Idioma
|
Percentatge d'ús
|
---|---|
Català
|
0.0
|
Anglès
|
0.0
|
Castellà
|
0.0
|
El curs està dissenyat per a que l'estudiant vagi aprofundint en el campt de l'Administració i Direcció d'Empreses, a partir dels coneixements de què ja disposa, del curs anterior, dins del Pla d'estudis del Grau, i el prepara per la continuació de l'aplicació dels coneixements adquirits especialment en l'assignatura Direcció Estratègica que està previst que cursi en el semestre següent. El programa de temes s'ha dissenyat en cinc aspectes fonamentals: informar, instruir, influir, implicar i inspirar els estudiants d'ADE. - Informar aportant conceptes i exemples en el management modern. - Instruir en la forma en què es posen en pràctica les idees i models que s'analitzen, mitjançant casos que permetin situar l'estudiant davant d'una realitat concreta sobre la qual es pot treballar. - Informar aportant conceptes i exemples en la Direcció estratègica actual. En aquest sentit, el curs recull les tendències actuals per reforçar les tradicionals avaluacions DAFO (SWOT) amb les contribucions a la direcció estratègica des de la perspectiva de recursos i capacitats. - Influir en l'estudiantat de forma positiva, proporcionant un sentit real a les aplicacions dels conceptes i models en tot tipus de càrrecs i empreses i en les diferents situacions en què es poden trobar: planificant i posant en funcionament la seva pròpia empresa, dirigint un equip cap a la consecució d'objectius, negociant amb clients i proveïdors, seleccionant persones i avaluant el personal del seu equip, o formant part d'un equip d'una empresa que l'avaluarà en el seu treball. - Implicar l'estudiant com a pensador i com una persona d'acció. Que pensi en els problemes i en la solució des del punt de vista del manager. Que pensi abans d'actuar és important, però també ho és que actuï eficaç i eficientment. El management és un món d'accions oportunes i adequades. No és un món pels passius, sinó per aquells que s'impliquen en fites positives. Que entenguin que les empreses paguen els managers per a que prenguin decisions i actuïn, i que no han de tenir por a equivocar-se fins el punt d'arribar a la "paràlisi per anàlisi". - Inspirar l'estudiant a seguir aprenent en el campt del Management a partir dels conceptes, models i idees que aprendrà en aquest curs, especialement dins l'àrea estratègica de l'empresa i les organitzacions. Que llegeixi a diferents autors acadèmics i directius de prestigi sobre Management i Direcció Estratègica en altres fonts i que segueixi aprenent. - Perquè aprendre Management i en especial Direcció Estratègica és un viatge personal que dura tota la seva carrera professional i especialment l'entorn que ens envolta ens obligarà a una formació continuada, a una formació de per vida.
Aquesta assignatura es troba ubicada en el segon curs del grau en Administració i Direcció d'Empreses. L'assignatura d'Organització i Administració d'Empreses és sens dubte una peça clau de la carrera de l'estudiant de GRAU en ADE ja que l'ajuda a iniciar-se en el coneixement del que realitzaen els Managers (administradors) en les Organitzacions actuals, i en què i com poden ajudar-lo la ciència del Management (Administració d'empreses) tant si algun dia ocupa un càrrec de Manager, com si ha de relacionar-se amb ells d'alguna forma. És per tant, una assignatura que pretén donar a l'estudiant una visió global de l'empresa tant des de la seva vessant del manager com del management, especialment la estratègia de l'empresa. Al llarg d'aquesta assignatura no només s'imparteixen coneixements teòrics sinó també pràctics ja que la formació en gestió empresarial requereix que l'alumne tingui habilitats i coneixements per poder actuar en l'àmbit de la organtizació de l'empresa. Això implica que és tant important l'assimilació dels coneixements teòrics com la seva aplicació en la resolució dels problemes empresarials. En aquest sentit les classes pràctiques són un element bàsic en l'aprenentatge d'aquestes habilitats i coneixements ja que són el pont necessari entre la teoria i la pràctica. Relació amb altres assignatures del pla d'estudis: Aquesta assignatura es construeix sobre els coneixements obtinguts en les altres assignatures del grau, especialment l'assignatura de Fonaments de Gestió d'Empreses de primer curs. Igualment són molt importants per l'estudiant les assignatures de: Comptabilitat Financera, Direcció de Màrqueting i Direcció Financera. Projecció a camps professionals: Les matèries que s'estudien en aquest grau tenen com a objectiu la gestió i administració d'organitzacions i empreses. Les sortides professionals dels estudiants poden estar enfocades principalment a: a) L'empresa b) L'administració estatal o local c) La docència d) Professions liberals.
Nom
|
Correu
|
Horari de consulta
|
Crèdits teòrics
|
Crèdits pràctics
|
|
---|---|---|---|---|---|
Carles Morata Sole
|
cmorata@aegern.udl.cat
|
8.1
|
|||
Josep Maria Riu Vila
|
jriu@aegern.udl.cat
|
12.3
|
BLOC I Management i manager.
1. Fonaments de l’Administració.
2. Naturalesa de la Empresa i de la seva Direcció estratègica
3. Gerència i Administració. Management i Manager
4. L’Administració ahir i avui.
5. Govern de l’Empresa i Funció Directiva.
6. Les Decisions directives en l’empresa.
BLOC II Direcció Estratègica.
7. L’Entorn General.
8. L’Entorn Específic.
9. Recursos, capacitats i competències.
10.Estratègia.
11.Direcció estratègica de la Empresa.
BLOC III Organitzar i Dirigir.
12.Organitzar.
13.Integrar el Personal.
14.Dirigir.
BLOC IV Seguiment i Canvi.
15.Seguiment i Control.
16.Dinàmica de l’Organització.
PROGRAMA DETALLAT
BLOC I .- Management i manager.
1.1 | Coneixem la realitat?. |
1.2 | Organitzacions i la seva administració. |
1.3 | L’empresa com a sistema i com a organització. |
1.4 | Eficàcia i eficiència. |
1.5 | Procés administratiu i rols. |
1.6 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes. |
2.1 | Conceptes fonamentals: Valors, Visió, Missió, Objectius, Estratègia, Polítiques. |
2.2 | Missió i Objectius. |
2.3 | Evolució del concepte d’estratègia. |
2.4 | Estratègia i Repte estratègic. |
2.5 | Definició d’Estratègia Empresarial. Evolució del concepte d’estratègia. |
2.6 | Estratègia: contingut y procés |
2.7 | Configuració del procés de desenvolupament de l’Estratègia Empresarial. |
2.8 | Nivells de la Estratègia Empresarial. |
2.9 | Cultura Organitzacional. |
2.10 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes. |
3.1 | Els conceptes de Management i Manager. |
3.2 | Nivells administratius i matriu d’administració. |
3.3 | Capacitats i aptituds dels managers. |
3.4 | El que realment fan els líders - gestors. |
3.5 | Com es pot beneficiar vostè, de l’estudi del Management, i com ha d’administrar vostè, la seva pròpia carrera professional. |
3.6 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes. |
4.1 | Els precursors. |
4.2 | Escoles Clàssiques. |
4.3 | Escola de Relacions Humanes. |
4.4 | Escoles Actuals. |
4.5 | Tendències i qüestions d’actualitat. |
4.6 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
5. Govern de l’Empresa i Funció Directiva.
5.1 | El Govern de l’empresa. |
5.2 | Grups d’interès de l’Organització |
5.3 | Ètica i Responsabilitat social de l’empresa. |
5.4 | Filantropia estratègica. |
5.5 | Tasques de Direcció. Aprenentatge i Gestió del Coneixement. Necessitat d’alineació d’estructura, persones i estratègia. |
5.6 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
6.1 | Concepte de decisió i tipologia de les decisions. |
6.2 | El procés de pressa de decisions. |
6.3 | El manager com a decisor. |
6.4 | Característiques de les decisions directives. |
6.5 | Models per la pressa de decisions. |
6.6 | Barreres per a la pressa de decisions efectiva. |
6.7 | Pressa de decisions en grup. |
6.8 | Presa de decisions en l’Organització. |
6.9 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
BLOC II .- Direcció Estratègica.
7. El procés de planificació estratègica. L’Entorn General.
7.1 | El procés de planificació estratègica. |
7.2 | L’Entorn. |
7.3 | Anàlisi de l’entorn general. |
7.4 | La dimensió territorial. Model del Diamant de Porter. Districtes industrials. |
7.5 | Escenaris. |
7.6 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
8.1 | Anàlisi de l’entorn específic. |
8.2 | Anàlisi del Sector. Model de les cinc forces. |
8.3 | Grups Estratègics. |
8.4 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
8.1 | Recursos, capacitats i competències en la direcció estratègica. |
8.2 | Competències i Competències nuclears. |
8.3 | Anàlisis de la Cadena de Valor. Benchmarking. |
8.4 | Anàlisis SWOT o DAFO. Factores Clau d’èxit FCE. |
8.5 | Avaluació Recursos, capacitats i competències en la direcció estratègica. |
8.6 | Implicacions estratègiques. |
8. | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
10.1 | Naturalesa i fonts de l’avantatge competitiu. |
10.2 | Estratègia de Negoci. Avantatge competitiu i factors claus de l’èxit en diferents contextos. |
10.3 | Estratègia corporativa. |
10.4 | Direcció estratègica de la corporació diversificada |
10.5 | Estratègia Funcional. |
10.6 | Desenvolupament d’estratègies funcionals. |
10.7 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
11.1 | Antecedents de la Direcció estratègica. |
11.2 | Concepte de Direcció estratègica. |
11.3 | Direcció operativa i Direcció estratègica. |
11.4 | El model de Decisions estratègiques |
11.5 | Aspectes metodològics en Direcció Estratègica |
11.6 | Procés de Direcció estratègica. |
11.7 | Direcció estratègica en l’entorn global. |
11.8 | Pla Estratègic: Contingut i procés d’elaboració. |
11.9 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
BLOC III .- Organitzar i Dirigir.
12. Organitzar.
12.1 | La funció d’Organitzar. |
12.2 | El Model de Mintzberg. |
12.3 | Estructura Organitzativa. |
12.4 | El procés organitzatiu. |
12.5 | Divisió del treball i Relacions Verticals. |
12.6 | Departamentalització i Estructures Organitzatives. |
12.7 | Integració Organitzacional. |
12.8 | Símptomes d’una organització defectuosa. |
12.9 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
13.1 | Gestió estratègica de Persones en les Organitzacions. |
13.2 | El procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions. |
13.3 | Competències directives. |
13.4 | Competències en el futur. |
13.5 | El Model en la pràctica. |
13.6 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
14.1 | Lideratge. |
14.2 | Motivació del comportament. |
14.3 | Comunicació. |
14.4 | Treball en Equip. |
14.5 | Cultura Organitzacional. |
14.6 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
BLOC IV .- Seguiment, control i canvi.
15. Seguiment i Control.
15.1 | Significat de Control Gerencial. |
15.2 | Control Pressupostari. |
15.3 | Eines i tècniques de Control. |
15.4 | Control Financer. |
15.5 | Quadre de Comandament Integral (QCI - BSC) |
15.6 | Control per feedback i Control Prospectiu. |
15.7 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
16.1 | La Gestió de la Innovació. |
16.2 | La Gestió del Canvi. |
16.3 | Forces del Canvi |
16.4 | Canvi Planificat. |
16.5 | Resistència al Canvi. |
16.6 | Models de Gestió del Canvi Organitzacional. |
16.7 | Cultura Organitzacional de Canvi. |
16.8 | Anàlisi de casos/Resolució de problemes |
MANUALS BÀSICS
Títol: Administración (8ª Edició)
Autor: Thomas S. Bateman
Editorial: McGraw-Hill
2009
Títol: Administración: de Empresas
Autor: Esteban Fernández Sánchez
Editorial: Paraninfo
2010
Títol: Administración contemporánea (6ª Edició)
Autor: Jones, Gareth R
Editorial: McGraw-Hill
2010
Títol: Administración (10ª Edició)
Autor: Stephen Robbins / Mary Coulter
Editorial: Pearson
2009
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA: Management.
Títol: Introducción a la teoría general de la Administración (7ª Edició)
Autor: Idialberto Chiavenato
Editorial: McGraw-Hill
2005
Títol: Teoría Organizacional : Diseño y Cambio en las Organizaciones (5ªEdición)
Autor: Gareth R. Jones
Editorial: Pearson
2008
Títol: Teoría y Diseño Organizacional (9ª Edició)
Autor: Daft, Richard L.
Editorial: Paraninfo
2010
Títol: La experiencia del Liderazgo (3ª Edició)
Autor: Daft, Richard L.
Editorial: McGraw-Hill
2006
Títol: Manual de la Empresa Responsable y Sostenible
Autor: Aldo Olcese, M. A. Rodríguez, Juan Alfaro
Editorial: McGraw-Hill
2008
Títol: Administración: un enfoque de Competencias (10ª Edición)
Autor: Hellriegel / Jackson / Slocum
Editorial: Thomson
2008
Títol: Administración de proyectos
Autor: Francisco Rivera Martínez / Gisel Hernández Chávez
Editorial: Pearson
2010
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA: Àrea Estratègica de l’Empresa i Govern Corporatiu.
Títol: Dirección Estratégica de la Innovación Tecnológica. (2ª edición)
Autor: Melissa A. Schlling
Editorial: McGraw-Hill
2009
Títol: Fundamentos de Estrategia
Autor: Gerry Johnson, Kevan Scholes y Richard Whittington
Editorial: Pearson
2010
Títol: Búsqueda de Equilibrio. Consejos de Administración y Alta Dirección en el Gobierno de la Empresa.
Autor: Jordi Canals
Editorial: Pearson. Prentice Hall.
2008
Títol: Gestión de la Empresa Familiar.
Autor: Manuel Ruiz (ed.).
Editorial: McGraw Hill. ISBN 978-84-481-6600-7
2007
Títol: La Dirección Estratégica de la Empresa. Teoría y Aplicaciones.
Autor: L. A. Guerras. J. E. Navas
Editorial: Thomson. Civitas.
2007
Títol: Administración estratégica y Política de Negocios.
Autor: T. L. Wheelen. J. D. Hunger
Editorial: Pearson. Prentice Hall.
2007
Títol: Dirección estratégica: Nuevas perspectivas teóricas
Autor: Eduardo Bueno Campos. Patricio Morcillo. Mª Paz Salmador
Editorial: Civitas
2006
Títol: Dirección estratégica: conceptos, técnicas y aplicaciones. (5ª Edición)
Autor: Robert M. Grant
Editorial: Civitas
2006
Títol: Dirección Estratégica. (7ª Edición)
Autor: Johnson / Scholes
Editorial: Prentice Hall
2006
Títol: La elaboración del plan estratégico y su implantación a través del cuadro de mando integral
Autor: Daniel Martínez Pedrós y Artemio Milla Gutiérrez
Editorial: Díaz de Santos
2005
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA del servei publicacions UdL
Títol: L’empresa en la societat del coneixement.
Autor: Manuel Ruiz (ed.).
Editorial: Edicions de la Universitat de Lleida. ISBN 84-8409-157-0
2003
Títol: Noves tendències en administració d'empreses davant el canvi de segle. Perspectives empresarials a Lleida.
Autor: Manuel Ruiz (ed.).
Editorial: Edicions de la Universitat de Lleida. ISBN 84-8409-065-5..
2000
Títol: Estudi estratègic de bases per a la dinamització i el desenvolupament d’Ivars de Noguera: Àrea de Boix.
Autor: Manuel Ruiz (ed.).
Editorial: Edicions de la Universitat de Lleida.. ISBN 84-8409-032-9.
2000
Títol: Els reptes per a les Empreses davant del tercer mil·lenni. La resposta als reptes de interconnexió, globalització, canvi, moneda única, i territori.
Autor: Manuel Ruiz (ed.).
Editorial: Edicions de la Universitat de Lleida. . ISBN 84-89727-64-3
1999
Títol: Els reptes per a les Empreses davant del tercer mil·lenni. La resposta als reptes de interconnexió, globalització, canvi, moneda única, i territori.
Autor: Manuel Ruiz (ed.).
Editorial: Edicions de la Universitat de Lleida. . ISBN 84-89727-64-3
1999
Títol: Desenvolupament empresarial a Lleida: cooperació, innovació,infraestructura, finançament, Promoció.
Autor: Manuel Ruiz (ed.).
Editorial: Edicions de la Universitat de Lleida. ISBN 84-89727-89-9
1998