Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2011-12
Nom
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS II
Codi Assignatura/Matèria
102003
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
INFORMATICA I ENGINYERIA INDUSTRIAL
Cicle
1
Tipologia
TRONCAL
Extensió
2N Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
0.0
Català
100.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

S'ha de haver cursat l'assignatura d'Estructura de Computadors I

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Assignatura que s'imparteix durant el 2on semestre del 1er curs de la titulació.
Corresponent a la Matèria "Informàtica" dins del Mòdul de "Formació Bàsica"

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Alberto Saiz Vela
asaiz@diei.udl.cat
4.8
Francisco Jose Gine De Sola
sisco@diei.udl.cat
6

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

Competències específiques de la titulació

  • Coneixement de l'estructura, organització, funcionament i interconnexió dels sistemes informàtics, els fonaments de la seva programació, i la seva aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria.
    Objectius
    • Saber identificar, diferenciar i entendre el seu funcionament, els components d'un computador, a més de la estructura bàsica de Von-Neumann.
    • Ser capaç de proposar una estructura bàsica per a un repertori d'instruccions.
    • Identificar les components de la unitat de control i la seva interacció.
    • Conèixer la jerarquia de memòria i entendre com i on actua la memòria principal d'un computador.
    • Identificar i entendre el sistema d'entrada i sortida dins de la estructura d'un computador.
    • Entendre els mecanismes bàsics de sincronització dels bussos d'interconnexió, i els protocols que actuen.
  • Capacitat de conèixer, comprendre i avaluar l'estructura i arquitectura dels computadors, així com els components bàsics que els conformen.
    Objectius
    • Entendre què és un repertori d'instruccions d'un computador.
    • Conèixer les fases d'execució d'una instrucció.
    • Saber identificar, diferenciar i entendre el seu funcionament, els components d'un computador, a més de la estructura bàsica de Von-Neumann
    • Conèixer i entendre els camps que composen una instrucció. Com s'accedeixen a les dades i com es codifica tota aquesta informació dins d'una instrucció.
    • Ser capaç de proposar una estructura bàsica per a un repertori d'instruccions.
    • Identificar les components de la unitat de control i la seva interacció.
    • Entendre i diferenciar la implementació cablejada i microprogramada d'una unitat de control.
    • Ser capaç de definir el comportament de la unitat de control.
    • Conèixer la jerarquia de memòria i entendre com i on actua la memòria principal d'un computador.
    • Ser capaç de proposar una estructura bàsica per a la memòria principal d'un computador.
    • Identificar i entendre el sistema d'entrada i sortida dins de la estructura d'un computador.
    • Diferenciar els comportaments dels dispositius d'entrada i sortida, així com la seva interacció amb la CPU en funció de si és aquesta és programada o fan servir interrupcions.
    • Entendre els mecanismes bàsics de sincronització dels bussos d'interconnexió, i els protocols que actuen.

Competències transversals de la titulació

  • Capacitat de resolució de problemes i elaboració i defensa d'arguments dins de la seva àrea d'estudis.
    Objectius
    • Justificar d'una manera raonada la solució adoptada
    • Cercar la solució més adequada en un temps determinat
    • Identificar els coneixements implicats en la base de la resolució del problema
  • Capacitat de treball en equip, tant unidisciplinar com multidisciplinari.
    Objectius
    • Grau de contribució als objectius comuns del projecte d’acord a les pròpies capacitats específiques
    • Ajuda rebuda/proporcionada a/d’altres membres en cas de necessitat
    • Grau de contribució amb el propi esforç a la consecució dels objectius del projecte, a la qualitat requerida i al compliment dels terminis establerts.

Continguts

Continguts de la matèria

1. Introducció (4h F + 4h TA)

1.1. Arquitectura de Von Neumann

1.2. Estructuras de Interconexión

1.3. Ejecución de Programa


2. Repertori d´instruccions (16 F+18h TA)


2.1. Introducció.

2.2. Repertori d'Instruccions

2.3. Format de les instruccions.

2.4. Modes de d'adreçament.

2.5. Tipus d´instruccions.

2.6. Anàlisi del repertori específic del Simulador KIT.



3. Unitat de Control (12h F+18h TA)


3.1. Introducció i funcions.

3.2. Unitat de Control Cablejada.

3.3. Unitat de Control Microprogramada.



4. Unitat de Memòria (12h F+18h TA)


4.1 Conceptes Generals

4.2 Jerarquia de memòria

4.3 Memòria interna

4.4 Memòria externa



5. La Unitat d’Entrada/Sortida (12 h F+18 h TA)


5.1. Visió global del subsistema d´entrada/sortida.

5.2. E/S controlada per programa.

5.3. E/S controlada per interrupcions.

5.4. Accés Directe a Memòria



6. Bussos (4h F+3h TA )


6.1. Elements del sistema a interconnectar.

6.2. Interconnexió mitjançant un bus.

6.3. Jerarquia de bussos.

6.4. Elements de disseny d'un bus: Mecanismes de Sincronització i Arbitratge.



F: Formatives TA:Treball Autònom

Bibliografia

Bibliografia recomanada

BIBLIOGRAFIA BÀSICA



Organización y Arquitecturade Computadores. (7ª edició)

Stallings W., EditorialPrentice Hall, 2006.


Apunts de l'Assignatura

Apartat de Recursos de Sakai


BIBLIOGRAFIA RECOMANADA


Organización y Diseño deComputadores

Patterson D.A., Hennesy J.L, Lainterfaz hardware/software. Edit. Mc GrawHill.

The Principles of ComputerHardware

Clements, A. Editorial OxfordUniversity Press.

Lógica Digital y Diseño deComputadores

Morris, M. Editorial Prentice-Hall.

Fundamentos de SistemasDigitales

Floyd T.L., Prentice-Hall.

Fundamentos de losComputadores. (9ª edició)

Miguel, P., Editorial Thomson.

Organización de computadores(5ª edición)

Hammacher C., Vranesic Z.,Zaky S., McGraw-Hill.