Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
INVESTIGACIÓ DE MÀRQUETING
Codi Assignatura/Matèria
101331
Centre
Facultat de Dret i Economia
Departament
ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
OPTATIVA
Extensió
1R Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Català
0.0
Anglès
0.0
Castellà
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)


Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)


Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Pilar Cos Sanchez
cspilar@aegern.udl.cat
12

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
    Objectius
    • Aquesta assignatura es basarà en la Investigació Comercial. La investigació comercial és una de les subfuncions del màrqueting, consistent en l'obtenció sistemàtica d'informació per assistir en la direcció en la presa de decisions comercials. La mateixa està integrada entre el sistema de màrqueting i el procés d'adopció de les decisions, la qual cosa en conjunt configura el procés de direcció de màrqueting de l'empresa. La investigació comercial, per tant, és una eina d'ajuda per a la presa de decisions de l'empresa, ja siguin específiques de l'àrea comercial i/o màrqueting, ja siguin de caràcter genèric de l'estratègia de desenvolupament global de l'empresa. Aquesta assignatura té com a objectiu, d'una banda oferir als alumnes tots els coneixements teòrics d'una investigació comercial, és a dir, del procés de recollida, anàlisi i interpretació d'informació sobre el mercat, i d'altra banda traduir tots aquests coneixements teòrics en la pràctica utilitzada actualment. Els objectius de l'assignatura els podem concretar en sis punts: 1. Mostrar la utilitat de la investigació comercial. 2. Descriure les etapes que comporta qualsevol procés d'investigació comercial i concretar el contingut de cadascuna d'elles. 3. Presentar les tècniques d'investigació més utilitzades. 4. Exposar els aspectes principals en la confecció d'un disseny mostral i en l'elaboració d'un qüestionari. 5. Mostrar els mètodes d'anàlisis principals que s'utilitzen en la investigació comercial quantitativa. 6. Facilitar les línies principals a tenir en compte en l'elaboració del projecte d'investigació, en la redacció de l'informe final i en les seves conclusions.
  • Domini d'una llengua estrangera
  • Correcció en l'expressió oral i escrita

Competències específiques de la titulació

  • Ocupar les funcions relacionades amb les diferents àrees funcionals d'una empresa i institucions.
  • Aplicar tècniques instrumentals en l'anàlisi i solució de problemes empresarials i en la presa de decisions.
  • Crear i dirigir una empresa atenent i responent als canvis de l'entorn en el qual opera.
  • Elaborar, interpretar i auditar la informació economicofinancera d'entitats i particulars i prestar-los assessorament.

Competències transversals de la titulació

  • Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
  • Capacitat de crítica i autocrítica.
  • Treball en equip i lideratge.
  • Actuar sobre la base del rigor, el compromís personal i l’orientació a la qualitat.
  • Capacitat d'organitzar i planificar.
  • Capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Continguts

Continguts de la matèria

UNITAT 1- INTRODUCCIÓ A LA INVESTIGACIÓ COMERCIAL

1. Concepte d'investigacióde mercats.

2. Tècniques d'investigació comercial.

3. Classificació de les fonts d'informació.

4. Planificació d'una investigació de mercats.

UNITAT 2- INVESTIGACIÓ DESCRIPTIVA: L'ENQUESTA

1. Consideracions bàsiques.

2. Tècniques de mostreig.

3. Tipus de qüestionaris.

4. Classificació de les variables. Escales de mesura.

5. Disseny del qüestionari. Codificació.

UNITAT 3- APLICACIÓ INFORMATICA DE L'ANALISIS DEDADES.

1. Descripció general del programa DYANE: Disseny i anàlisi d'enquestes.

2. Disseny de la investigació:definició de les variables de l'estudi i elaboració del qüestionari.

3. Obtenció i tractament de dades. Anàlisi estadística de les dades: conceptes i procediments generals.

UNITAT 4- ANÀLISIS BASIC DE DADES

1. Etapes de l'anàlisi del'informació.

2. Anàlisi univariable descriptiu.

   2.1. Distribució de freqüències

   2.2. Mesures de tendència central

   2.3. Mesures de dispersió

3. Representacions gràfiques.

4. Aplicació del programa.Exemple.

UNITAT 5- ANÀLISIS ESTADÍSTIC BIVARIABLE: CONTRAST D'HIPOTESIS I CORRELACIÓ

1. El procés de tabulació.

2. Contrast d'hipòtesi

   2.1. Taulesde contingència. Pruebaji-quadrat.

   2.2. Taules de valors mitjans. Análisisde la variància ANOVA

3. Correlació paramètrica:Correlaciónde Pearson

   3.1.Contrastos d'hipòtesis

4. Aplicació del programa.Exemple.

UNITAT 6- ANÀLISIS MULTIVARIABLE: MÈTODES D'INTERDEPENDÈNCIA

1. Anàlisi de components principales (ACP).

2. Anàlisi factorial de correspondencia (AFC).

3. Anàlisi de grups (cluster analysis).

4. Aplicació del programa. Exemple.

UNITAT 7- ANÀLISIS MULTIVARIABLE: MÈTODES DE DEPENDÈNCIA

1. Regressió múltiple

2. Segmentació AID (Automatic Interaction Detection)

3. Aplicació del programa. Exemple.

UNITAT 8-INTERPRETACIÓ DELS RESULTATS I CONCLUSIONS

1. Interpretació dels resultats.

2. Elaboració de les conclusions del estudi.

3. Preparació de l'informe d'investigació.

4.Presentació de resultats i conclusiones.

Bibliografia

Bibliografia recomanada

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA

SANTESMASES MESTRE (2009): DYANE (Versión 4) (Diseño y análisis deencuestas en investigación social y de mercados). Madrid. Ed. Pirámide.

TRESPALACIOS, VAZQUEZ, BELLO (2005): Investigación de Mercados: Metodos derecogida y análisis de la información para la toma de decisiones. ThomsonEditores Spain, Madrid.

 

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA

 

AAKER, KUMAR, DAY (2001): Investigación deMercados (4ª edición). Ed. Limusa SA, Mexico.

ABASCAL FERNANDEZ y GRANDE ESTEBAN (1994): Aplicaciones de investigación comercial.Madrid. Ed. Esic.

FERNANDEZ NOGALES, A. (1999): Investigación de Mercados: Obtención deinformación. Madrid. Civitas Ed.

GRANDE ESTEBAN y ABASCAL FERNANDEZ (2006): Fundamentos y Técnicas de InvestigaciónComercial. Madrid. Ed. Esic.

HAGUE y JACKSON (1994): Investigación deMercados. Barcelona. Ed. E.D.S.A., Biblioteca Harvard de GestiónEmpresarial.

MADDEN (1996): La Investigación deMercados en un Entorno de Marketing. Londres. Ed. IRWIN,.

MALHOTRA NARESH (2004): Investigación deMercados: Un enfoque práctico. 4ª edición.Prentice-Hall. México.

MIQUEL, BIGNE y LEVY (1996): Investigación demercados. Madrid. McGraw-Hill.

NICOLAS JANY (1994): Investigación Integral de Mercados. Madrid. Ed.McGraw-Hill.

ORTEGA MARTINEZ (1998): Manual de Investigación Comercial. Madrid. Ed. Pirámide, S.A.

SARABIA et al (1999): Metodología para la investigación en marketing y dirección de empresas.Madrid. Ed. Pirámide.

SERRANO GOMEZ (1990): La Práctica de la Investigación Comercial.Madrid. Ed.ESIC.

WEBB, J.R. (2003): Investigación demàrqueting (2ª edición). Thomson Editores Spain, Madrid.

ZIKMUND, W.G. (2003): Fundamentos deInvestigación de Mercados (2ª edición). Thomson Editores Spain, Madrid.