Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2011-12
Nom
ORGANITZACIÓ EMPRESARIAL
Codi Assignatura/Matèria
102009
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
TRONCAL
Extensió
2N Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
9.0
Hores
225.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
0.0
Català
100.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

Assignatura que requereix un treball continuat durant tot el semestre a fi d'assolir els objectius de la mateixa. Es requereix pensament crític i capacitat d'abstracció.

Es poden trobar reculls dels materials didàctics al Campus Virtual: http://cv.udl.cat
- Col·lecció d’enunciats d’exercicis
- Solucions d'exàmens corresponents a cursos anteriors
- Articles i publicacions

Es recomana visitar de manera freqüent l'espai del Campus Virtual associat a l'assignatura ja que s'hi anuncia tota la informació corresponent

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura que s'imparteix en el segon quadrimestre del primer curs de la titulació.
Correspon a la Matèria "Empresa" dins del Mòdul "Formació Bàsica".

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
María Margarita Moltó Aribau
marga@aegern.udl.cat
A convenir
12.6
Blanca Escardibul Ferra
efblanca@aegern.udl.cat
A convenir
3.6

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
    Objectius
    • Familiaritzar a l'estudiant amb eines ofimàtiques per preparar projectes i realitzar presentacions.

Competències específiques de la titulació

  • Capacitat per planificar, concebre, desplegar i dirigir projectes, serveis i sistemes informàtics en tots els àmbits, liderant la seva posada en marxa i la seva millora contínua i valorant el seu impacte econòmic i social.
    Objectius
    • Presentar les metodologies i estratègies necessàries per planificar, programar i controlar projectes.
  • Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses.
    Objectius
    • Introduir a l'alumne en el coneixement de l'empresa com a realitat empírica.
    • Implicar a l'alumne en el coneixement de l'organització de l'empresa i la seva administració.
    • Introduir els diferents conceptes i terminologies aplicades en la gestió empresarial.
    • Establir diferents models, escenaris i tècniques aplicades a la edfinició d'estratègies i resolució de problemes.

Competències transversals de la titulació

  • Capacitat de considerar el context socioeconòmic així com els criteris de sostenibilitat en les solucions d'enginyeria.
    Objectius
    • Proposar metodologies d'anàlisi de l'entorn socio-econòmic.

Continguts

Continguts de la matèria

El programa de l’assignatura s’estructura en les PARTS següents:

PART I: Introducció a l’economia de l’empresa

PART II: Activitat comercial de l’empresa

PART III: Activitat de Productiva de l’empresa

PART IV: Activitat Financera de l’empresa

 

PART I: INTRODUCCIÓ

1.Conceptes preliminars sobre Organització d’empreses

1.1. L’empresa com a realitat empírica

1.2. Concepte i funcions de l’empresa

1.3. Tipus d’empreses

1.4. L’empresari

 

PART II: L’ACTIVITAT COMERCIAL DE L’EMPRESA

2. Actuació comercial de l’empresa

2.1. El màrqueting: origen i concepte

2.2. La planificació comercial

2.3. Les variables tàctiques i estratègiques


3. Anàlisi de mercats

3.1. El mercat i la demanda de mercat

3.2.Previsió de vendes

3.3.Investigació de mercats

3.4.Segmentació de mercats


4. Política comercial de l’empresa

4.1. La política de producte

4.2. La política de fixació de preus

4.3. La comunicació i la promoció

4.4. La distribució

 

PART III: L’ACTIVITAT PRODUCTIVA DE L’EMPRESA


5. L’activitat productiva de l’empresa

5.1.Conceptes i aspectes generals de l’activitat productiva

5.2.Anàlisi de processos i activitats

5.3. La funció de producció i les corbes isoquantes

5.4. La funció de costos: costos fixes i costos variables

5.5. L’obtenció de l'equilibri


6. L’organització de l’activitat productiva

6.1. El llindar de rendibilitat en producció simple i múltiple

6.2. El volum de producció en equilibri

6.3.Programació de projectes


7. La gestió d’inventaris

7.1. La gestió de compres de materials: el cicle de compra

7.2.Concepte, funció i tipus d’inventaris

7.3.Models de gestió d’inventaris

 

PART IV: ACTIVITAT FINANCERA DE L’EMPRESA

8.Introducció a les decisions financeres

8.1.Valor monetari en el temps

8.2. Les taxes d’interès

8.3. Les rendes

8.4. Els préstecs

 

Pràctiques

Pràctica1: Introducció al full de càlcul (no s'avalua)

Pràctica2: Empreses societàries

Pràctica3: Anàlisis DAFO

Practica4: Previsió de la demanda.

Practica5: Segmentació de mercats amb l’índex de Belson.

Practica6: Programació de projectes amb Microsoft PROJECT.

Practica 7: Gestió d’estocs.

Bibliografia

Bibliografia recomanada

Bibliografia i recursos

AGUER HORTAL M., Teoría y práctica deeconomía de la empresa. Madrid: Ed. Centro de EstudiosRamón Areces, 2001.

ALEGRE, l.; BERNE, C. Y GALVE, C.: Fundamentos de Economía de la empresa: perspectiva funcional. Madrid: Ed. Ariel Economía, 1995.

BUENO, E.; CRUZ, I. Y DURAN, J.J.: Economía de la empresa. Análisis de las decisiones empresariales. Madrid: Ed. Pirámide, 1996.

CASTILLO, A. Et al: Prácticas de gestión de empresas. Madrid: Ed.Pirámide, 1992.

PÉREZ GOROSTEGUI, E.: Curso de Introducción ala Economía de la Empresa. Madrid: Ed. Centro de Estudios Ramón Areces, 2009.

SUÁREZ SUÁREZ, A. S.: Curso de Economía de la empresa. Madrid: Ed. Pirámide, 2009.