Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
COMERÇ EXTERIOR
Codi Assignatura/Matèria
101330
Centre
Facultat de Dret i Economia
Departament
ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
OPTATIVA
Extensió
1R Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Català
0.0
Anglès
0.0
Castellà
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)


Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)


Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Pilar Cos Sanchez
cspilar@aegern.udl.cat
6

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
    Objectius
    • L'objectiu general de l'assignatura de Comerç Exterior és introduir els conceptes, els mecanismes i les dinàmiques per començar l'activitat exportadora i/o importadora de l'empresa. Es tracta de veure les regles del joc, els riscos als quals s'enfronta l'empresa i les solucions que li ofereixen els mecanismes existents. Aquest objectiu general es concreta en els objectius següents: 1. Conèixer els elements bàsics per afrontar els mercats exteriors. 2. Conèixer les principals barreres al comerç internacional i els organismes que procuren la liberalització del mercat. 3. Disposar d'estratègies d’internacionalització, per seleccionar i introduir-se en mercats exteriors. 4. Conèixer i practicar els Incoterms. 5. Conèixer l'operativa de l'activitat importadora i exportadora, així com la documentació corresponent. 6. Aprendre diferents modalitats de cobrament i pagament internacionals. 7. Conèixer el funcionament i les característiques del mercat de divises. 8. Poder dur a terme un contracte internacional.
  • Domini d'una llengua estrangera
  • Correcció en l'expressió oral i escrita

Competències específiques de la titulació

  • Ocupar les funcions relacionades amb les diferents àrees funcionals d'una empresa i institucions.
  • Aplicar tècniques instrumentals en l'anàlisi i solució de problemes empresarials i en la presa de decisions.
  • Crear i dirigir una empresa atenent i responent als canvis de l'entorn en el qual opera.
  • Elaborar, interpretar i auditar la informació economicofinancera d'entitats i particulars i prestar-los assessorament.

Competències transversals de la titulació

  • Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
  • Capacitat de crítica i autocrítica.
  • Treball en equip i lideratge.
  • Actuar sobre la base del rigor, el compromís personal i l’orientació a la qualitat.
  • Capacitat d'organitzar i planificar.
  • Capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Continguts

Continguts de la matèria

Mòdul 1:INTERNACIONALITZACIÓ I COMERCIALITZACIÓ

Unitat 1: Internacionalització i Comercialització 

1.   Comerç i globalització

1.1. Situació del Comerç Exterior mundial

1.2. Comerç i globalització

2.   L'expansió internacional de l'empresa

2.1. Anàlisis de l'empresa: la decisió d'exportar

2.2. Decisions estratègiques

2.3. Etapes del procés d’internacionalització de l'empresa

3.   Investigació i selecció de mercats

3.1. Introducció

3.2. Etapes en la investigació de mercats

3.3. CheckList d’un estudi de mercat

3.4. Fonts d’informació

4.   Formulació de l’estratègia internacional

4.1. Concentració front dispersió

4.2. Estratègia global o estratègia  multi domestica

5.   Formes d’entrada en mercats exteriors

5.1. L’exportació en les seves diferents formes

5.2. La cessió de tecnologia

5.3. La fabricació en mercats exteriors

6.   Pla de Màrqueting internacional

6.1. Introducció

6.2. Estratègia internacional de productes

6.3. Estratègia internacional de preus

6.4. Estratègiade distribució internacional

6.5. Estratègia internacional de comunicació

7.   Organismes de promoció de les exportacions: ICEX, COPCA, ...

 

Mòdul 2: OPERATÒRIA EN COMERÇ  EXTERIOR

Unitat 2: Incoterms

1.    Els Incoterms.

1.1. Definició.

1.2. Classificació.

1.     Escandall de costos a la importació.

2.     Escandall de costos a la exportació.

Unitat 3: Gestió del Comerç Exterior

1.   Estructura, contingut i descripció de l’Aranzel Integratde les Comunitats Europees. Taric

1.1.Règims comercials d’importació i exportació

1.2.Drets aranzelaris d’importació

1.3.Mesures de la política aranzelària comunitària

1.4.Acords preferencials de la UE

1.5.Descripció dels conceptes del Taric

2.   Règims fiscals en operacions de comerç exterior.

3.   Tràmits duaners

3.1.Tràmits duaners d’importació

3.2.Tràmits duaners d’exportació

3.3. DUA (DocumentÚnic Administratiu)

4.   Documents de comerç exterior

4.1.Documents comercials

4.2.Documents de transport internacional

4.3.Documentsd’assegurança

4.4.Documents administratius

4.5.Certificats

4.6.Altres documents

5.   Comerç intracomunitari

5.1.Conceptes

5.2.Fiscalitat en els intercanvis intracomunitaris

5.3.Declaració estadística: Intrastat

6.   Adreces d’Internet

 

Mòdul3: MITJANS DE PAGAMENT I MERCAT DE DIVISES

 Unitat 4: Mitjans de pagament Internacional

1.    Els principals mitjans de pagament internacional. Classificació

2.    Xec personal i Xec bancari

3.    Ordre depagament simple

4.    Remesa simple

5.    Remesa documentaria

6.    Ordre de pagament documentaria

7.    Instruments de cobertura de risc de cobrament

 

Unitat 5: El CrèditDocumentari

1.    Definició

2.    Regulació

3.    Funcionament

4.    Convenidel Crèdit Documentari

5.    Tipus de crèdits

6.    Recomanacions 

Unitat 6: Mercat de divises

1.    Sistema europeu de bancs centrals

2.    Mercat de divises

3.    Instruments de cobertura de risc de canvi

 

Bibliografia

Bibliografia recomanada

BibliografíaBasica

 

GARCIA CRUZ, R.(2000): Marketing Internacional.Madrid. . Esic Editorial.

 

ESCUELA DEORGANIZACIÓN INDUSTRIAL, supervisión de O. Llamazares (2005): Curso superior de Estrategia y gestión delComercio Exterior. Madrid. ICEX (Instituto Español de Comercio Exterior) yConsejo Superior de Cámaras.

 

NIETO, A. yLLAMAZARES, O. (1998): MarketingInternacional. Madrid. Ediciones Pirámide.

 

SERRA, M. (2005): Gestió del comerç internacional I.Barcelona. Edita: Generalitat de Catalunya; Departament d’Indústria, Comerç iTurisme y Direcció General de Comerç i COPCA.

 

Bibliografía Complementaria

 

ALONSO, J.A. yDONOSO, V. (1998): Competir en elexterior: La empresa española y los mercados internacionales. Madrid. ICEX(Instituto Español de Comercio Exterior).

 

CCI (Cámara deComercio Internacional) (2000): Incoterms2000. Barcelona. ICC Publishing, S.A. Versión española.

 

COPCA y CIDEM: Guia definançament per a empreses, operacions d’exterior.

 

COSTA, L. y FONT, M (2003): Las divisas en laestrategia internacional de la empresa.Madrid. ICEX (Instituto Español de Comercio Exterior).

 

CRISTALLO, D. (2003): “Trade in a 25-member EuropeanUnion”. Statistic in focus, External Trade. European Communities. Theme6 – 4/2003

 

DE LA DEHESA, G. (2004): Comprenderla globalización. Madrid. Alianza Editorial.

 

DIEZ VERGARA, M.(1997): Manual práctico de ComercioInternacional. Bilbao. Ediciones Deusto.

 

DURAN, J.J. (1997):Mercados de divisas y riesgo de cambio.Madrid. Ediciones Pirámide.

 

ENRIQUEZ DE DIOS,J.JOSE (1994): Transporte Internacionalde mercancías.

ESIC Editorial  y ICEX, Madrid.

 

GARCIA CRUZ, R.(2000): Empresas Españolas en losmercados internacionales. Madrid. . Esic Editorial.

 

HERNANDEZ MUÑOZ, L.(2000): El Crédito Documentario. Madrid.ICEX (Instituto Español de Comercio Exterior).

 

MARQUEZ, J.M.(1996): Medios de pago en la compraventainternacional. Madrid. Esic Editorial y ICEX (Instituto Español de ComercioExterior).

 

OGEA, M. y SALINAS,P. (1995): Fiscalidad del Comercio Exterior.Madrid. ICEX (Instituto Español de Comercio Exterior).

 

SERANTES SANCHEZ,P. (2000): Medios de pago Internacionales (Casos Prácticos). Madrid.ICEX (Instituto Español de Comercio Exterior).

 

SERANTES, P. (2001): Gestión financiera delComercio Exterior. Casos prácticos. Madrid. ICEX (Instituto Español deComercio Exterior).

 

UNION EUROPEA(2005): “Previsiones económicas de primavera 2005-2006”. Comisión UE.Bruselas. Abril 2005.

 

VARIOS AUTORES(2004): Claves de la Economía Mundial. Madrid. ICEX (Instituto Español de ComercioExterior).