Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
DIRECCIÓ ESTRATÈGICA
Codi Assignatura/Matèria
101320
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
1R Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
0.0
Català
100.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

Amb independència de l'horari de tutories establert, sempre podeu enviar un correu electrònic per quedar un dia a una hora determinada.

Una bona forma d'enfocar l'estudi d'aquesta assignatura és la següent:
   
Seguir les explicacions realitzades pel professor i anar configurant els vostres apunts. Es recomana que us llegiu cada setmana els vostres apunts i us aneu fent resums per tal de fer èmfasi en els conceptes fonamentals que s'han de comprendre i retenir. A continuació, s'ha de procedir a fer una lectura comprensiva de les publicacions que us farem arribar.

Al finalitzar l'estudi dels temes, es recomana fer els corresponents exercicis proposats. Alguns exercicis seran absolts per la professora i d'altres que treballareu i resoldreu vosaltres per tal d'assolir els conceptes explicats a classe.

Relacionar els continguts teòrics que s'han après amb el món real. Per això, és recomanable realitzar les activitats proposades.

En qualsevol cas, és aconsellable que realitzeu consultes bibliogràfiques amb l'objectiu d'acostumar-vos a fer front a la resolució de problemes de forma individual, així com que realitzeu diverses recerques a trav és de la navegació a Internet, tot i que sempre tindreu a la vostra disposició al professor per a qualsevol dubte, consulta o aclariment.

En resum: 
- Classes teòriques i pràctiques.
- Exercicis resolts i proposats per a la seva resolució per part de l'alumne. Així com l'estudi de casos tant   d'empreses nacionals com estrangeres.
- El domini de bases de dades, pàgines web i qualsevol recerca d'Internet que ens ajudi a aprendre a buscar informació de les empreses.
- Activitats realitzades pels alumnes a l'aula sobre el tema que s'estigui tractant a cada moment.
- Les activitats i les proves escrites es realitzaran i lliuraran a classe. Per tant, és important l'assistència a classe.
- Heu d'entrar a l'Espai Virtual Sakai UdL d'aquesta assignatura setmanalment. En aquest espai trobareu: els enunciats dels exercicis, les solucions, avisos que us farà la professora, notes, etc.

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Aquesta assignatura es troba ubicada en el tercer curs del grau en Administració i Direcció d'Empreses.
L'assignatura de Direcció estratègica pretén posar de manifest el fet que en les últimes dècades hi ha un creixent interès per les qüestions relacionades amb el que s'anomena estratègia empresarial. Això ha portat a una necessitat d'estudiar i avaluar la posició competitiva com a conseqüència de la complexitat creixent i canviant de l'entorn.
L'estratègia empresarial és la resposta a la necessitat permanent d'adaptació de l'empresa als canvis de l'entorn. Per aquest motiu, aquesta assignatura pretén estudiar el procés global de la Direcció estratègica de l'empresa que està integrat per tres grans parts: l'anàlisi estratègica, la formulació estratègica i la implantació de les estratègies.
És per tant, una assignatura que pretén donar a l'estudiant respostes a la necessitat que tenen les empreses de sobreviure o incrementar la seva eficàcia davant d'un entorn cada cop més hostil. La solució a aquesta necessitat és el que es pretén mitjançant la formulació de l'anomenada estratègia empresarial.
Al llarg d'aquesta assignatura no només s'imparteixen coneixements teòrics sinó també pràctics ja que la formació en gestió empresarial requereix que l'alumne tingui habilitats i coneixements per poder actuar en l'àmbit de la Direcció Estratègica de l'Empresa. Això implica que és tant important l'assimilació dels coneixements teòrics com la seva aplicació en la resolució dels problemes empresarials i estudi de casos d'empreses tant nacionals com estrangers. En aquest sentit, les classes pràctiques són un element bàsic en l'aprenentatge d'aquestes habilitats i coneixements ja que són el pont necessari entre la teoria i la pràctica.

RELACIÓ AMB ALTRES ASSIGNATURES DEL PLA D'ESTUDIS
Aquesta assignatura es construeix sobre els coneixements obtinguts en les altres assignatures del grau, especialment l'assignatura d'Organització d'Empreses de segon curs. En el programa de l'assignatura d'Organització d'Empreses (segon curs d'aquest grau) teniu un mòdul dedicat a la Direcció estratègica, en concret, a l'anàlisi estratègica. Per tant, en aquesta assignatura no aprofundirem en aquesta fase del procés global de la Direcció estratègica de l'empresa ja que l'heu tractat en l'assignatura d'Organització d'Empreses. Igualment són molt importants per l'estudiant les assignatures de: Comptabilitat Financera, Direcció d'Operacions, Direcció de Màrqueting, Direcció Financera i Control de Gestió.

PROJECCIÓ A CAMPS PROFESSIONALS
Les matèries que s'estudien en aquest grau tenen com objectiu la gestió i administració d'organitzacions i empreses. Les sortides professionals dels estudiants poden estar enfocades principalment a:
- l'empresa
- l'administració estatal o local
- la docència 
- professions liberals

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Blanca Escardibul Ferra
efblanca@aegern.udl.cat
Dilluns i Divendres de 13.30 a 16 hores. També dies i hores a convenir.
19.2

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
    Objectius
    • Definir a fons les problemàtiques que comporta la implantació de decisions estratègiques i els procediments de planificació i control.
  • Domini d'una llengua estrangera
  • Correcció en l'expressió oral i escrita
    Objectius
    • Definir a fons les problemàtiques que comporta la implantació de decisions estratègiques i els procediments de planificació i control.

Competències específiques de la titulació

  • Identificar i interpretar els factors econòmics, ambientals, polítics, sociològics i tecnològics en els àmbits local, nacional i internacional i la seva repercussió sobre les organitzacions.
    Objectius
    • Definir a fons les problemàtiques que comporta la implantació de decisions estratègiques i els procediments de planificació i control.
    • Aprofundir les fonts, les condicions d'aplicació i els riscos de l'avantatge competitiu en costos i en diferenciació del producte, així com identificar les possibles estratègies d'acord amb les característiques de la indústria.
    • Analitzar l'estructura econòmica de l'empresa, conèixer-ne les àrees funcionals i la cadena de valor, i establir els seus recursos i capacitats.
    • Determinar la imjportància de les estratègies de desenvolupament empresarial i analitzar les vies de creixement intern i extern i l'estratègia de cooperació.
  • Aplicar tècniques instrumentals en l'anàlisi i solució de problemes empresarials i en la presa de decisions.
    Objectius
    • Definir a fons les problemàtiques que comporta la implantació de decisions estratègiques i els procediments de planificació i control.
  • Crear i dirigir una empresa atenent i responent als canvis de l'entorn en el qual opera.
    Objectius
    • Estudiar l'entorn general i l'entorn específic, i conèixer els mètodes d'anàlisi més adequats per a cada un.
    • Analitzar l'estructura econòmica de l'empresa, conèixer-ne les àrees funcionals i la cadena de valor, i establir els seus recursos i capacitats.

Competències transversals de la titulació

  • Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
    Objectius
    • Definir a fons les problemàtiques que comporta la implantació de decisions estratègiques i els procediments de planificació i control.
  • Capacitat de crítica i autocrítica.
    Objectius
    • Definir a fons les problemàtiques que comporta la implantació de decisions estratègiques i els procediments de planificació i control.
  • Treball en equip i lideratge.
    Objectius
    • Estudiar l'entorn general i l'entorn específic, i conèixer els mètodes d'anàlisi més adequats per a cada un.
  • Actuar sobre la base del rigor, el compromís personal i l’orientació a la qualitat.
  • Capacitat d'organitzar i planificar.
    Objectius
    • Definir a fons les problemàtiques que comporta la implantació de decisions estratègiques i els procediments de planificació i control.
  • Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
    Objectius
    • Sense Traduir - 1.Definir a fondo las problemáticas que comporta la implantación de decisiones estratégicas y los procedimientos de planificación y control. 2. Analizar la estructura económica de la empresa, conocer las áreas funcionales y la cadena de valor, y establecer sus recursos y capacidades. 3.Profundizar las fuentes, las condiciones de aplicación y los riesgos de la ventaja competitiva en costes y en diferenciación del producto, así como identificar las posibles estrategias de acuerdo con las características de la industria. 4.Determinar la imjportància de las estrategias de desarrollo empresarial y analizar las vías de crecimiento interno y externo y la estrategia de cooperación. 5.Aprender los elementos básicos de la dirección estratégica, aprender a identificar y crear los objetivos empresariales, y formular y poner en marcha a la empresa.

Continguts

Continguts de la matèria

Al llarg del programa veureu el procés global de la Direcció estratègica de l'empresa que estàintegrat per tres grans parts: l’anàlisi estratègica, la formulació d'estratègies i la implantació d'estratègies. Per assimilar els conceptes d’aquesta assignatura ens basarem en l'estudi i discussió de casos i situacions reals d'empreses espanyoles i estrangeres així com exercicis per a resoldre.

Vull recordar que de les tres parts en que es divideix el procés global de la Direcció Estratègica, la primera fase anomenada Anàlisi Estratègica ja l’heu treballat en l’assignatura d’Organització d’Empreses. Per tant, en aquesta assignatura només farem un recordatori d’aquesta primera fase.

L'anàlisi estratègica és el procés mitjançant el qual és possible determinar el conjunt d'amenaces i oportunitats que l'entorn presenta a l'organització, així com el conjunt de fortaleses i debilitats de la mateixa de manera que permeti a la Direcció un diagnòstic i avaluació de la situació i la corresponent formulació d'una estratègia, una vegada definits els fins o missions, objectius i fites de l'empresa.

La formulació d'estratègies tracta, a partir de l'anàlisi estratègica i segons la metodologia proposada, formular o dissenyar les possibles alternatives que es tenen per a aconseguir la missió iels objectius que s'han triat a partir del context definit en les anàlisis externa i intern.

La implantació estratègica suposa l'elaboració d'un pla estratègic que reculli els objectius i les decisions que s'han adoptat en etapes anteriors, així com l'assignació de mitjans i el camí aseguir per a que l'estratègia tingui èxit. La implantació es completa amb laplanificació i control estratègic.


 

BLOC I: ANÀLISI ESTRATÈGICA

 
 

1.     LA NATURALESA DE L’ESTRATÈGIA

1.1.         EL CONCEPTE D’ESTRATÈGIA

1.1.1.    ELS NIVELLSDE L’ESTRATÈGIA

1.1.2.   ESTRATÈGIES FUNCIONALS

1.2.     L’ANÀLISI EXTERN I INTERN

1.2.1.    L’ANÀLISI DEL’ENTORN

1.2.2.   L’ANÀLISI INTERN

1.2.3.   L’ANÀLISI DAFO

Quadernd’exercicis del tema 1:

Cas estratègic 1: ENSESA refuerza suplan estratégico 2002-2006.

Cas estratègic 2: GRUPO NATURA. Unaestrategia de aventura y azar.

Cas estratègic 3: Al “Toro” deOsborne le gusta crecer.


BLOC II: FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA


2.    ESTRATÈGIA I AVANTATGE COMPETITIU


2.1.        CONCEPTE I RELACIONS

2.2.        CREACIÓ DE L’AVANTATGE COMPETITIU

2.3.        MANTENIMENT DE L’AVANTATGE COMPETITIU

Quadernd’exercicis del tema 2:

Cas estratègic 1: Cómo combina WAL –MART sus ventajas.

 

3.    L’AVANTATGECOMPETITIU EN COSTOS

3.1.        FONTSDE L’AVANTATGE EN COSTOS

3.2.        BARRERESA LA IMITACIÓ

3.3.        CONDICIONSD’APLICACIÓ

3.4.        RISCOSDE L’AVANTATGE EN COSTOS

Quadernd’exercicis del tema 3:

Cas estratègic 1: El efectoexperiencia en Ford.

Cas estratègic 2: Fuente de ventajacompetitiva en costes en las grandes superfícies de distribución.

 

4.   L’AVANTATGE COMPETITIU EN DIFERENCIACIÓ DE PRODUCTES

4.1.         FONTS DE LA DIFERENCIACIÓ DE PRODUCTES

4.2.         BARRERES A LA IMITACIÓ

4.3.         CONDICIONS D’APLICACIÓ

4.4.         RISCOS DE L’AVANTATGE DE DIFERENCIACIÓ

Quadernd’exercicis del tema 4:

Casestratègic 1: Empresa Robert Express.

Cas estratègic 2: Las estrategiascompetitivas en El Corte Inglés y Dia.

 

5.    L’AMPLIACIÓ DE LES ESTRATÈGIES COMPETITIVES DE PORTER: EL RELLOTGE ESTRATÈGIC

5.1.        ESTRATÈGIES ORIENTADES A PREUS BAIXOS

5.2.        ESTRATÈGIES ORIENTADES A LADIFERENCIACIÓ

5.3.        ESTRATÈGIES HÍBRIDES O ORIENTADES A LARELACIÓ QUALITAT - PREU

5.4.        ESTRATÈGIES DESTINADES AL FRACÀS

Quadernd’exercicis del tema 5:

Casestratègic 1: El reloj estratégico en el transporte aéreo.

Casestratègic 2: La estrategia “sin filigranas” de Easyjet para lograr el éxito.

 

6.    ESTRATÈGIES A PARTIR DE LES CARACTERÍSTIQUES DE LA INDÚSTRIA

6.1.         LA COMPETÈNCIA EN INDUSTRIES NOVES O EMERGENTS

6.1.1.    CARACTERÍSTIQUESDE LES INDUSTRIES EMERGENTS

6.1.2.    ESTRATÈGIESPER A INDUSTRIES EMERGENTS

6.2.         LA COMPETÈNCIA EN INDUSTRIES MADURES

6.2.1.    CARACTERÍSTIQUESDE LES INDUSTRIES MADURES

6.2.2.    ESTRATÈGIESPER A INDUSTRIES MADURES

6.3.         LA COMPETÈNCIA EN INDUSTRIES EN DECLIVI

6.3.1.    CARACTERÍSTIQUESDE LES INDUSTRIES EN DECLIVI

6.3.2.    ESTRATÈGIESPER A INDUSTRIES EN DECLIVI

6.4.         LA COMPETÈNCIA EN INDUSTRIES FRAGMENTADES

6.4.1.    CARACTERÍSTIQUESDE LES INDUSTRIES FRAGMENTADES

6.4.2.    ESTRATÈGIESPER A INDUSTRIES FRAGMENTADES

Quadernd’exercicis del tema 6:

Casestratègic 1: Las actividades relacionadas con la tercera edad.

Cas estratègic 2: La búsqueda de ventajas competitivasen la industria del transporte de mercancías por carretera.

Casestratègic 3: La reoritación del campo de actividad en las industrias deproductos infantiles.

Casestratègic 4: El declive de la industria boinera.

Casestratègic 5: La fragmentación de la industria de las residencias geriátricas.

 

7.    ESTRATÈGIES PER A INDUSTRIES AMB BASE TECNOLÒGICA

7.1.         EFECTES DE LA TECNOLOGIA EN LA INDUSTRIA

7.1.1.    EFECTES EN L’EVOLUCIÓDE LA INDUSTRIA

7.1.2.    EFECTES EN L’ESTRUCTURADE LA INDUSTRIA

7.2.         CARACTERÍSTIQUES DE LES INDUSTRIES AMB BASE TECNOLÒGICA

7.2.1.    ELS ESTÀNDARDSTÈCNICS

7.2.2.    L’ESTRUCTURADE COSTOS

7.2.3.    LESACTIVITATS DE R+D+I

7.3.       ALTERNATIVES PER A INDUSTRIES AMB BASE TECNOLÒGICA

7.3.1.   ESTRATEGIASCOMPETITIVAS

Quadernd’exercicis del tema 7:

Casestratègic 1: El sistema QWERTY como estándar técnico.

Casestratègic 2: Incentivos fiscales a las actividades de I + D +i EN ESPAÑA.

 

8.    DIRECCIÓ DE DESENVOLUPAMENT: EL CAMP D’ACTIVITAT I L’EXPANSIÓ

8.1.       LA DEFINICIÓ DEL CAMP D’ACTIVITAT DE L’EMPRESA

8.2.       EL CREIXEMENT I EL DESENVOLUPAMENT DE L’EMPRESA

8.3.       LES DIRECCIONS DEL DESENVOLUPAMENT

8.4.       L’ESTRATÈGIA D’EXPANSIÓ

8.4.1.    PENETRACIÓEN ELS MERCATS

8.4.2.    DESENVOLUPAMENTDE PRODUCTES

8.4.3.    DESENVOLUPAMENTDE MERCATS

Quadernd’exercicis del tema 8:

Casestratègic 1: La definición del ámbito en Telefónica.

Casestratègic 2: La diferenciación entre segmentos estratégicos en el grupoL’Oreal.

Casestratègic 3: La evolución del campo de actividad en Telefónica.

Cas estratègic 4: Estrategias deexpansión en un fabricante de televisores.

Cas estratègic 5: La estrategia de expansión de lechepascual.


 

9.    DIRECCIÓ DE DESENVOLUPAMENT: DIVERSIFICACIÓ, INTEGRACIÓ VERTICAL I REESTRUCTURACIÓ

9.1.       LA DIVERSIFICACIÓ EMPRESARIAL

9.2.       L’ESTRATÈGIA DE DIVERSIFICACIÓ RELACIONADA

9.2.1.    RAONS PER A LA DIVERSIFICACIÓ RELACIONADA

9.2.2.    RISCOS DE LA DIVERSIFICACIÓ RELACIONADA

9.3.       L’ESTRATÈGIA DE DIVERSIFICACIÓ NO RELACIONADA OCONGLOMERAT

9.3.1.    RAONS PER A LA DIVERSIFICACIÓ NO RELACIONADA

9.3.2.    RISCOS DE LA DIVERSIFICACIÓ NO RELACIONADA

9.4.       L’ESTRATÈGIA D’INTEGRACIÓ VERTICAL

9.4.1.    RAONS PER A LA INTEGRACIÓ VERTICAL

9.4.2.    RISCOS DE LA INTEGRACIÓ VERTICAL

9.5.       L’ESTRATÈGIA DE REESTRUCTURACIÓ DE LA CARTERA DENEGOCIS

9.5.1.    ELSANEJAMENT D’UN NEGOCI

9.5.2.    LA REESTRUCTURACIÓ DE LA CARTERA DENEGOCIS

Quadernd’exercicis del tema 9:

Casestratègic 1: Estrategias de diversificación en un fabricante de televisores.

Casestratègic 2: La diversificación relacionada en paradores.

Casestratègic 3: La diversificación no ralacionada en Infinity System.

Cas estratègic 4: Estrategias de integraciónvertical en un fabricante de televisores.

Cas estratègic 5: La integración vertical en el grupoMarsans.

Cas estratègic 6: La reestructuración de Chupa Chups.

Cas estratègic 7: La reestructuración de la cartera denegocios en Uralita.

 

10. MÈTODES DELDESENVOLUPAMENT: INTERN I EXTERN

10.1.      DESENVOLUPAMENTINTERN ENFRONT DEL DESENVOLUPAMENT EXTERN

10.1.1. JUSTIFICACIÓDEL DESENVOLUPAMENT EXTERN

10.1.2. AVANTATGES IINCONVENIENTS DEL DESENVOLUPAMENT EXTERN

10.1.3. TIPUS DEDESENVOLUPAMENT EXTERN

10.2.      FUSIONS IADQUISICIONS D’EMPRESES

10.2.1. LES FUSIONS

10.2.2. LESADQUISICIONS

10.3.      FORMES DEDESCONCENTRACIÓ EXTERN

10.4.      LA GESTIÓDEL DESENVOLUPAMENT EXTERN

10.4.1. SELECCIÓ DEL’EMPRESA OBJECTIU

10.4.2. INTEGRACIÓORGANITZATIVA I CULTURAL

10.4.3. INTEGRACIÓPRODUCTIVA

10.4.4. DEFENSA DELA COMPETÈNCIA

Quadernd’exercicis del tema 10:

Casestratègic 1: La concentración empresarial en el sector español de laconstrucción.

Casestratègic 2: La fusión de Tavex y Santista.

Casestratègic 3: La fusión con aportación parcial de activo de TUI y First Choice.

Cas estratègic 4: Estrategias de desconcentraciónempresarial en Altadis y Metrovacesa.

Cas estratègic 5: La integración organizativay cultural en la fusión del Banco Bilbao – Vizcaya y Argentaria.

 

11.  MÈTODES DE DESENVOLUPAMENT: LA COOPERACIÓ EMPRESARIAL

11.1.      LACOOPERACIÓ ENTRE EMPRESES

11.1.1. CONCEPTE ICARACTERÍSTIQUES DE LA COOPERACIÓ EMPRESARIAL

11.1.2. JUSTIFICACIÓDE LA COOPERACIÓ EMPRESARIAL

11.2.      AVANTATGES IINCONVENIENTS DE LA COOPERACIÓ

11.3.      TIPUSD’ACORDS

11.3.1. ACORDS CONTRACTUALS

             11.3.2. ACORDS ACCIONARIALS

             11.3.3. XARXES INTERORGANITZATIVES

Quadernd’exercicis del tema 11:

Casestratègic 1: La empresa virtual.

Casestratègic 2: Contratos de larga duración entre Eroski y Banesto.

Casestratègic 3: La franquicia en Tecnocasa.

Cas estratègic 4: La licencia entre la Universidad deIllinois y Zeltia.

Cas estratègic 5: El outsourcing en Telecinco.

Casestratègic 6: El “Spin-Off” en Nokia.

Cas estratègic 7: El consorcio de la universidadespúblicas de Madrid y la UNED.

Cas estratègic 8: Las empresas conjuntas entre Acciona yRepsol.

Cas estratègic 9: Elacuerdo de participación cruzada entre Banco Sabadell y el Banco ComercialPortugués.

Cas estratègic 10: Las redes interorganizativas en laindustria del transporte aéreo.

 

BLOC III: IMPLANTACIÓ DE LES ESTRATÈGIES

 
 

 

12.  AVALUACIÓ I IMPLANTACIÓ D’ESTRATÈGIES

12.1.      EL PROCÉS D’AVALUACIÓ I SELECCIÓ D’ESTRATÈGIES

12.1.1. L’ADEQUACIÓDE LES ESTRATÈGIES

12.1.2. LA FACTIBILITAT DE LES ESTRATÈGIES

12.1.3. L’ACCEPTABILITATDE LES ESTRATÈGIES

12.2.      LA IMPLANTACIÓ DE L’ESTRATÈGIA

12.2.1. ACTIVITATS DE LA IMPLANTACIÓ ESTRATÈGICA

12.2.2. FACTORS D’ÈXIT I FRACÀS DE LA IMPLANTACIÓ

12.3.      EL CANVI ORGANITZATIU

Quadernd’exercicis del tema 12:

Casestratègic 1: La reacción de los grupos de poder en la OPA de Cortefiel sobre Adolfo Domínguez.

Casestratègic 2: La fábula de los conejos.

Casestratègic 3: El cambio estratégico y organizativo en Correos y Telégrafos.


 

Bibliografia

Bibliografia recomanada

Bibliografia

Grant, Robert M. (2006). Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones.Robert M. Grant traducción: Zulima Fernández, José Daniel Lorenzo Gómez, JoséRuiz Navarro. Thomson, cop 2006.

Guerras Martín, LuisÁngel (2007). La Dirección estratégica de la empresa: teoría y aplicaciones. Madrid: Civitas.

Guerras Martín, Luis Ángel (2006). Direcció estratègica i política d’empreses I. Luis Ángel Guerras iJosé Emilio Navas. UOC.

Guerras Martín, Luis Ángel (2007). Direcció estratègica i política d’empreses II. Luis Ángel Guerras,José Emilio Navas, Álex Rialp i Josep Rialp. UOC.

Jarillo, José Carlos (1991). Estrategia internacional: más allá de la exportación. JoséCarlos Jarillo, Jon I. Martínez Echezárraga. Madrid [etc.]: McGraw-Hill,cop. 1991.

Navas López, José Emilio (2007). La Dirección estratégica de la empresa: teoría yaplicaciones. José Emilio Navas López, Luis Angel Guerras Martín. Madrid:Civitas, 2007. 4 Edición.

Pla Barber, José (2004). Dirección de empresas internacionales. José Pla Barber, Fidel León Darder. Madrid [etc.]: Prentice Hall, cop.2004.