Aquesta assignatura parteix d'una base en la disciplina de la Interacció Persona-Ordinador. En particular, es consideren com a coneixements previs conceptes bàsics de la Interacció Persona-Ordinador, com són la usabilitat, la interfície, així com també la metodologia del Disseny Centrat en l'Usuari (DCU).
Per aquells estudiants que no hagin cursat cap assignatura relacionada amb aquesta àrea serà proporcionat material introductori.
Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)
Assignatura que es cursa en el 1r quadrimestre del 1r curs del màster en Enginyeria Informàtica.
S'impartirà en format semi-presencial.
Requisits per cursar-la
Prerequisits
Corequisits
Professorat
Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Montserrat Sendin Veloso
msendin@diei.udl.cat
6
Competències
Competències estratègiques de la Universitat de Lleida
Domini d'una llengua estrangera
Objectius
Manejar els diferents manuals de software d'equipament del laboratori d'usabilitat disponible al centre
Conèixer i comprendre tot el material proporcionat a través d'enllaços a diverses webs de referència sobre el tema o documentació vària en la llegua anglesa
Competències específiques de la titulació
Capacitat per conceptualitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar la interacció persona-ordinador de productes, sistemes, aplicacions i serveis informàtics
Objectius
Extraure, prioritzar i redactar les conclusions principals de les activitats d'avaluació realitzades, a fi de deduir cóm millorar la usabilitat del sistema interactiu avaluat
Comprendre la importància de l'avaluació de sistemes interactius
Conèixer i distingir entre sí les diferents tècniques d'avaluació de sistemes interactius més utilitzades en el context del DCU
Conèixer quan utilitzar les diferents tècniques d'avaluació dins del cicle de vida i quines són les més apropiades a cada cas
Ser capaç de desenvolupar el paper d'avaluador d'un sistema interactiu
Adquirir un mínim coneixement sobre el procediment a seguir en les proves amb usuaris
Conèixer eines actuals per al registre i anàlisi de dades
Competències transversals de la titulació
Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Objectius
Presentar i defensar davant la classe informes prèviament elaborats al voltant de les activitats d'avaluació realitzades
Elaborar informes tipus en equip amb la informació més rellevant resultant de l'aplicació de les tècniques d'avaluació
Continguts
Continguts de la matèria
Tema I
- Introducció a l'avaluació de la Usabilitat
Què és l'avaluació en l'àmbit de la IPO?
Objectius de l'avaluació i aspectes a considerar
Classificació més estesa segons tipologia
Integració de las tècniques d'avaluació al cicle de vida de desenvolupament
Presentació del estàndard CIF
Conclusions
Tema II
- Tests d'Usabilitat
Introducció
Elaboració del Pla de Test
Rols en la execució d'un Test d'Usabilitat
Posada en escena
Qüestionaris i altres documents
Estadístiques i anàlisi de dades
Conclusions
Tema III
- Equipament d'un laboratori d'usabilitat concret
Morae: Software de suport en l'elaboració de Tests d'Usabilitat
Eyetracker: hardware i software
Tema IV
- Estudi de Tècniques d'Inspecció i Indagació
Adaptació del Estàndard CIF a aquestes tècniques
La tècnica del Focus Group
La tècnica del Recorregut Cognitiu
La tècnica de Avaluació Heurística
Tema V
- La posada en pràctica
Comparativa entre mètodes
Altres criteris de selecció dels mètodes d'avaluació
El cost de la usabilitat
Conclusions
Bibliografia
Bibliografia recomanada
TECNIQUES D'AVALUACIÓ
Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, R. Beale
Human-Computer Interaction
Pearson Prentice Hall – 3ª edició (2004)
Capítol 9
Tom Brinck, Scott D. Wood
Usability for the Web. Designing web sites that work
Morgan Kaufmann (2001)
Capítol 12
Toni Granollers, Jesús Lorés, José J. Cañas
Diseño de sistemas interactivos centrados en el usuario
Editorial UOC (2005)
Capítol 5
PROVES AMB USUARIS
Barnum C.M.
Usability Testing and Research
Longman (2002)
Rubin J.
Handbook of Usability Testing. How to plan, design and conduct effective tests