ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
OPTATIVA
Extensió
1R Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
0.0
Català
100.0
Recomanacions (màx. 4000 caràcters)
Amb independència de l'horari de tutoria establert, sempre podeu enviar un correu electrònic per quedar un dia a una hora determinada
La majoria de les activitats i proves escrites es realitzaran i lliuraran a classe. Per tant, és important mantenir una assistència regular a les diferents sessions.
Es recomana entrar a l'espai virtual Sakai UdL cada setmana. En aquest espai trobareu els apunts de l'assignatura, activitats, informacions, etc.
Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)
Es tracta d'una assignatura optativa del quart curs del grau d'ADE en el que s'inicia a l'alumne en el món de l'emprenedoria, una competència molt valuosa per perfil dels estudiants d'ADE i pel context econòmic actual.
Requisits per cursar-la
Prerequisits
Corequisits
Professorat
Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Jose Manuel Alonso Martinez
jmanuel@aegern.udl.cat
Lunes y viernes de 9 a 10h
6
Competències
Competències estratègiques de la Universitat de Lleida
Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
Objectius
• Aprofundir el l'elaboració de documents i presentacions
• Profunditzar en la utilització d’Internet per a la recerca d’informació.
Domini d'una llengua estrangera
Correcció en l'expressió oral i escrita
Objectius
• Aprofundir el l'elaboració de documents i presentacions.
Competències específiques de la titulació
Ocupar les funcions relacionades amb les diferents àrees funcionals d'una empresa i institucions.
Objectius
• Integrar tots els coneixements empresarials adquirits durant el grau d'ADE, posant-los en pràctica en un projecte concret.
Aplicar tècniques instrumentals en l'anàlisi i solució de problemes empresarials i en la presa de decisions.
Objectius
• Integrar tots els coneixements empresarials adquirits durant el grau d'ADE, posant en pràctica moltes de les tècniques i metodologies apreses per prendre decissions empresarials en un projecte concret.
Crear i dirigir una empresa atenent i responent als canvis de l'entorn en el qual opera.
Objectius
• Fomentar l'esperit emprenedor.
• Fomentar la creativitat en idees susceptibles de generar oportunitats de negoci.
• Fomentar la creació d'empreses per part dels alumnes.
• Millorar la percepció de la figura de l'empresari.
• Facilitar els coneixements necessaris per aprendre a redactar un pla d'empresa.
• Conèixer els tràmits necessaris per posar en marxa una nova empresa.
• Familiaritzar als alumnes amb les entitats que donen suport a la creació d'empreses.
• Saber analitzar la viabilitat d'un negoci o projecte empresarial
Elaborar, interpretar i auditar la informació economicofinancera d'entitats i particulars i prestar-los assessorament.
Objectius
• Saber analitzar la viabilitat econòmica i financera d'una empresa
Competències transversals de la titulació
Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
Objectius
• Fomentar la creativitat en idees susceptibles de generar oportunitats de negoci.
• Utilitzar la cerca online per conèixer les entitats de suport i els tràmits necessaris per posar en marxa una nova empresa.
Capacitat de crítica i autocrítica.
Objectius
• Saber analitzar la viabilitat d'un negoci o projecte empresarial identificant els seus punts forts i febles.
Treball en equip i lideratge.
Objectius
• Fomentar el treball en equip.
Actuar sobre la base del rigor, el compromís personal i l’orientació a la qualitat.
Objectius
• Fomentar la qualitat en tots els documents presentats.
Capacitat d'organitzar i planificar.
Objectius
• Fomentar la planifiació i temporalització en un projecte
• Fomentar la delegació i el repartiment de tasques entre els membres d'un equip
Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
Objectius
• Fomentar la tècnica del elevator pich per presentar un projecte empresarial.
Continguts
Continguts de la matèria
MÒDUL 1. INTRODUCCIÓ
L'empresari emprenedor
Paper dels emprenedors i les PIMES a l'economia
Estructura de les empreses de Lleida
La idea de negoci: Sectors emergents
Generació d'idees: Creativitat i innovació
Oportunitats de negoci: model de negoci
MÒDUL 2. ENTITATS DE SUPORT A LA CREACIÓ D'EMPRESES
Entitats de suport a nivell local, autonòmic, estatal i supranacional
Webs d'interés per a la creació d'empreses
Parcs científics i tecnològics, vivers d'empresa i centres de noves empreses
Noves figures: Business Angels, Seed Capital, Capital risc, Spin-off
MÒDUL 3. LA POSADA EN MARXA
El procés de creació d'una empresa
Marc Legal i forma jurídica de l'empresa
La posada en marxa. Tràmits administratius
Entitats vinculades
MÒDUL 4. ELPLA D'EMPRESA
Què és un Pla d'Empresa
Anàlisi de l'entorn
Pla estratègic
Pla de Màrqueting
Pla d'Operacions
Organització i Pla de persones
Pla Econòmic i Financer
Estructura Legal
Direcció i control
Bibliografia
Bibliografia recomanada
·Alonso Martínez, Jose M.(2009). Quadern de l’emprenedor. Guia per a l’elaboració del Pla d’empresa. CentreEuropeu d’Empreses i Innovació de Lleida.
·Alcaraz, Rafael (1995). El emprendedor de éxito. Guía de planes denegocios. Editorial Mc Graw Hill.
·Amat, Oriol; Chías, Josep;y otros (1996). Emprender con éxito. EdicionesGestión 2000
·Rubio, Isabel; Ollé,Montserrat; y otros (1999).Emprender con éxito II. ForoGestiónValencia
·Bermejo, Manuel y otros(1997). La creación de la empresa propia.Serie McGrawHill de Management
·Cámara de Comercio eIndustria de Madrid. (2002) Guia para la Creación de empresas. 9ªEd. Cámara de Comercio e Industria de Madrid.
·Cámaras de Comercio,Industria y Navegación de España & Fundación INCYDE (2001). La Creación deEmpresas en España. Analisis por regiones y sectores. Servicio de Estudiosde las Camaras de Comercio,Industria y Navegación de España y Fundación INCYDE,Madrid.
·Cámaras de Comercio,Industria y Navegación de España & Fundación INCYDE (2002a). Espíritu empresarial en España, Europa yEstados Unidos. Fundación INCYDE. Servicio de Estudios. Camaras deComercio,Industria y Navegación de España; Madrid.
·Cámaras de Comercio,Industria y Navegación de España & Fundación INCYDE (2002b). Factores para consolidar una empresa.Fundación INCYDE. Servicio de Estudios. Camaras de Comercio,Industria yNavegación de España; Madrid.
·Cámaras de Comercio,Industria y Navegación de España & Fundación INCYDE (2004). Creación y Consolidación de Empresas.Políticas de Apoyo. Fundación INCYDE. Servicio de Estudios. Camaras deComercio,Industria y Navegación de España; Madrid.
·Cañadas, Miguel (1996). Como crear empresas rentables. EdicionesGestión 2000
·CEOE-CEPYME (1994). Como crear una empresa. EdicionesMundi-Prensa. 3ª Ed.
·Colomer i Espinet, Albert.CP'AC (1995). Passos i costos per a laposada en marxa d'un projecte d'autocupació. Direcció General d'Ocupació.
·Corbella Gómez, Mariano(1996).La forma jurídica de la empresa.Aplicaciones, modelos y utilidades. ESIC Editorial
·Genescà E., Urbano D.,Capelleras J. L., Guallarte C., & Vergés J. (2003). Creación de empresas- Entrepreneruship: Homenaje al profesor José MaríaVeciana Vergés. Servei de Publicacions de la Universitat Autònomade Barcelona, Barcelona.
·Gil, Mª Angeles; Giner,Fernando (2003).Como crear y hacerfuncionar una empresa. Conceptos e instrumentos.Sexta edicicón. ESICEditorial.
·Gil, Mª Angeles, GinerF. y Monzón Joaquin A. (1993). Comocrear y hacer funcionar una empresa. Casos prácticos. ESIC Editorial.
·Halloran J.W. (1996). Curso McGraw-Hill de Creación de Empresas en36 horas McGraw Hill.
·Hisrich R. D., Peters M.P., & Shepherd D. A. (2005). Entrepreneurship.Emprendedores, 6ª Ed. McGraw Hill (Traducción en español de la sextaedición en inglés de Entrepreneurship, adaptado por Eugenia Bieto, MarcelPlanellas y Montse Ollé ), Madrid.
·Kuriloff, A. iHemphill, J. (1984). Cómo hacer rentableun negocio desde el principio. Ed. Deusto. Bilbao.
·Ludevid, M. y Ollé, Monserrat (1994).Como crear su propia empresa. Factores clave de gestión. EditorialMarcombo Boixareu. Barcelona
·Maqueda Lafuente, Fco. J.(1996).Creación y dirección de empresas. EditorialAriel Economía
·Nueno, Pedro (1996). Emprendiendo. El arte de crear empresas ysus artistas. Editorial Expansión Deusto
·Ollé, M.; Planelles, M. yotros. (1997). El plan de empresa. EditorialMarcombo Boixareu.
·Rodríguez,Carlos, i Fernández, Concepción (1984).Cómo crear una empresa. Instituto de la Pequeña y Mediana EmpresaIndustrial. Ministerio de Industria y Energía, Madrid.
·Ruiz, M.; Alonso J.M. yotros (1997). Manual para la redacción deun Plan de empresa. Paperkite Editorial. Lleida
·Sepulveda, Pedro (1992). ¿Qué debo saber de finanzas para crear mi propiaempresa?. Editorial Marcombo Boixareu. Barcelona.
·Urbano, D. (2006): La creación de empresas en Catalunya:Organismos de apoyo y actitudes hacia la actividad emprendedora. Barcelona:CIDEM. Departamento de Trabajo e Industria. Generalitat de Catalunya.
·Veciana Vergés J. M.(2005). La creació d'empreses. Unenfocament gerencial. Col·lecció Estudis Econòmics Num.33. Servei d'EstudisLa Caixa,Barcelona.