Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
COMPUTACIÓ GRÀFICA I MULTIMÈDIA
Codi Assignatura/Matèria
103060
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
MATEMATICA
Cicle
2
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
2N QUADRIMESTRE 2N CICLE INFORMÀTICA I MÀSTER
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
30.0
Castellà
0.0
Català
70.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

Les activitats pràctiques de l'assignatura es duen a terme utilitzant la llibreria OpenGL en llenguatge C o C++,
per tant, convé que l'estudiant tingui agilitat en l'ús d'aquests llenguatges.

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Aquesta assignatura pertany al mòdul de tecnologies informàtiques. 

L'ús d'elements gràfics i multimèdia es troba en gairebé totes les aplicacions informàtiques de l'actualitat com ara la navegació web, visualització de dades científiques, videojocs i realitat virtual, entre altres. En aquesta assignatura s'estudia la tecnologia i algorismes que hi ha darrera de les aplicacions que treballen amb gràfics en dues i tres dimensions així com els principals formats de compressió i emmagatzematge d'informació multimèdia: imatge, so i vídeo.


Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Francisco Sebé Feixas
fsebe@matematica.udl.cat
Concertar cita per correu electrònic
6

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
    Objectius
    • Implementar aplicacions gràfiques en els llenguatges C i C++.
  • Domini d'una llengua estrangera
    Objectius
    • Llegir i entendre material didàctic escrit en llengua anglesa.

Competències específiques de la titulació

  • Capacitat per utilitzar i desenvolupar metodologies, mètodes, tècniques, programes d'ús específic, normes i estàndards de computació gràfica
    Objectius
    • Implementar aplicacions gràfiques utilitzant l'estàndard OpenGL.
  • Capacitat per comprendre i poder aplicar coneixements avançats de computació d'altes prestacions i mètodes numèrics o computacionals a problemes d'enginyeria
    Objectius
    • Conèixer els algorismes emprats per al processament de gràfics en 2D i 3D.
    • Conèixer els principals algorismes de compressió de dades multimèdia.
  • Capacitat per a la creació i explotació d'entorns virtuals, i per a la creació, gestió i distribució de continguts multimèdia
    Objectius
    • Escollir el format adequat per a la distribució de contingut multimèdia.
    • Desenvolupar entorns virtuals en 3D.

Competències transversals de la titulació

  • Capacitat de planificació i organització del treball personal
    Objectius
    • Planificar activitats i projectes per lliurar-los dintre del plaç establert.
  • Capacitat de concebre, dissenyar i implementar projectes i / o aportar solucions noves, utilitzant eines pròpies de l'enginyeria
    Objectius
    • Escollir la millor tecnologia per al desenvolupament de projectes de computació gràfica i multimèdia.

Continguts

Continguts de la matèria

  1. Gràfics en el pla
    • Sistemes de coordenades
    • Dibuix de línies rectes, cercles i corbes
    • Dibuix de polígons
    • Transformacions geomètriques en el pla
  2. Gràfics a l'espai
    • Representació d'objectes a l'espai
    • Projecció paral·lela i amb perspectiva
    • Transformacions geomètriques a l'espai
    • Textures, il·luminació i ombres
  3. Emmagatzematge d'informació multimèdia
    • Compressió de dades
    • Emmagatzematge d'imatge
    • Emmagatzematge de so
    • Emmagatzematge de vídeo

Bibliografia

Bibliografia recomanada

  • D.Hearn,M.P.Baker, Computer graphics with OpenGL, Pearson Prentice Hall (2004).
  • A.Watt, 3D computer graphics (3rd Ed.), Pearson Addison Wesley (2000).
  • P.Shirley,S.Marschner, Fundamentals of computer graphics (3rd Ed.), A.K.Peters (2009).
  • Z.N.Li, M.S.Drew, Fundamentals of multimedia, Prentice-Hall (2004).