENGINYERIA INDUSTRIAL
Cicle
2
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
1R QUADRIMESTRE 2N CICLE INFORMÀTICA I MÀSTER
Crèdits ECTS
3.0
Hores
75.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
100.0
Català
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

L'assignatura és impartida totalment en format virtual, per aquest motiu es priorizarà la comunicació amb el professor mitjançant el propi campus i els debats que s'estableixin.

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura que es cursa en la primera meitat del primer semestre del 1r curs del màster, pertany a la matèria "Enginyeria de la Usabilitat. Disseny Centrat en l'Usuari".
L'assignatura s'impartirà totalment en format virtual.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Antoni Granollers Saltiveri
antoni.granollers@udl.cat
A concretar
3

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

Competències específiques de la titulació

  • Dissenyar productes de programari interactius usables i accessibles (és a dir fàcils d’utilitzar per qualsevol usuari, incloent els que pateixen alguna deficiència sensorial i/o de mobilitat).
    Objectius
    • Aprendre metodologies per a desenvolupar aplicacions interactives centrades en l'usuari.
    • Establir la relació amb l'Enginyeria del Software.
    • Comprendre la importància de crear interfícies usables.
  • Integrar els aspectes IPO en un cicle de vida iteratiu de desenvolupament de programari.
  • Aplicar la metodologia i les tècniques de Disseny Centrat en l’Usuari (DCU).
    Objectius
    • Aprendre metodologies per a desenvolupar aplicacions interactives centrades en l'usuari.
    • Establir la relació amb l'Enginyeria del Software.
  • Aprendre a dissenyar sistemes interactius en equips multidisciplinars.
    Objectius
    • Conèixer els conceptes bàsics de la Interacció Persona-Ordinador.
    • Comprendre la importància de crear interfícies usables.

Competències transversals de la titulació

  • Diverses tècniques de recerca i observació de camp provinents de l’àmbit de l’antropologia per millorar la recollida de requeriments.
    Objectius
    • Conèixer els conceptes bàsics de la Interacció Persona-Ordinador.
    • Comprendre la importància de crear interfícies usables.
    • Establir la relació amb l'Enginyeria del Software.

Continguts

Continguts de la matèria

Tema 1. Les bases

  • Interacció Persona-Ordinador (IPO), Interfície, Usabilitat, Accesibilitat i Disseny Centrat en l' Usuari (DCU).

Tema 2. L' Enginyeria de la Usabilitat (EU)

Tema 3. La Enginyeria del Requisits (ER)

Tema 4. El Diseny Centrat en l' Usuari (DCU)

  • El Model "MPIu+a"

Bibliografia

Bibliografia recomanada

Tota la informació d' aquesta assignatura es facilitada via plataforma campus virtual SAKAI.

 

La web http://www.mpiua.net proporciona a més material addicional i, per tant, és una base important del material docent relacionat amb l' assignatura.

 

No obstant, les següents referències constitueixen els principals recolzaments de l' assignatura:

 

  • Dix, A. ; Finlay, J. ; Abowd, G. ; Beale R. (2004). Human-Computer Interaction. Pearson Education Ltd. (3rd edition).
  • Brink, T.; Gergle, D.; Wood, S.D. (2002). Design web sites that work: Usability for the Web. Morgan-Kaufmann.
  • Granollers, T.; Lorés, J.; Cañas, J.J. (2005). Diseño de sistemas interactivos centrados en el usuario. Editorial UOC.
  • Shneiderman, B.; Plaisant C. (2005). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction. Addison-Wesley.
  • Nielsen, J. (1993). Usability Engineering. Academic Press Professional, Boston, MA.
  • Sharp, H., Rogers, Y.; Preece, J. (2007). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. John Wiley and Sons.
  • Arnowitz, J.; Arent, M.; Berger, N. (2007). Effective Prototyping for Software Makers. Morgan-Kaufmann.
  • Lorés, J. et al. (2001). La Interacción Persona Ordenador. Libro digital redactado por un conjunto de profesores universitarios españoles pertenecientes a la Asociación Persona Ordenador (AIPO, http://www.aipo.es ) y disponible de forma totalmente gratuita desde: http://www.aipo.es/libro/libroe.php