ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
OPTATIVA
Extensió
1R Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Català
0.0
Anglès
0.0
Castellà
0.0
Recomanacions (màx. 4000 caràcters)
Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)
Requisits per cursar-la
Prerequisits
Corequisits
Professorat
Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Pilar Cos Sanchez
cspilar@aegern.udl.cat
6
Competències
Competències estratègiques de la Universitat de Lleida
Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
Objectius
L'objectiu general de l'assignatura de Comerç Exterior és introduir els conceptes, els mecanismes i les dinàmiques per començar l'activitat exportadora i/o importadora de l'empresa. Es tracta de veure les regles del joc, els riscos als quals s'enfronta l'empresa i les solucions que li ofereixen els mecanismes existents.
Aquest objectiu general es concreta en els objectius següents:
1. Conèixer els elements bàsics per afrontar els mercats exteriors.
2. Conèixer les principals barreres al comerç internacional i els organismes que procuren la liberalització del mercat.
3. Disposar d'estratègies d’internacionalització, per seleccionar i introduir-se en mercats exteriors.
4. Conèixer i practicar els Incoterms.
5. Conèixer l'operativa de l'activitat importadora i exportadora, així com la documentació corresponent.
6. Aprendre diferents modalitats de cobrament i pagament internacionals.
7. Conèixer el funcionament i les característiques del mercat de divises.
8. Poder dur a terme un contracte internacional.
Domini d'una llengua estrangera
Correcció en l'expressió oral i escrita
Competències específiques de la titulació
Ocupar les funcions relacionades amb les diferents àrees funcionals d'una empresa i institucions.
Aplicar tècniques instrumentals en l'anàlisi i solució de problemes empresarials i en la presa de decisions.
Crear i dirigir una empresa atenent i responent als canvis de l'entorn en el qual opera.
Elaborar, interpretar i auditar la informació economicofinancera d'entitats i particulars i prestar-los assessorament.
Competències transversals de la titulació
Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
Capacitat de crítica i autocrítica.
Treball en equip i lideratge.
Actuar sobre la base del rigor, el compromís personal i l’orientació a la qualitat.
Capacitat d'organitzar i planificar.
Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
Continguts
Continguts de la matèria
Mòdul 1:INTERNACIONALITZACIÓ I COMERCIALITZACIÓ
Unitat 1: Internacionalització i Comercialització
1.Comerç i globalització
1.1. Situació del Comerç Exterior mundial
1.2. Comerç i globalització
2.L'expansió internacional de l'empresa
2.1. Anàlisis de l'empresa: la decisió d'exportar
2.2. Decisions estratègiques
2.3. Etapes del procés d’internacionalització de l'empresa
3.Investigació i selecció de mercats
3.1. Introducció
3.2. Etapes en la investigació de mercats
3.3. CheckList d’un estudi de mercat
3.4. Fonts d’informació
4.Formulació de l’estratègia internacional
4.1. Concentració front dispersió
4.2. Estratègia global o estratègia multi domestica
5.Formes d’entrada en mercats exteriors
5.1. L’exportació en les seves diferents formes
5.2. La cessió de tecnologia
5.3. La fabricació en mercats exteriors
6.Pla de Màrqueting internacional
6.1. Introducció
6.2. Estratègia internacional de productes
6.3. Estratègia internacional de preus
6.4. Estratègiade distribució internacional
6.5. Estratègia internacional de comunicació
7.Organismes de promoció de les exportacions: ICEX, COPCA, ...
Mòdul 2: OPERATÒRIA EN COMERÇ EXTERIOR
Unitat 2: Incoterms
1.Els Incoterms.
1.1. Definició.
1.2. Classificació.
1.Escandall de costos a la importació.
2.Escandall de costos a la exportació.
Unitat 3: Gestió del Comerç Exterior
1.Estructura, contingut i descripció de l’Aranzel Integratde les Comunitats Europees. Taric
1.1.Règims comercials d’importació i exportació
1.2.Drets aranzelaris d’importació
1.3.Mesures de la política aranzelària comunitària
1.4.Acords preferencials de la UE
1.5.Descripció dels conceptes del Taric
2.Règims fiscals en operacions de comerç exterior.
3.Tràmits duaners
3.1.Tràmits duaners d’importació
3.2.Tràmits duaners d’exportació
3.3. DUA (DocumentÚnic Administratiu)
4.Documents de comerç exterior
4.1.Documents comercials
4.2.Documents de transport internacional
4.3.Documentsd’assegurança
4.4.Documents administratius
4.5.Certificats
4.6.Altres documents
5.Comerç intracomunitari
5.1.Conceptes
5.2.Fiscalitat en els intercanvis intracomunitaris
5.3.Declaració estadística: Intrastat
6.Adreces d’Internet
Mòdul3: MITJANS DE PAGAMENT I MERCAT DE DIVISES
Unitat 4: Mitjans de pagament Internacional
1.Els principals mitjans de pagament internacional. Classificació
ESCUELA DEORGANIZACIÓN INDUSTRIAL, supervisión de O. Llamazares (2005): Curso superior de Estrategia y gestión delComercio Exterior. Madrid. ICEX (Instituto Español de Comercio Exterior) yConsejo Superior de Cámaras.
NIETO, A. yLLAMAZARES, O. (1998): MarketingInternacional. Madrid. Ediciones Pirámide.
SERRA, M. (2005): Gestió del comerç internacional I.Barcelona. Edita: Generalitat de Catalunya; Departament d’Indústria, Comerç iTurisme y Direcció General de Comerç i COPCA.
Bibliografía Complementaria
ALONSO, J.A. yDONOSO, V. (1998): Competir en elexterior: La empresa española y los mercados internacionales. Madrid. ICEX(Instituto Español de Comercio Exterior).
CCI (Cámara deComercio Internacional) (2000): Incoterms2000. Barcelona. ICC Publishing, S.A. Versión española.
COPCA y CIDEM: Guia definançament per a empreses, operacions d’exterior.
COSTA, L. y FONT, M (2003): Las divisas en laestrategia internacional de la empresa.Madrid. ICEX (Instituto Español de Comercio Exterior).
CRISTALLO, D. (2003): “Trade in a 25-member EuropeanUnion”. Statistic in focus, External Trade. European Communities. Theme6 – 4/2003
DE LA DEHESA, G. (2004): Comprenderla globalización. Madrid. Alianza Editorial.
DIEZ VERGARA, M.(1997): Manual práctico de ComercioInternacional. Bilbao. Ediciones Deusto.
DURAN, J.J. (1997):Mercados de divisas y riesgo de cambio.Madrid. Ediciones Pirámide.
ENRIQUEZ DE DIOS,J.JOSE (1994): Transporte Internacionalde mercancías.