Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
DIRECCIÓ D'OPERACIONS I LOGÍSTICA
Codi Assignatura/Matèria
101326
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
2N Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
0.0
Català
100.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

a) Amb independència de l'horari de tutories establert, sempre podeu enviar un correu electrònic per quedar un dia a una hora determinada.
b) Una forma d'enfocar l'estudi d'aquesta assignatura és la següent:
- seguir les explicacions realitzades pel professor i anar configurant els vostres apunts.
- es recomana que us llegiu cada setmana els apunts dels diferents temes que s'aniran facilitant mitjançant el campus virtual. També és aconsellable que realitzeu consultes bibliogràfiques per ampliar o per tal de fer èmfasi en els conceptes fonamentals que s'han de comprendre i retenir.
- al finalitzar l'estudi dels temes, es recomana fer els corresponents exercicis proposats. Alguns exercicis seran resolts pel professor i d'altres treballareu i resoldreu vosaltres per tal d'assolir els conceptes explicats a classe.
c) La majoria de les activitats i les proves escrites es realitzaran i lliuraran a classe. Per tant, és important l'assistència a classe.
d) Heu d'entrar a l'Espai virtual Sakai UdL d'aquesta assignatura setmanalment. En aquest espai trobareu: els apunts, els enunciats dels exercicis, algunes solucions, avisos del professor, notes, etc.

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Es tracta d'una assignatura obligatòria de tercer curs en què s'inicia l'aprenentatge en l'àrea d'operacions i logística, una de les àrees funcionals més rellevants en qualsevol empresa o organització.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Jose Manuel Alonso Martinez
jmanuel@aegern.udl.cat
16.8
Josep Barrufet Olivart
jbarrufet@aegern.udl.cat
2.4

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
  • Correcció en l'expressió oral i escrita
    Objectius
    • Utilitzar els conceptes bàsics i vocabulari propis de l'àrea d'operacions de forma adequada.

Competències específiques de la titulació

  • Ocupar les funcions relacionades amb les diferents àrees funcionals d'una empresa i institucions.
    Objectius
    • Capacitar l'alumne per a dissenyar, avaluar i millorar els sistemes productius de qualsevol organització.
    • Explicar la importància de la gestió de la cadena logística com a front d'avantatge competitiu.
  • Aplicar tècniques instrumentals en l'anàlisi i solució de problemes empresarials i en la presa de decisions.
    Objectius
    • Dissenyar, avaluar i millorar l'estratègia d'operacions de qualsevol organització.
    • Utilitzar diferents tècniques per a realitzar l'anàlisi i la pressa de desicions estratègiques i operatives enfront els problemes de l'àrea d'operacions.
  • Elaborar, interpretar i auditar la informació economicofinancera d'entitats i particulars i prestar-los assessorament.

Competències transversals de la titulació

  • Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
  • Capacitat de crítica i autocrítica.
  • Treball en equip i lideratge.
  • Actuar sobre la base del rigor, el compromís personal i l’orientació a la qualitat.
  • Capacitat d'organitzar i planificar.
  • Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
    Objectius
    • Analitzar i/o descriure el marcat caràcter estratègic de la direcció d'operacions i les implicacions en l'estratègia i rendiment global de l'empresa.

Continguts

Continguts de la matèria

BLOC I

 1.   Estratègia d’Operacions.

1.1.  Marc per a la implantació de l’estratègia d’operacions.

1.2.  Prioritats competitives.

1.3.  Estratègies de posicionament en operacions.

1.4.  La gestió d’operacions com a arma competitiva.

 2.   Disseny de processos.

2.1.  Introducció: Tipus de processos.Producció per projectes, contra estocs i segons comanda.

2.2.  Elements fonamentals en el disseny de processos.

2.3.  Tècniques d’anàlisi de processos

2.4.  Sistemes d’arrossegament (pull)i d’empenta (push).

2.5.  Sistemes de producció ajustats (lean).

2.6.  La filosofia Just-in-time (JIT).

2.7.  Indicadors d’un sistema de producció. Productivitat.

 

BLOC II

 3.   Gestió de la capacitat.

3.1.  Definició de capacitat.

3.2.  Planificació i control de la capacitat: gestió dels colls d’ampolla.

3.3.  Metodologia per a la presa de decisions sobre capacitat.

3.4.  Eines i tècniques per a la planificació de la capacitat.

4.   Estratègies de Localització.

4.1.  Decisions de localització: Tendències significatives.

4.2.  Factors que afecten a les decisions de localització.

4.3.  Localització d’una planta.

4.4.  Localització dintre d’una xarxa de plantes.

 5.   Estratègies de distribució enplanta: Layout.

5.1.  Introducció a la planificació del layout

5.2.  Formats bàsics de distribució en planta.

5.3.  Distribució en planta per producte.

5.4.  Distribució en planta per procés.

 

BLOC III

 6.   Planificació de la producció.

6.1.  Descripció de les activitats de planificaciód’operacions: llarg, mig i curt termini.

6.2.  Planificació agregada de la producció: estratègies.

6.3.  Pla mestre de producció.

 

BLOC IV

 7.   Introducció a la logística

7.1.  Encaix de la logística en la Gestió d’Operacions del’empresa.

7.2.  Gestió de la cadena de subministrament (SCM).

7.3.  Compres i Aprovisionament.

7.4.  Emmagatzematge i manutenció.

7.5.  Picking, packing / preparació de comandes.

7.6.  Transport i distribució.

 8.   Gestió d’estocs.

8.1.  Concepte d’inventari i paper dels estocs en l’empresa.

8.2.  Tipus d’inventaris.

8.3.  Costos dels inventaris.

8.4.  Demanda dependent vs demanda independent.

8.5.  Models bàsics d’inventari demanda independent: Sistemesde Quantitat fixa de comanda i Sistemes de Període fix.

 9.    Gestió de materials: MRP I.

9.1.  Sistemes d’inventari de demanda dependent.

9.2.  Planificació de necessitats de materials: MRP I.

9.3.  Planificació de recursos de fabricació: MRP II.

 

BLOC V

 10.  Gestió de la innovació i la tecnologia.

10.1. Innovació vs tecnologia.

10.2. Característiques de les empreses d’èxit continuat.

10.3. Disseny de nous productes.

10.4. Manufacturingtechnology.

10.5. Gestió del canvi tecnològic.

10.6. Gestió de la innovació.

 11.  Gestió de la qualitat.

11.1. Etapes històriques de la gestió de la Qualitat.

11.2. Contribucions de Juran, Deming i Ishikawa a la gestió de la Qualitat.

11.3. La norma ISO9001:2008.

11.4. El model EFQM d’excel·lència empresarial.

 12.  Manteniment Productiu Total (TPM).

12.1. Introducció. Principis i importància del TPM.

12.2. Tipus de manteniment.

12.3. Implantació del TPM.

12.4. Beneficis del TPM.

Bibliografia

Bibliografia recomanada

­      Bibliografia

Adam, Everett E. Jr. ; Ebert, Ronald J. (1991): Administración de la producción y las operaciones. Prentice Hall.

­ Chase, Richard B; Jacobs, F.Robert; Aquilano, Nicholas J.; (2009): Administración de Operaciones. Producción y cadena de suministros. McGraw Hill. 12ª Edición.

­ Chase, Richard B. i Aquilano, Nicholas J. (1994): Dirección y Administración de la Producción y de lasOperaciones. Addison-Wesley Iberoamericana,

­ CIDEM y ESADE (2003): Producció i Logística. Guies de Gestió de la innovació. Generalitat de Catalunya. Departamentde Treball, Indústria, Comerç i Turisme. CIDEM.

­Chopra, S. y Meindl, P. (2008): Administración de la cadena de suministro. Estrategia, planeación y operación. PearsonPrentice Hall. 3ª Edición.

Coll Solà, Joan (1999). OrganitzacióIndustrial. Edicions UPC.

Claver, Enrique; Molina, José F.; Tarí, Juan José (2011): Gestión de la calidad y gestión medioambiental. Pirámide. 3ªEd.

­ Davis, Mark M.; Aquilano, Nicholas J.; Richard B.Chase (2001): Fundamentos de Dirección de Operaciones. McGraw Hill. 3ªEd.

­Domínguez Machuca, José Antonio et al.(1995): Dirección de Operaciones Vol. I: Aspectosestratégicos. McGrawHill

­Domínguez Machuca, José Antonio et al.(1995): Dirección de Operaciones Vol. II: Aspectos tácticos. McGrawHill.

­Eppen, G.D. et al. (2000): Investigación de Operaciones en la Ciencia Administrativa. Prentice Hall.

Escorsa, Pere; Valls, Jaume (1996): Tecnologia i innovació a l'empresa. Direcció i gestió. Edicions UPC.

­ Fernandez, Esteban; Avella, Lucía; Fernández, Marta (2003): Estrategia de producción. McGraw Hill.

­Gaither Norman i Frazier Greg. (2000): Administración de producción y operaciones. International Thomson Editores

­Heizer, Jay i Render, Barry (2007): Direcciónde la producción y de operaciones. Decisiones tácticas. Pearson Prentice Hall. 8ª edición.

­Heizer, Jay i Render, Barry (2007): Dirección  de la producción y de operaciones. Decisiones estratégicas. Pearson Prentice Hall. 8ª edición.

­ Johnson, P.Fraser, Leenders, Michiel R. i Flyn Anna E. (2012): Administración de compras y abastecimientos. McGrawHill. 14ª edición.

Krajewski, Lee J. i Ritzman, Larry P. (1993): Operations Management: Strategy and Analysis. Addison-Wesley. (En español: Administración de operaciones Estrategia y análisis. Pearson Education. 2000 /5ª ed. México)

­Ruiz Jiménez, A.; Alfalla Luque, R.; Medina López, C. y Chávez Miranda, E. (2002): La estrategia de operaciones en organizaciones de servicios. Esic Market. Vol. 112, 2º cuatrimestre,mayo-agosto.

­Velasco Sánchez, J. (2010): Organización de la Producción. Distribuciones en planta y mejora de los métodos y los tiempos. Pirámide. 2ª Edición.