Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
DIRECCIÓ I GESTIÓ DE PERSONES
Codi Assignatura/Matèria
101332
Centre
Facultat de Dret i Economia
Departament
ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
OPTATIVA
Extensió
1R Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
0.0
Català
100.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)


Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)


Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Xavier Roca Torruella
xroca@aegern.udl.cat
Lunes de 20 a 21h. despacho 1.23 FDE
6

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
  • Domini d'una llengua estrangera
  • Correcció en l'expressió oral i escrita

Competències específiques de la titulació

  • Ocupar les funcions relacionades amb les diferents àrees funcionals d'una empresa i institucions.
    Objectius
    • 1. Entendre quin paper juguen els Recursos Humans en l’àmbit de l’empresa. 2. Conèixer les principals funcions de la gestió de Recursos Humans a l’empresa, com ara, analitzar i dissenyar llocs de treball, contractar personal, avaluar-ne el rendiment, retribuir els treballadors, planificar la seva carrera, formar-los adequadament i gestionar amb enfoc de marketing la relació amb els treballadors. 3. Entendre que els Recursos Humans de l’empresa són Persones. I per tant, com a persones, tenen sentiments, necessitats, emocions i motivacions i a més, cada persona és força diferent de la resta. 4. Conèixer els principals aspectes de la Intel·ligència Emocional aplicada a l’àmbit de l’empresa. 5. Entendre la importància del treball en equip i conèixer a fons tècniques i recursos per millorar el rendiment dels equips de treball. 6. Analitzar i entendre el concepte de lideratge i identificar la seva importància en l’àmbit empresarial així com tenir les eines per a desenvolupar-lo adequadament.
  • Aplicar tècniques instrumentals en l'anàlisi i solució de problemes empresarials i en la presa de decisions.
  • Crear i dirigir una empresa atenent i responent als canvis de l'entorn en el qual opera.
  • Elaborar, interpretar i auditar la informació economicofinancera d'entitats i particulars i prestar-los assessorament.

Competències transversals de la titulació

  • Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
    Objectius
    • 1. Entendre quin paper juguen els Recursos Humans en l’àmbit de l’empresa. 2. Conèixer les principals funcions de la gestió de Recursos Humans a l’empresa, com ara, analitzar i dissenyar llocs de treball, contractar personal, avaluar-ne el rendiment, retribuir els treballadors, planificar la seva carrera, formar-los adequadament i gestionar amb enfoc de marketing la relació amb els treballadors. 3. Entendre que els Recursos Humans de l’empresa són Persones. I per tant, com a persones, tenen sentiments, necessitats, emocions i motivacions i a més, cada persona és força diferent de la resta. 4. Conèixer els principals aspectes de la Intel•ligència Emocional aplicada a l’àmbit de l’empresa. 5. Entendre la importància del treball en equip i conèixer a fons tècniques i recursos per millorar el rendiment dels equips de treball. 6. Analitzar i entendre el concepte de lideratge i identificar la seva importància en l’àmbit empresarial així com tenir les eines per a desenvolupar-lo adequadament.
  • Capacitat de crítica i autocrítica.
  • Treball en equip i lideratge.
    Objectius
    • 1. Entendre quin paper juguen els Recursos Humans en l’àmbit de l’empresa. 2. Conèixer les principals funcions de la gestió de Recursos Humans a l’empresa, com ara, analitzar i dissenyar llocs de treball, contractar personal, avaluar-ne el rendiment, retribuir els treballadors, planificar la seva carrera, formar-los adequadament i gestionar amb enfoc de marketing la relació amb els treballadors. 3. Entendre que els Recursos Humans de l’empresa són Persones. I per tant, com a persones, tenen sentiments, necessitats, emocions i motivacions i a més, cada persona és força diferent de la resta. 4. Conèixer els principals aspectes de la Intel•ligència Emocional aplicada a l’àmbit de l’empresa. 5. Entendre la importància del treball en equip i conèixer a fons tècniques i recursos per millorar el rendiment dels equips de treball. 6. Analitzar i entendre el concepte de lideratge i identificar la seva importància en l’àmbit empresarial així com tenir les eines per a desenvolupar-lo adequadament.
  • Actuar sobre la base del rigor, el compromís personal i l’orientació a la qualitat.
  • Capacitat d'organitzar i planificar.
    Objectius
    • 1. Entendre quin paper juguen els Recursos Humans en l’àmbit de l’empresa. 2. Conèixer les principals funcions de la gestió de Recursos Humans a l’empresa, com ara, analitzar i dissenyar llocs de treball, contractar personal, avaluar-ne el rendiment, retribuir els treballadors, planificar la seva carrera, formar-los adequadament i gestionar amb enfoc de marketing la relació amb els treballadors. 3. Entendre que els Recursos Humans de l’empresa són Persones. I per tant, com a persones, tenen sentiments, necessitats, emocions i motivacions i a més, cada persona és força diferent de la resta. 4. Conèixer els principals aspectes de la Intel•ligència Emocional aplicada a l’àmbit de l’empresa. 5. Entendre la importància del treball en equip i conèixer a fons tècniques i recursos per millorar el rendiment dels equips de treball. 6. Analitzar i entendre el concepte de lideratge i identificar la seva importància en l’àmbit empresarial així com tenir les eines per a desenvolupar-lo adequadament.
  • Capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Continguts

Continguts de la matèria

Tema 1.  La Gestió dels Recursos Humans:

a.      La funció dela direcció de recursos humans a l’empresa

b.      Anàlisi i disseny del lloc de treball

c.      La contractació dels recursos humans

d.      L’avaluació del rendiment

e.      Política retributiva

f.       La planificació de la carrera professional

g.       La formació en l’empresa

h.      Gestió per competències

i.        Marketing internde Recursos Humans               

 Tema2. Som persones:

a.       Motivació:

                                                i.     El conceptede motivació

                                                ii.     Motius bàsics i motius socials

                                                iii.     Motius i contra motius:

1.       Afiliació

2.       Autonomia

3.       Poder

4.       Cooperació

5.       Hedonisme

6.       Assoliment

7.       Seguretat

8.       Exploració

9.       Conservació

10.    Contribució

                                                          iv.     La teoriade Maslow sobre motivació

                                                          v.     Recomanacions pera la motivació d’equips

b.      Emoció:

                                                            i.     El concepte d’emoció

                                                           ii.     Les funcions de la emoció

                                                           iii.     El procés emocional

                                                          iv.     Models teòrics en l’estudi científic de l’emoció

                                                           v.     Emocions bàsiques:

1.       La por

2.       La tristesa

3.       La ira

4.       El fàstic

5.       L’alegria

                                                          vi.  Emocions socials:

1.       La culpa

2.       La vergonya

3.       L’orgull

4.       L’hubris

5.       L’enveja

6.       La gelosia

c.       Intel·ligència Emocional:

                                                            i.     El concepte d’Intel·ligència Emocional

                                                            ii.     El model d’habilitats d’Intel·ligència Emocional de Mayer – Salovey

1.       Percepció,valoració i expressió de les emocions

2.       Facilitació emocional de les activitats cognitives

3.       Comprensió deles emocions

4.       Regulació d’emocions

                                                           iii.     L’avaluació de la Intel·ligència Emocional

 Tema3. La gestió d’equips:

a.      El concepte d’equip

b.      Beneficis del treball en equip

c.      Grup vs equip

d.      Disfuncions del treball en equip

e.      Etapes en la creació d’un equip

f.       Les 15 lleis del treball en equip

g.      Equips d’altrendiment

h.      El conductor d’equip

i.        Delegaciódetasques

j.       El conflicte

k.       Comunicació enequip

l.        Recomanacions per a la creació i gestió d’equips

 Tema4.   Lideratge:

a.       El concepte de lideratge

                                                            i.     Evolució històrica del concepte de lideratge

                                                            ii.     La gran complexitat del concepte lideratge

                                                           iii.     Definicions de lideratge

b.      Competències per aun bon lideratge:

                                                            i.     Competències estratègiques

                                                            ii.     Competències socials

                                                           iii.     Competències tècniques

                                                          iv.     Competències degestió

                                                            v.     Competències ètiques

c.      Liderar vs dirigir

d.      Elements bàsics del lideratge:

                                                              i.   Influència

                                                            ii.     Confiança

                                                           iii.     Objectius

                                                           iv.      Valors

e.      Les dimensions del lideratge:

                                                              i.     Coneixement(logos)

                                                            ii.     Visió (scopos)

                                                           iii.     Acció (praxis)

                                                          iv.     Relació (pathos)

                                                            v.    Conciència (ethos)

f.       Els seguidors

g.       Recomanacions per a un lideratge efectiu

Bibliografia

Bibliografia recomanada

·      Acosta, José María. “Inteligencia Emocional en una semana”. Gestión 2000 Grupo Planeta
·      Adair, John. “Liderazgo y motivación”. Nuevos emprendedores
·      Aguirre de Mena, Juan M y otros. “Dirección y gestión de personal”. Editorial Pirámide.
·      Albizu, E., Landeta, J. (coord). (2001). “Dirección estratégica de recursos humanos”. Madrid: Editorial Pirámide 
·      Adair, John. “Liderazgo y motivación”. Ed. Nuevos Emprendedores
·      Badaracco, Joseph L. Jr. “Liderando sin hacer ruido”. Ediciones Deusto – Harvard Business School Press
·      Boyatzis Richard y McKee Annie. “Liderazgo emocional”. Ediciones Deusto
·      Boyatzis Richard, McKee Annie y Johnston Frances. “Líder emocional”. Ediciones Deusto
·      Cashman, Kevin. “El despertar del líder”. Ed. Empresa Activa
·      Claver Cortés, E. y otros. “Los recursos humanos en la empresa. Un enfoque directivo”. Editorial civitas
·      Covey Stephen R. “El líder interior. Paidos Empresa
·      Gil, Ignacio y otros. “La nueva direccion de personas en la empresa”. Mcgraw-hill
·      Goleman, Daniel. “Inteligencia Emocional”
·      Gómez-Mejía L.R. (coord) (2001). “Dirección y Gestión de Recursos Humanos”. Madrid: Prentice Hall 
·      Maestro Juan Carlos. “Regálate liderazgo”. Profit Editorial
·      Mateo, Juan y Valdano Jorge. “Liderazgo”. Editorial El País Aguilar
·      Maxwell, John C. “Las 21 leyes irrefutables del liderazgo”. RBA Nueva empresa.
·      Maxwell, John C. “El líder de 360º”. RBA Nueva empresa.
·      Milkovich, george t. Y john w. Boudreau. “Dirección y administración de recursos humanos”. Addison Wesley
·      Palmero, Francisco y Martínez Sánchez, Francisco. “Motivación y emoción”. Ed. McGraw Hill
·      Patricio Jiménez, Daniel. “Manual de recursos humanos”. ESIC Libros profesionales de empresa
·      Peña Baztan, M. “La psicologia y la empresa”. Editorial hispano europea
·      Pereda Marín, Santiago y Berrocal Berroca, Francisa. “Dirección y gestión de Recursos Humanos por competencias”. Editorial Universitaria Ramon Areces 
·      Perez López, J.A. “Teoría de la acción humana en la organización”. Ediciones Rialp, S.A.
·      Peters, Tom. “Liderazgo”. Ed. Pearson – Prentice Hall
·      Punset, Elsa. “Brújula para navegants emocionales”. Editorial Aguilar
·      Rodríguez Porras, J.M.. “El factor humano en la empresa”. Editorial Deusto
·      Sánchez-Runde, C. (2000). La medición de las prácticas de recursos humanos. Capital Humano, 134, junio, pp. 22-32.
·      Ulrich, Dave. “Recursos humanos campions”. Editorial Granica
·      Valderrama, Beatriz. “Motivación inteligente”. FT Prentice Hall
·      Zenger John H., Folkman, Joseph. “El líder extraordinario”. Profit Editorial
·      Zenger John H., Folkman, Joseph, Edinger Scott K.  “El líder inspirador”. Profit Editorial