Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
ECONOMIA ESPANYOLA I MUNDIAL
Codi Assignatura/Matèria
101323
Centre
Facultat de Dret i Economia
Departament
ECONOMIA APLICADA
Cicle
1
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
1R Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Català
0.0
Castellà
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

L'aprenentatge a l'aula es compagina amb el treball individual que l'estudiant realitza. Es recomana l'assistència a classe, el treball continuat de la matèria i la lectura de la premsa d'àmbit econòmic. 
La docència es desenvolupa en grup gran (2 hores setmanals) i en grups mitjans (1,5 hores setmanals). En les classes de grup gran es porta a terme el desenvolupament teòric dels temes que formen part del programa i en les classes de grups mitjans es realitzen activitats de caire més pràctic per tal de consolidar els continguts teòrics i assolir les competències de l'assignatura.
Amb independència de l'horari de tutoria indicat es pot establir altres hores de tutories, amb previ avís a través de correu electrònic. 
El procés d'aprenentatge es valora mitjançant l'avaluació continuada al llarg del semestre. Mireu-vos amb detall l'apartat sobre com es porta a terme aquesta avaluació.

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

L'assignatura d'Economia Espanyola i Mundial està inclosa dins de la matèria Economia Aplicada que pertany al mòdul obligatoria que s'imparteix al grau d'ADE. Aquesta assignatura ha de servir per ajudar a entendre i analitzar com està estructurada l'economia internacional i l'economia espanyola.
L'assignatura s'imparteix en el primer semestre del tercer curs del grau. Aquesta ubicació respon a una planificació transversal d'aprenentatge, que s'inicia en el segon semestre del primer curs quan l'estudiant assoleix els coneixements bàsics de l'economia amb l'assignatura Economia I. Continua al primer semestre del segon curs amb l'estudi d'Economia II en què consolida i amplia els coneixements d'àmbit macroeconòmic per interpretar la informació de la realitat econòmica. En el segon semestre, de segon curs l'estudiant assimila i coneix les diferents mesures de política econòmica, els objectius que persegueixen i les seves conseqüències sobre els agents i sectors econòmics, que són els objectius d'aprenentatge de l'assignatura Política econòmica. A més, l'estudiant ja ha assolit diferents eines instrumentals en les assignatures de matemàtiques (primer curs) i d'estadística (primer i segon curs).
Tots aquests aprenentatges són fonamentals per entendre l'entorn econòmic actual i la seva evolució en les darreres dècades, coneixements que es desenvoluparan en l'assignatura d'Economia Espanyola i Mundial.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
POLÍTICA ECONÒMICA
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Teresa Torres Solé
torres@econap.udl.cat
dilluns i dimecres de 9 a 12
8.4
Joan Pere Enciso Rodriguez
pere.enciso@econap.udl.cat
dilluns de 16 a 18,30 h. i dimarts de 15.30h. a 18 h. i Dijous de 17.30 h. a 18.30 h.
6

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
    Objectius
    • Utilitzar de forma correcta l'entorn virtual Sakai.
  • Correcció en l'expressió oral i escrita
    Objectius
    • Expressar correctament i sense faltes les activitats, exercicis i proves realitzades per escrit.

Competències específiques de la titulació

  • Identificar i interpretar els factors econòmics, ambientals, polítics, sociològics i tecnològics en els àmbits local, nacional i internacional i la seva repercussió sobre les organitzacions.
    Objectius
    • Descriure el pes i la importància de l’economia espanyola en l’àmbit mundial. Analitzar els diferents components que determinen el PIB. Definir les principals macromagnituds econòmiques. Interpretar les principals variables macroeconòmiques. Avaluar els principals desequilibris macroeconòmics i les seves conseqüències. Interpretar els quadres macroeconòmics. Descriure les institucions en què els agents econòmics prenen les decisions. Conèixer els indicadors que s’utilitzen per analitzar la conjuntura econòmica. Utilitzar correctament els conceptes bàsics relacionats amb les macromagnituds econòmiques. Comprendre les causes i les conseqüències de la globalització econòmica. Explicar les conseqüències de la globalització econòmica. Analitzar propostes alternatives a la globalització. Conèixer les raons, causes i conseqüències de la crisi econòmica. Analitzar la conjuntura econòmica internacional. Aplicar els conceptes i instruments de l’anàlisi econòmica. Identificar els recursos de l’economia mundial i la seva distribució. Interpretar les conseqüències del desenvolupament econòmic de les darrers dècades. Analitzar les desigualtats econòmiques a nivell territorial. Identificar els trets estructurals i econòmics dels països en vies de desenvolupament. Identificar els trets econòmics dels països en vies de desenvolupament. Exposar els factors que justifiquen el comerç internacional. Interpretar les interrelacions econòmiques dels processos d’integració econòmica. Conèixer els principals processos d’integració econòmica. Diferenciar les característiques dels diversos cicles econòmics. Explicar la incidència de les polítiques econòmiques en el cicle conjuntural. Analitzar la conjuntura econòmica espanyola. Reconèixer els diferents enfocaments del PIB. Explicar la incidència de la modificació del tipus de canvi en l’economia. Explicar la realitat econòmica del nostre entorn. Conèixer el model de creixement econòmic espanyol. Identificar els recursos de l’economia espanyola i la seva distribució. Interpretar els canvis del VAB via producció. Conèixer les característiques de l’ocupació sectorial. Comprendre les característiques de la productivitat sectorial. Comprendre l’estructura productiva de l’economia espanyola. Diferenciar entre els ingressos i les despeses del sector públic. Descriure quin són els desequilibris de la balança de pagaments espanyola. Interpretar les partides de la balança de pagaments. Conèixer els desequilibris macroeconòmics. Identificar els desequilibris interns i externs de l’economia espanyola.

Competències transversals de la titulació

  • Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
    Objectius
    • Acceptar les opinions i propostes de la resta del grup.
  • Capacitat d'organitzar i planificar.
    Objectius
    • Planificar i organitzar el treball dedicat a l'assignatura.
  • Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
    Objectius
    • Identificar correctament les dades d'un problema o pregunta.

Continguts

Continguts de la matèria

Tema 1.- La conjuntura econòmica mundial

Economia i ideologia. 

Creixement econòmic.

Desenvolupament econòmic.

L'Índex de Desenvolupament Humà.

Desenvolupament sostenible.

Desenvolupament de les societats.

Tema 2.- Economia Internacional. Models econòmics aplicats.

El periode keynesià.

El periode Neolliberal.

Consolidació Neolliberal: la Globalització economica

Tema 3.- L'economia internacional: Etapes de desenvolupament.

            Breu referència històrica.

Les bases del model de creixement econòmic de la primera dècada del segle XXI.

La Gran Recessió econòmica (2007-?). Raons, causes i polítiques aplicades.

Tema 4.- L'economia espanyola: expansió i recessió.

            Breu referència històrica.

El model de creixement econòmic des de 1995 fins al 2008.

La recessió econòmica (2008 - ?).

Tema 5.- Els reptes de l’economia internacional i espanyola

            Un problema de distribució de la renda. Pobresa i fam al món.

Desequilibris interns de l’economia espanyola: mercat laboral, inflació, dimensió empresarial, els ingressos i les despeses de l’Estat.

Desequilibris externs de l’economia espanyola: balança de pagaments.

Bibliografia

Bibliografia recomanada

BIBLIOGRAFIA

En cadascun dels temes s’indicarà la bibliografia bàsica corresponent.

Alonso, José Antonio (2007). Lecciones sobre economía mundial. Editorial Thomson/Cívitas. ISBN: 978-84-470-2793-4.

Bayon, D.; Flipo, F.; i Schneider, F.Walden (2011).  Decrecimiento <810 preguntas para comprenderlo y debatirlo) Edita El Viejo Topo.

Bello, Walden (2004). Desglobalización (Ideas para una nueva economía mundial). Edita Icaria, Intermón Oxfam.

Colectivo Revista Silence (2006). Objetivo decrecimiento. Edita Leqtor.

Estefanía Moreira, J. (2003). La cara oculta de la prosperidad, editorial Taurus.

García Camarero, Júlio (2009). El crecimiento mata y genera crisis Terminal. Editorial catarata.

García Delgado, J.L. (Director)(2003). Lecciones de economía española, Editorial CIVITAS, Madrid.

Garzón, Alberto  (2012). Esto tiene arreglo. Editorial Destino.

Genaro, D. i Melchor, E. (2002). Economía aplicada: Introducción teórica y práctica. Editorial Tirant lo Blanc, València.

George, S. (2002). Pongamos la OMC en su sitio, editorial ICARIA

Krugman, Paul (2008). Después de Bush. Editorial Crítica.

Krugman, Paul (2009). El retorno de la economía de la depresión y la crisis actual. Editorial Crítica.

Krugman, Paul (2012). Acabad ya con esta crisis. Editorial Crítica.

Latouche, Serge (2009). Pequeño tratado del decrecimiento sereno. Editorial Icaria.

Navarro, V. ; Torres, J. i Garzón, A. (2011). Hay alternativas. Propuestas para crear empleo y bienestar social en España. Editorial Sequitur.

Navarro, V.; Torres,J i Garzón, A. (2011). Lo que España necesita. Editorial Deusto.

Oliveres, Arcadi (2009). ¡En qué mundo vivimos! (Infórmate, piensa y actúa). Editorial Icaria.

Oliveres, Arcadi (2010). Aturem la crisi. Les perversions d’un sistema que és possible canviar. Editorial Angle.

Oliveres, Arcadi (2012).Diguem Prou. Angle Editorial. 

Pastor, Alfredo (2007). La ciencia humilde. Economía para ciudadanos. Editorial Crítica.

PNUD (2010). Informe sobre desarrollo humano 2010, Ediciones Mundi Prensa.

Ramonet, Ignacio (2009). La catástrofe perfecta (Crisis del siglo y refundación del porvenir), Editorial Icaria.

Sen, Amartya i Kliksberg, Bernardo (2007). Primero la gente. Editorial Deusto.

Sen, Amartya (2011). Desarrollo y crisis global. Editorial Universidad Complutense de Madrid.

Serrano, J. (2004). Instrumentos de economía aplicada, editorial Pirámide.

Sevilla, J.V. (2012).  El declive de la socialdemocracia. Editorial RBA.

Stiglitz, J. (2002). El malestar en la globalización, editorial Taurus.

Stiglitz, J. (2003). Los felices 90: La semilla de la destrucción, editorial Taurus.

Taibo, Carlos (2009). En defensa del decrecimiento. Editorial catarata.

Taibo, Carlos (2010). Sus crisis y la nuestra. Editorial catarata.

Taibo, Carlos (2011). El decrecimiento explicado con sencillez. Editorial catarata.

Torres López, Juan (2009). La crisis financiera. Guía para entenderla y explicarla. Editorial ATTAC

Tugores, Juan (2009). El lado oscuro de la economía (Lo que no quieren que sepas sobre la crisis). Ediciones Gestión 2000.

 

FONTS DE DOCUMENTACIÓ

Banco de Espanya: http://www.bde.es

Banc Mundial: http://www.worldbank.org/data

Consejo Económico y Social.: http://www.ces.es/index.jsp

Departament d’economia i coneixement. Generalitat de Catalunya:http://www20.gencat.cat/portal/site/economia.

Eurostat: http://europa.eu.int/comm/eurostat/

Fons Monetari Internacional: http://www.imf.org/external/spanish/index.htm

Greenpeace:http://www.greenpeace.es

Institut d’Estadística de Catalunya: http://www.idescat.cat/

Instituto Nacional de Estadística (INE): http://www.ine.es

La Caixa, Informe mensual: http://www.lacaixa.comunicacions.com/se/ieimon.php?idioma=esp&llibre=201106.

Ministerio de Economía y Hacienda: http://www2.mineco.es/mineco/

OCDE:http://www.oecd.org

PNUD:http://www.igov.org/pnud/

TV3.Programes: 30 minuts i Valor Afegit.