Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
ORGANITZACIÓ D'EMPRESES
Codi Assignatura/Matèria
102108
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
TRONCAL
Extensió
2N Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
75.0
Català
25.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

Assignatura que requereix un treball continuat durant tot el semestre a fi d'assolir els objectius de la mateixa. Es requereix pensament crític i capacitat d'abstracció.

Es poden trobar reculls dels materials didàctics al Campus Virtual: http://cv.udl.cat

- Col·lecció d’enunciats d’exercicis
- Resolucions d'exàmens corresponents a cursos anteriors
- Articles i publicacions

Es recomana visitar de manera freqüent l'espai del Campus Virtual associat a l'assignatura ja que s'hi anuncia tota la informació corresponent

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura que es cursa en el 2n quadrimestre del 1r curs de l'ensenyament. 
Correspon a la Matèria "Empresa" dins del Mòdul de "Formació Bàsica".

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
M. Mercè Clop i Gallart
mclop@aegern.udl.cat
5.2
María Isabel Juárez Rubio
mjuarez@aegern.udl.cat
2.4
Maria Teresa Ribelles Sans
tribelles@aegern.udl.cat
1.6
Jose Sebastian Millan Gomez
jsmillan@aegern.udl.cat
7.6

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
    Objectius
    • Utlitzar eines i recursos informàtics per facilitar el disseny de la programació de projectes empresarials
    • Adquirir competències en l'aplicabilitat de diferents programes informàtics per incrementar l'eficiència en l'organització empresarial.

Competències específiques de la titulació

  • Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses.
    Objectius
    • Adquirir coneixements l'entorn de l’organització de l’empresa, en la seva gestió i administració.
    • Aportar una introducció a diferents conceptes i terminologies aplicades en la gestió empresarial amb base teòrica i en un entorn real.

Competències transversals de la titulació

  • Capacitat de considerar el context socioeconòmic i també els criteris de sostenibilitat en les solucions d'enginyeria
    Objectius
    • Aplicar diferents models, escenaris i tècniques aplicades en la definició d’estratègies i resolució de problemes d'organització empresarial.

Continguts

Continguts de la matèria

Tema1: Empresa i empresari.

1.L'empresa com a sistema.
2.Teories de l'empresa.
3.Tipus d'empreses.
4.Pla d'empresa.

Tema 2:Producció de l'empresa.

1.Factors de producció i producte.
2.Productivitat mitjana iproductivitat marginal.
3.Producció amb dos factors variables.

Tema 3:Costos de producció.

1.Funcions i tipus de costos. Curttermini i llarg termini.
2.Ingressos i beneficis.
3.Anàlisi del punt mort.

Tema 4:Oferta i demanda.

1.La corba dedemanda. Desplaçaments.
2. La corba d’oferta. Desplaçaments.
3.Equilibri demercat.
4.Elasticitats.
5.L’excedent delconsumidor i del productor. Eficiènciadels mercats.

Tema5: Mercats no competitius.

1.Monopoli.
2.Oligopoli i competènciamonopolística.
3.Externalitats.

Tema6: Balanç i compte de resultats.

1.El balanç.
2.El compte de resultats.
3.Anàlisi financera de balanços.

Tema 7:Avaluació d'inversions.

1.Valor temporal dels diners.
2.Paràmetres característics d'unainversió.
3.Criteris de rendibilitat.
4.Anàlisi de sensibilitat.

Tema8: Models i presa de decisions enl'empresa.

1.Modelització.
2.Contextos de decisió.
3.Criteris de decisió.
4.Valor de la informació. 

Tema9: Presa de decisions a curttermini.

1.Problemes de planificació de laproducció.
2.Model de Hitchcock.
3.Models de distribució comercial.

Tema10: Presa de decisions a llargtermini.

1.Models de localització.
2.Capacitat i dimensió.
3.Renovació d'immobilitzats.

Tema11: Planificació d'activitats.

1.Mètode PERT.
2.Diagrames de GANTT.

 Tema12: La funció comercial.

1.Elements de màrqueting.
2.Investigació de mercats, segmentaciói experimentació.
3.Les variables del màrqueting.

Tema13: Aspectes jurídics de l'empresai l'empresari.

1.Propietat industrial iintel·lectual. Normativa industrial.
2.Polítiques retributives. Conceptes retributius. Cotitzacions.
3.Selecció de personal. Descripció de llocs de treball.Criteris de selecció.



Bibliografia

Bibliografia recomanada

Aguer Hortal, M.; Pérez Gorostegui, E. (1997) Teoría y práctica de economía de la empresa.Centro de Estudios Ramón Areces

Hillier, F.S.; Hillier, M.S. (2008) Métodos cuantitativos para administración. McGraw-Hill

Mankiw, N.G. (1998) Principiosde economía. McGraw-Hill

Pérez Gorostegui E. (2009) Curso de introducción a la economía de la empresa. Centro de Estudios Ramón Areces, UNED