Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
TÈCNIQUES D'AVALUACIÓ I PROVES AMB USUARIS
Codi Assignatura/Matèria
103055
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
INFORMATICA I ENGINYERIA INDUSTRIAL
Cicle
2
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
1R QUADRIMESTRE 2N CICLE INFORMÀTICA I MÀSTER
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
60.0
Castellà
0.0
Català
40.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

Aquesta assignatura parteix d'una base en la disciplina de la Interacció Persona-Ordinador. En particular, es consideren com a coneixements previs conceptes bàsics de la Interacció Persona-Ordinador, com són la usabilitat, la interfície, així com també la metodologia del Disseny Centrat en l'Usuari (DCU).
Per aquells estudiants que no hagin cursat cap assignatura relacionada amb aquesta àrea serà proporcionat material introductori.

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura que es cursa en el 1r quadrimestre del 1r curs del màster en Enginyeria Informàtica.
S'impartirà en format semi-presencial.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Montserrat Sendin Veloso
msendin@diei.udl.cat
6

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini d'una llengua estrangera
    Objectius
    • Manejar els diferents manuals de software d'equipament del laboratori d'usabilitat disponible al centre
    • Conèixer i comprendre tot el material proporcionat a través d'enllaços a diverses webs de referència sobre el tema o documentació vària en la llegua anglesa

Competències específiques de la titulació

  • Capacitat per conceptualitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar la interacció persona-ordinador de productes, sistemes, aplicacions i serveis informàtics
    Objectius
    • Extraure, prioritzar i redactar les conclusions principals de les activitats d'avaluació realitzades, a fi de deduir cóm millorar la usabilitat del sistema interactiu avaluat
    • Comprendre la importància de l'avaluació de sistemes interactius
    • Conèixer i distingir entre sí les diferents tècniques d'avaluació de sistemes interactius més utilitzades en el context del DCU
    • Conèixer quan utilitzar les diferents tècniques d'avaluació dins del cicle de vida i quines són les més apropiades a cada cas
    • Ser capaç de desenvolupar el paper d'avaluador d'un sistema interactiu
    • Adquirir un mínim coneixement sobre el procediment a seguir en les proves amb usuaris
    • Conèixer eines actuals per al registre i anàlisi de dades

Competències transversals de la titulació

  • Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
    Objectius
    • Presentar i defensar davant la classe informes prèviament elaborats al voltant de les activitats d'avaluació realitzades
    • Elaborar informes tipus en equip amb la informació més rellevant resultant de l'aplicació de les tècniques d'avaluació

Continguts

Continguts de la matèria

Tema I

- Introducció a l'avaluació de la Usabilitat

  • Què és l'avaluació en l'àmbit de la IPO? 
  • Objectius de l'avaluació i aspectes a considerar 
  • Classificació més estesa segons tipologia 
  • Integració de las tècniques d'avaluació al cicle de vida de desenvolupament
  • Presentació del estàndard CIF
  • Conclusions 
Tema II

- Tests d'Usabilitat

  • Introducció
  • Elaboració del Pla de Test
  • Rols en la execució d'un Test d'Usabilitat
  • Posada en escena
  • Qüestionaris i altres documents
  • Estadístiques i anàlisi de dades
  • Conclusions

Tema III

- Equipament d'un laboratori d'usabilitat concret

  • Morae: Software de suport en l'elaboració de Tests d'Usabilitat
  • Eyetracker: hardware i software

Tema IV

- Estudi de Tècniques d'Inspecció i Indagació

  • Adaptació del Estàndard CIF a aquestes tècniques
  • La tècnica del Focus Group 
  • La tècnica del Recorregut Cognitiu
  • La tècnica de Avaluació Heurística

Tema V

- La posada en pràctica

  • Comparativa entre mètodes
  • Altres criteris de selecció dels mètodes d'avaluació
  • El cost de la usabilitat 
  • Conclusions

Bibliografia

Bibliografia recomanada

TECNIQUES D'AVALUACIÓ

  • Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, R. Beale

    Human-Computer Interaction

    Pearson Prentice Hall – 3ª edició   (2004)‏

           Capítol 9

  • Tom Brinck, Scott D. Wood

   Usability for the Web. Designing web sites that work

   Morgan Kaufmann   (2001)‏

           Capítol 12

  • Toni Granollers, Jesús Lorés, José J. Cañas

     Diseño de sistemas interactivos centrados en el usuario

     Editorial UOC   (2005)‏

            Capítol 5

PROVES AMB USUARIS

  • Barnum C.M.

    Usability Testing and Research

    Longman (2002‏)

  • Rubin J.

    Handbook of Usability Testing. How to plan, design and conduct effective tests

   John Wiley & Sons, Inc. (1994)

  • Mitchell P.P.

     A Step-by-Step guite to Usability Testing

     iUniverse, Inc. (2007)

  • J.S. Dumas, J.C. Redish

     A practical guide to usability testing

     Revised edition. Intellect  (1999)