Les activitats pràctiques de l'assignatura es duen a terme utilitzant la llibreria OpenGL en llenguatge C o C++,
per tant, convé que l'estudiant tingui agilitat en l'ús d'aquests llenguatges.
Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)
Aquesta assignatura pertany al mòdul de tecnologies informàtiques.
L'ús d'elements gràfics i multimèdia es troba en gairebé totes les aplicacions informàtiques de l'actualitat com ara la navegació web, visualització de dades científiques, videojocs i realitat virtual, entre altres. En aquesta assignatura s'estudia la tecnologia i algorismes que hi ha darrera de les aplicacions que treballen amb gràfics en dues i tres dimensions així com els principals formats de compressió i emmagatzematge d'informació multimèdia: imatge, so i vídeo.
Requisits per cursar-la
Prerequisits
Corequisits
Professorat
Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Francisco Sebé Feixas
fsebe@matematica.udl.cat
Concertar cita per correu electrònic
6
Competències
Competències estratègiques de la Universitat de Lleida
Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
Objectius
Implementar aplicacions gràfiques en els llenguatges C i C++.
Domini d'una llengua estrangera
Objectius
Llegir i entendre material didàctic escrit en llengua anglesa.
Competències específiques de la titulació
Capacitat per utilitzar i desenvolupar metodologies, mètodes, tècniques, programes d'ús específic, normes i estàndards de computació gràfica
Capacitat per comprendre i poder aplicar coneixements avançats de computació d'altes prestacions i mètodes numèrics o computacionals a problemes d'enginyeria
Objectius
Conèixer els algorismes emprats per al processament de gràfics en 2D i 3D.
Conèixer els principals algorismes de compressió de dades multimèdia.
Capacitat per a la creació i explotació d'entorns virtuals, i per a la creació, gestió i distribució de continguts multimèdia
Objectius
Escollir el format adequat per a la distribució de contingut multimèdia.
Desenvolupar entorns virtuals en 3D.
Competències transversals de la titulació
Capacitat de planificació i organització del treball personal
Objectius
Planificar activitats i projectes per lliurar-los dintre del plaç establert.
Capacitat de concebre, dissenyar i implementar projectes i / o aportar solucions noves, utilitzant eines pròpies de l'enginyeria
Objectius
Escollir la millor tecnologia per al desenvolupament de projectes de computació gràfica i multimèdia.
Continguts
Continguts de la matèria
Gràfics en el pla
Sistemes de coordenades
Dibuix de línies rectes, cercles i corbes
Dibuix de polígons
Transformacions geomètriques en el pla
Gràfics a l'espai
Representació d'objectes a l'espai
Projecció paral·lela i amb perspectiva
Transformacions geomètriques a l'espai
Textures, il·luminació i ombres
Emmagatzematge d'informació multimèdia
Compressió de dades
Emmagatzematge d'imatge
Emmagatzematge de so
Emmagatzematge de vídeo
Bibliografia
Bibliografia recomanada
D.Hearn,M.P.Baker, Computer graphics with OpenGL, Pearson Prentice Hall (2004).
A.Watt, 3D computer graphics (3rd Ed.), Pearson Addison Wesley (2000).
P.Shirley,S.Marschner, Fundamentals of computer graphics (3rd Ed.), A.K.Peters (2009).
Z.N.Li, M.S.Drew, Fundamentals of multimedia, Prentice-Hall (2004).