Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2010-11
Nom
DISSENY INDUSTRIAL
Codi Assignatura/Matèria
12003
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
INFORMATICA I ENGINYERIA INDUSTRIAL
Cicle
2
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
1R QUADRIMESTRE 2N CICLE INFORMÀTICA I MÀSTER
Crèdits ECTS
2.0
Hores
50.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
100.0
Català
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

L'assignatura es disposa en el format d'ensenyament-aprenentatge no presencial.
Els estudiants poden cursar els temes de forma virtual utilitzant el material docent i les eines de soport a la plataforma digital.

La metodologia docent que s'utilizarà és l'aprenentatge basat en projectes/problemes PBL. Des dels primers instants, l'estudiant recopila informació per a generar un documento (portafoli) sobre l' estat del art d'un problema en concret. Al llarg del curs, el professor asesora als estudiants en el desenvolupament d'aspectes pràctics de cada tema.

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura que es cursa en la segona meitat del 1r semestre del 1r curs del màster.
L'assignatura s'impartirà totalment en format virtual.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Antoni Granollers Saltiveri
antoni.granollers@udl.cat
A concretar
0
Pedro Ponsa
pedro.ponsa@upc.edu
A concretar

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

Competències específiques de la titulació

  • Dissenyar productes de programari interactius usables i accessibles (és a dir fàcils d’utilitzar per qualsevol usuari, incloent els que pateixen alguna deficiència sensorial i/o de mobilitat).
    Objectius
    • L' objetiu principal de l' assignatura es donar a conèixer metodologies per el disseny d' interfícies i pantalles en l'àmbit industrial.
    • En segon lloc s' analitza el disseny de sistemes interactius atenent a aspectes de la interacció i ús de productes que permetin l' estudi de la eficàcia dels sistemes persona-màquina.
  • Integrar els aspectes IPO en un cicle de vida iteratiu de desenvolupament de programari.
    Objectius
    • En segon lloc s' analitza el disseny de sistemes interactius atenent a aspectes de la interacció i ús de productes que permetin l' estudi de la eficàcia dels sistemes persona-màquina.
  • Desenvolupar les metodologies del Disseny Contextual.
    Objectius
    • L' objetiu principal de l' assignatura es donar a conèixer metodologies per el disseny d' interfícies i pantalles en l'àmbit industrial.
    • En segon lloc s' analitza el disseny de sistemes interactius atenent a aspectes de la interacció i ús de productes que permetin l' estudi de la eficàcia dels sistemes persona-màquina.

Competències transversals de la titulació

Continguts

Continguts de la matèria

Tema 1. Fonaments

1.1 Concepte de disseny. Disseny industrial.


1.2 Disseny de sistemes interactius centrats en l' usuari.


1.3 Interacció persona-ordinador i automatització industrial.

1.4 Estàndards i guies metodològiques.

 

Tema 2. Disseny d'interfícies

2.1 Sistemes d' automatizació


2.2 Classificació de interfaces persona-màquina


2.3 Fases d'un projecte d' automatizació


2.4 Disseny de tauler de control industrial

2.5 Aplicació en sistemes de producció acadèmic

 

Tema 3. Disseny de pantalla

4.1 Sala de control industrial


4.2 Ergonomia aplicada al disseny de sala de control


4.3 Supervisió industrial

4.4 Aplicació en planta sucrera

4.5 Aplicació en campus universitari

Bibliografia

Bibliografia recomanada

Gran part dels temes que es presente, s'acompanyen d'uns apunts que es faciliten via plataforma campus virtual SAKAI.

Aquests apunts també contemplen exemples dels treballs realitzats pels estudiants en edicions anteriors de l'assignatura.

Com a material complementari es pot consultar el següent espai web en el qual es presenta el contingut de disseny reforçant la unió amb l'automatització industrial.

Enllaç “Disseny de sistemes interactiuspersona-automatització” a la URL:http://www.epsevg.upc.edu/hcd

En edicions anteriors de l'assignatura s'ha utilitzat una llicència de 30 dies del software Microsoft VISIO per al disseny d'interiors i disseny d'objectes i productes.

Les següents referències consitueixen els principals recolzaments de l'assignatura:

  • D. Norman. El diseño emocional. Editorial Paidós, 2006.

  • M. Press, R. Cooper. El diseño como experiencia. Editorial Gustavo Gili, 2009.

  • P. Ponsa, R. Vilanova. Automatización de procesos mediante la guía GEMMA. Edicions UPC, Aula Politécnica/Computación y Control, 105, 2005.

  • B.E. Bürdek. Diseño. Editorial Gustavo Gili, 2007.

  • D. Norman. El diseño de los objetos del futuro. Editorial Paidós, 2010.