Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
ORGANITZACIÓ I ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES
Codi Assignatura/Matèria
101315
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
2N Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Català
0.0
Anglès
0.0
Castellà
0.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

El curs està dissenyat per a que l'estudiant vagi aprofundint en el campt de l'Administració i Direcció d'Empreses, a partir dels coneixements de què ja disposa, del curs anterior, dins del Pla d'estudis del Grau, i el prepara per la continuació de l'aplicació dels coneixements adquirits especialment en l'assignatura Direcció Estratègica que està previst que cursi en el semestre següent.
El programa de temes s'ha dissenyat en cinc aspectes fonamentals: informar, instruir, influir, implicar i inspirar els estudiants d'ADE.
- Informar aportant conceptes i exemples en el management modern.
- Instruir en la forma en què es posen en pràctica les idees i models que s'analitzen, mitjançant casos que permetin situar l'estudiant davant d'una realitat concreta sobre la qual es pot treballar.
- Informar aportant conceptes i exemples en la Direcció estratègica actual. En aquest sentit, el curs recull les tendències actuals per reforçar les tradicionals avaluacions DAFO (SWOT) amb les contribucions a la direcció estratègica des de la perspectiva de recursos i capacitats.
- Influir en l'estudiantat de forma positiva, proporcionant un sentit real a les aplicacions dels conceptes i models en tot tipus de càrrecs i empreses i en les diferents situacions en què es poden trobar: planificant i posant en funcionament la seva pròpia empresa, dirigint un equip cap a la consecució d'objectius, negociant amb clients i proveïdors, seleccionant persones i avaluant el personal del seu equip, o formant part d'un equip d'una empresa que l'avaluarà en el seu treball.
- Implicar l'estudiant com a pensador i com una persona d'acció. Que pensi en els problemes i en la solució des del punt de vista del manager. Que pensi abans d'actuar és important, però també ho és que actuï eficaç i eficientment. El management és un món d'accions oportunes i adequades. No és un món pels passius, sinó per aquells que s'impliquen en fites positives. Que entenguin que les empreses paguen els managers per a que prenguin decisions i actuïn, i que no han de tenir por a equivocar-se fins el punt d'arribar a la "paràlisi per anàlisi".
- Inspirar l'estudiant a seguir aprenent en el campt del Management a partir dels conceptes, models i idees que aprendrà en aquest curs, especialement dins l'àrea estratègica de l'empresa i les organitzacions. Que llegeixi a diferents autors acadèmics i directius de prestigi sobre Management i Direcció Estratègica en altres fonts i que segueixi aprenent.
- Perquè aprendre Management i en especial Direcció Estratègica és un viatge personal que dura tota la seva carrera professional i especialment l'entorn que ens envolta ens obligarà a una formació continuada, a una formació de per vida. 

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Aquesta assignatura es troba ubicada en el segon curs del grau en Administració i Direcció d'Empreses.
L'assignatura d'Organització i Administració d'Empreses és sens dubte una peça clau de la carrera de l'estudiant de GRAU en ADE ja que l'ajuda a iniciar-se en el coneixement del que realitzaen els Managers (administradors) en les Organitzacions actuals, i en què i com poden ajudar-lo la ciència del Management (Administració d'empreses) tant si algun dia ocupa un càrrec de Manager, com si ha de relacionar-se amb ells d'alguna forma.
És per tant, una assignatura que pretén donar a l'estudiant una visió global de l'empresa tant des de la seva vessant del manager com del management, especialment la estratègia de l'empresa.
Al llarg d'aquesta assignatura no només s'imparteixen coneixements teòrics sinó també pràctics ja que la formació en gestió empresarial requereix que l'alumne tingui habilitats i coneixements per poder actuar en l'àmbit de la organtizació de l'empresa. Això implica que és tant important l'assimilació dels coneixements teòrics com la seva aplicació en la resolució dels problemes empresarials. En aquest sentit les classes pràctiques són un element bàsic en l'aprenentatge d'aquestes habilitats i coneixements ja que són el pont necessari entre la teoria i la pràctica.

Relació amb altres assignatures del pla d'estudis: 
Aquesta assignatura es construeix sobre els coneixements obtinguts en les altres assignatures del grau, especialment l'assignatura de Fonaments de Gestió d'Empreses de primer curs. Igualment són molt importants per l'estudiant les assignatures de: Comptabilitat Financera, Direcció de Màrqueting i Direcció Financera.

Projecció a camps professionals:
Les matèries que s'estudien en aquest grau tenen com a objectiu la gestió i administració d'organitzacions i empreses. Les sortides professionals dels estudiants poden estar enfocades principalment a:
a) L'empresa
b) L'administració estatal o local
c) La docència
d) Professions liberals.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Carles Morata Sole
cmorata@aegern.udl.cat
8.1
Josep Maria Riu Vila
jriu@aegern.udl.cat
12.3

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
    Objectius
    • Domini dels programes de software informàtic de gestió empresarial en planificació, organització, direcció i control, així com, els mitjans de comunicació, i de e-learning de que disposa la UdL
    • Utilitza recursos bàsics de TIC per seguir l’ assignatura i presentar el treball Utilitza els recursos de les TIC’S per a accedir i treballar les lectures proposades pel professor Utilitza els recursos de les TIC’S per a accedir i treballar els exercicis proposats pel professor tant de manera individual com en equip
  • Correcció en l'expressió oral i escrita
    Objectius
    • Explicar el concepte d’Administració d’empreses (Management), i descriure l’evolució en el temps del pensament en Management i diferenciar els plantejaments de les diferents escoles de pensament

Competències específiques de la titulació

  • Identificar i interpretar els factors econòmics, ambientals, polítics, sociològics i tecnològics en els àmbits local, nacional i internacional i la seva repercussió sobre les organitzacions.
    Objectius
    • Explicar la funció de planificació, descriure la Direcció estratègica de l’empresa, definir el Procés de planificació, i elaborar un Pla Estratègic de l’empresa
    • Expressar els diferents tipus d’estratègies en cada un del nivells estratègics de la organització, i justificar adequadament i de manera raonable d’acord amb la teoria les decisions de selecció de les millors estratègies en cada situació empresarial
    • Expressar la funció d’organització, la departamentalització i les diferents estructures organitzatives, i justificar adequadament les decisions de selecció del disseny organitzatiu assenyalant avantatges i desavantatges de cada una d’elles en una situació concreta
    • Expressar el procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions, analitzar el disseny de llocs de treballs, i com s’avaluen, realitzar avaluacions del rendiment i del potencial del personal, establir una política de remuneració, de formació, i desenvolupament en l’empresa.
    • Expressar els conceptes de lideratge, motivació, comunicació, treball en equip, i cultura organitzacional, explicar les diferències entre les diverses formes de liderar i treballar en l’empresa i explicar els seus avantatges i inconvenients, així com expressar les implicacions
  • Aplicar tècniques instrumentals en l'anàlisi i solució de problemes empresarials i en la presa de decisions.
    Objectius
    • Explicar el concepte de Decisió, enumerar la tipologia de les decisions que prenen els managers, analitzar els efectes de les diferents variables presents en cada decisió, i prendre decisions eficaces
    • Explicar la funció de planificació, descriure la Direcció estratègica de l’empresa, definir el Procés de planificació, i elaborar un Pla Estratègic de l’empresa
    • Expressar els diferents tipus d’estratègies en cada un del nivells estratègics de la organització, i justificar adequadament i de manera raonable d’acord amb la teoria les decisions de selecció de les millors estratègies en cada situació empresarial
    • Expressar la funció d’organització, la departamentalització i les diferents estructures organitzatives, i justificar adequadament les decisions de selecció del disseny organitzatiu assenyalant avantatges i desavantatges de cada una d’elles en una situació concreta
    • Expressar el procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions, analitzar el disseny de llocs de treballs, i com s’avaluen, realitzar avaluacions del rendiment i del potencial del personal, establir una política de remuneració, de formació, i desenvolupament en l’empresa.
    • Expressar els conceptes de lideratge, motivació, comunicació, treball en equip, i cultura organitzacional, explicar les diferències entre les diverses formes de liderar i treballar en l’empresa i explicar els seus avantatges i inconvenients, així com expressar les implicacions
  • Crear i dirigir una empresa atenent i responent als canvis de l'entorn en el qual opera.
    Objectius
    • Explicar el concepte d’Administració d’empreses (Management), i descriure l’evolució en el temps del pensament en Management i diferenciar els plantejaments de les diferents escoles de pensament
    • Explicar el concepte de Decisió, enumerar la tipologia de les decisions que prenen els managers, analitzar els efectes de les diferents variables presents en cada decisió, i prendre decisions eficaces
    • Explicar la funció de planificació, descriure la Direcció estratègica de l’empresa, definir el Procés de planificació, i elaborar un Pla Estratègic de l’empresa
    • Expressar els diferents tipus d’estratègies en cada un del nivells estratègics de la organització, i justificar adequadament i de manera raonable d’acord amb la teoria les decisions de selecció de les millors estratègies en cada situació empresarial
    • Expressar la funció d’organització, la departamentalització i les diferents estructures organitzatives, i justificar adequadament les decisions de selecció del disseny organitzatiu assenyalant avantatges i desavantatges de cada una d’elles en una situació concreta
    • Expressar el procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions, analitzar el disseny de llocs de treballs, i com s’avaluen, realitzar avaluacions del rendiment i del potencial del personal, establir una política de remuneració, de formació, i desenvolupament en l’empresa
    • Expressar els conceptes de lideratge, motivació, comunicació, treball en equip, i cultura organitzacional, explicar les diferències entre les diverses formes de liderar i treballar en l’empresa i explicar els seus avantatges i inconvenients, així com expressar les implicacions
    • Descriure el procés del control de gestió i el seu propòsit, identificar els diferents tipus de control, i les fases del procés de control. Justificar les relacions entre el pla estratègic i control, explicar com es gestiona la informació en l’empresa, descriure la importància de la qualitat, la innovació i la productivitat en la competitivitat de l’empresa i com millorar-la. Descriure els models d’excel•lència i qualitat total. expressar els models del canvi organitzacional i com generar una cultura organitzacional de canvi

Competències transversals de la titulació

  • Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
    Objectius
    • Explicar el concepte d’Administració d’empreses (Management), i descriure l’evolució en el temps del pensament en Management i diferenciar els plantejaments de les diferents escoles de pensament
    • Explicar el concepte de Decisió, enumerar la tipologia de les decisions que prenen els managers, analitzar els efectes de les diferents variables presents en cada decisió, i prendre decisions eficaces
    • Explicar la funció de planificació, descriure la Direcció estratègica de l’empresa, definir el Procés de planificació, i elaborar un Pla Estratègic de l’empresa
    • Expressar els diferents tipus d’estratègies en cada un del nivells estratègics de la organització, i justificar adequadament i de manera raonable d’acord amb la teoria les decisions de selecció de les millors estratègies en cada situació empresarial
    • Expressar la funció d’organització, la departamentalització i les diferents estructures organitzatives, i justificar adequadament les decisions de selecció del disseny organitzatiu assenyalant avantatges i desavantatges de cada una d’elles en una situació concreta
    • Expressar el procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions, analitzar el disseny de llocs de treballs, i com s’avaluen, realitzar avaluacions del rendiment i del potencial del personal, establir una política de remuneració, de formació, i desenvolupament en l’empresa.
    • Expressar els conceptes de lideratge, motivació, comunicació, treball en equip, i cultura organitzacional, explicar les diferències entre les diverses formes de liderar i treballar en l’empresa i explicar els seus avantatges i inconvenients, així com expressar les implicacions
    • Descriure el procés del control de gestió i el seu propòsit, identificar els diferents tipus de control, i les fases del procés de control. Justificar les relacions entre el pla estratègic i control, explicar com es gestiona la informació en l’empresa, descriure la importància de la qualitat, la innovació i la productivitat en la competitivitat de l’empresa i com millorar-la. Descriure els models d’excel•lència i qualitat total. expressar els models del canvi organitzacional i com generar una cultura organitzacional de canvi
  • Capacitat de crítica i autocrítica.
    Objectius
    • Explicar el concepte de Decisió, enumerar la tipologia de les decisions que prenen els managers, analitzar els efectes de les diferents variables presents en cada decisió, i prendre decisions eficaces
    • Explicar la funció de planificació, descriure la Direcció estratègica de l’empresa, definir el Procés de planificació, i elaborar un Pla Estratègic de l’empresa
    • Expressar els diferents tipus d’estratègies en cada un del nivells estratègics de la organització, i justificar adequadament i de manera raonable d’acord amb la teoria les decisions de selecció de les millors estratègies en cada situació empresarial
    • Expressar la funció d’organització, la departamentalització i les diferents estructures organitzatives, i justificar adequadament les decisions de selecció del disseny organitzatiu assenyalant avantatges i desavantatges de cada una d’elles en una situació concreta
    • Expressar el procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions, analitzar el disseny de llocs de treballs, i com s’avaluen, realitzar avaluacions del rendiment i del potencial del personal, establir una política de remuneració, de formació, i desenvolupament en l’empresa.
    • Expressar els conceptes de lideratge, motivació, comunicació, treball en equip, i cultura organitzacional, explicar les diferències entre les diverses formes de liderar i treballar en l’empresa i explicar els seus avantatges i inconvenients, així com expressar les implicacions
    • Descriure el procés del control de gestió i el seu propòsit, identificar els diferents tipus de control, i les fases del procés de control. Justificar les relacions entre el pla estratègic i control, explicar com es gestiona la informació en l’empresa, descriure la importància de la qualitat, la innovació i la productivitat en la competitivitat de l’empresa i com millorar-la. Descriure els models d’excel•lència i qualitat total. expressar els models del canvi organitzacional i com generar una cultura organitzacional de canvi
  • Treball en equip i lideratge.
    Objectius
    • Explicar el concepte de Decisió, enumerar la tipologia de les decisions que prenen els managers, analitzar els efectes de les diferents variables presents en cada decisió, i prendre decisions eficaces
    • Explicar la funció de planificació, descriure la Direcció estratègica de l’empresa, definir el Procés de planificació, i elaborar un Pla Estratègic de l’empresa
    • Expressar el procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions, analitzar el disseny de llocs de treballs, i com s’avaluen, realitzar avaluacions del rendiment i del potencial del personal, establir una política de remuneració, de formació, i desenvolupament en l’empresa.
    • Expressar els conceptes de lideratge, motivació, comunicació, treball en equip, i cultura organitzacional, explicar les diferències entre les diverses formes de liderar i treballar en l’empresa i explicar els seus avantatges i inconvenients, així com expressar les implicacions
    • Descriure el procés del control de gestió i el seu propòsit, identificar els diferents tipus de control, i les fases del procés de control. Justificar les relacions entre el pla estratègic i control, explicar com es gestiona la informació en l’empresa, descriure la importància de la qualitat, la innovació i la productivitat en la competitivitat de l’empresa i com millorar-la. Descriure els models d’excel•lència i qualitat total. expressar els models del canvi organitzacional i com generar una cultura organitzacional de canvi
  • Actuar sobre la base del rigor, el compromís personal i l’orientació a la qualitat.
    Objectius
    • Explicar el concepte de Decisió, enumerar la tipologia de les decisions que prenen els managers, analitzar els efectes de les diferents variables presents en cada decisió, i prendre decisions
    • Explicar la funció de planificació, descriure la Direcció estratègica de l’empresa, definir el Procés de planificació, i elaborar un Pla Estratègic de l’empresa
    • Expressar els diferents tipus d’estratègies en cada un del nivells estratègics de la organització, i justificar adequadament i de manera raonable d’acord amb la teoria les decisions de selecció de les millors estratègies en cada situació empresarial
    • Expressar la funció d’organització, la departamentalització i les diferents estructures organitzatives, i justificar adequadament les decisions de selecció del disseny organitzatiu assenyalant avantatges i desavantatges de cada una d’elles en una situació concreta
    • Expressar el procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions, analitzar el disseny de llocs de treballs, i com s’avaluen, realitzar avaluacions del rendiment i del potencial del personal, establir una política de remuneració, de formació, i desenvolupament en l’empresa
    • Expressar els conceptes de lideratge, motivació, comunicació, treball en equip, i cultura organitzacional, explicar les diferències entre les diverses formes de liderar i treballar en l’empresa i explicar els seus avantatges i inconvenients, així com expressar les implicacions
    • Descriure el procés del control de gestió i el seu propòsit, identificar els diferents tipus de control, i les fases del procés de control. Justificar les relacions entre el pla estratègic i control, explicar com es gestiona la informació en l’empresa, descriure la importància de la qualitat, la innovació i la productivitat en la competitivitat de l’empresa i com millorar-la. Descriure els models d’excel•lència i qualitat total. expressar els models del canvi organitzacional i com generar una cultura organitzacional de canvi
  • Capacitat d'organitzar i planificar.
    Objectius
    • Explicar la funció de planificació, descriure la Direcció estratègica de l’empresa, definir el Procés de planificació, i elaborar un Pla Estratègic de l’empresa
    • Expressar els diferents tipus d’estratègies en cada un del nivells estratègics de la organització, i justificar adequadament i de manera raonable d’acord amb la teoria les decisions de selecció de les millors estratègies en cada situació empresarial
    • Expressar la funció d’organització, la departamentalització i les diferents estructures organitzatives, i justificar adequadament les decisions de selecció del disseny organitzatiu assenyalant avantatges i desavantatges de cada una d’elles en una situació concreta
    • Expressar el procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions, analitzar el disseny de llocs de treballs, i com s’avaluen, realitzar avaluacions del rendiment i del potencial del personal, establir una política de remuneració, de formació, i desenvolupament en l’empresa
    • Expressar els conceptes de lideratge, motivació, comunicació, treball en equip, i cultura organitzacional, explicar les diferències entre les diverses formes de liderar i treballar en l’empresa i explicar els seus avantatges i inconvenients, així com expressar les implicacions
    • Descriure el procés del control de gestió i el seu propòsit, identificar els diferents tipus de control, i les fases del procés de control. Justificar les relacions entre el pla estratègic i control, explicar com es gestiona la informació en l’empresa, descriure la importància de la qualitat, la innovació i la productivitat en la competitivitat de l’empresa i com millorar-la. Descriure els models d’excel•lència i qualitat total. expressar els models del canvi organitzacional i com generar una cultura organitzacional de canvi
  • Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
    Objectius
    • Explicar el concepte d’Administració d’empreses (Management), i descriure l’evolució en el temps del pensament en Management i diferenciar els plantejaments de les diferents escoles de pensament
    • Explicar la funció de planificació, descriure la Direcció estratègica de l’empresa, definir el Procés de planificació, i elaborar un Pla Estratègic de l’empresa
    • Expressar els diferents tipus d’estratègies en cada un del nivells estratègics de la organització, i justificar adequadament i de manera raonable d’acord amb la teoria les decisions de selecció de les millors estratègies en cada situació empresarial
    • Expressar la funció d’organització, la departamentalització i les diferents estructures organitzatives, i justificar adequadament les decisions de selecció del disseny organitzatiu assenyalant avantatges i desavantatges de cada una d’elles en una situació concreta
    • Expressar el procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions, analitzar el disseny de llocs de treballs, i com s’avaluen, realitzar avaluacions del rendiment i del potencial del personal, establir una política de remuneració, de formació, i desenvolupament en l’empresa
    • Expressar els conceptes de lideratge, motivació, comunicació, treball en equip, i cultura organitzacional, explicar les diferències entre les diverses formes de liderar i treballar en l’empresa i explicar els seus avantatges i inconvenients, així com expressar les implicacions
    • Descriure el procés del control de gestió i el seu propòsit, identificar els diferents tipus de control, i les fases del procés de control. Justificar les relacions entre el pla estratègic i control, explicar com es gestiona la informació en l’empresa, descriure la importància de la qualitat, la innovació i la productivitat en la competitivitat de l’empresa i com millorar-la. Descriure els models d’excel•lència i qualitat total. expressar els models del canvi organitzacional i com generar una cultura organitzacional de canvi

Continguts

Continguts de la matèria

       BLOC I Management i manager.

1.  Fonaments de l’Administració.

2.  Naturalesa de la Empresa i de la seva Direcció estratègica

3.  Gerència i Administració. Management i Manager

4.  L’Administració ahir i avui.

5.  Govern de l’Empresa i Funció Directiva.

6.  Les Decisions directives en l’empresa.

BLOC II Direcció Estratègica.

7.  L’Entorn General.

8.  L’Entorn Específic.

9.  Recursos, capacitats i competències.

10.Estratègia.

11.Direcció estratègica de la Empresa.

BLOC III Organitzar i Dirigir.

12.Organitzar.

13.Integrar el Personal.

14.Dirigir.

BLOC IV Seguiment i Canvi.

15.Seguiment i Control.

16.Dinàmica de l’Organització.

 

PROGRAMA DETALLAT

BLOC I .- Management i manager.

1.         Fonaments de l’Administració.

 

1.1

Coneixem la realitat?.

1.2

Organitzacions i la seva administració.

1.3

L’empresa com a sistema i com a organització.

1.4

Eficàcia i eficiència.

1.5

Procés administratiu i rols.

1.6      

Anàlisi de casos/Resolució de problemes.

 

2.     Naturalesa de la Empresa i de la seva Direcció estratègica.

 

2.1      

Conceptes fonamentals: Valors, Visió, Missió, Objectius, Estratègia, Polítiques.

2.2      

Missió i Objectius.

2.3      

Evolució del concepte d’estratègia.

2.4      

Estratègia i Repte estratègic.

2.5      

Definició d’Estratègia Empresarial. Evolució del concepte d’estratègia.

2.6      

Estratègia: contingut y procés

2.7      

Configuració del procés de desenvolupament de l’Estratègia Empresarial.

2.8      

Nivells de la Estratègia Empresarial.

2.9      

Cultura Organitzacional.

2.10    

Anàlisi de casos/Resolució de problemes.

 

3.         Gerència i Administració. Management i Manager.

 

3.1

Els conceptes de Management i Manager.

3.2      

Nivells administratius i matriu d’administració.

3.3

Capacitats i aptituds dels managers.

3.4

El que realment fan els líders - gestors.

3.5

Com es pot beneficiar vostè, de l’estudi del Management, i com ha d’administrar vostè, la seva pròpia carrera professional.

3.6

Anàlisi de casos/Resolució de problemes.

 

4.     L’Administració ahir i avui.

 

4.1

Els precursors.

4.2

Escoles Clàssiques.

4.3

Escola de Relacions Humanes.

4.4

Escoles Actuals.

4.5

Tendències i qüestions d’actualitat.

4.6

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

     5.     Govern de l’Empresa i Funció Directiva.

 

5.1

El Govern de l’empresa.

5.2

Grups d’interès de l’Organització

5.3

Ètica i Responsabilitat social de l’empresa.

5.4

Filantropia estratègica.

5.5

Tasques de Direcció.  Aprenentatge i Gestió del Coneixement.  Necessitat d’alineació d’estructura, persones i estratègia.

5.6

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

6.     Decisions en la empresa.

 

6.1

Concepte de decisió i tipologia de les decisions.

6.2

El procés de pressa de decisions.

6.3

El manager com a decisor.

6.4

Característiques de les decisions directives.

6.5

Models per la pressa de decisions.

6.6

Barreres per a la pressa de decisions efectiva.

6.7

Pressa de decisions en grup.

6.8

Presa de decisions en l’Organització.

6.9

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

BLOC II .- Direcció Estratègica.

 7.     El procés de planificació estratègica. L’Entorn General.

 

7.1

El procés de planificació estratègica.

7.2

L’Entorn.

7.3

Anàlisi de l’entorn general.

7.4

La dimensió territorial. Model del Diamant de Porter. Districtes industrials.

7.5

Escenaris.

7.6

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

8.     El procés de planificació estratègica. L’Entorn Específic.

 

8.1

Anàlisi de l’entorn específic.

8.2

Anàlisi del Sector. Model de les cinc forces.

8.3

Grups Estratègics.

8.4

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

9.     El procés de planificació estratègica. Recursos, capacitats icompetències.

 

8.1

Recursos, capacitats i competències en la direcció estratègica.

8.2

Competències i Competències nuclears.

8.3

Anàlisis de la Cadena de Valor. Benchmarking.

8.4

Anàlisis SWOT o DAFO. Factores Clau d’èxit FCE.

8.5

Avaluació Recursos, capacitats i competències en la direcció estratègica.

8.6

Implicacions estratègiques.

8.

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

10.   Estratègia.

 

10.1

Naturalesa i fonts de l’avantatge competitiu.

10.2

Estratègia de Negoci. Avantatge competitiu i factors claus de l’èxit en diferents contextos.

10.3

Estratègia corporativa.

10.4

Direcció estratègica de la corporació diversificada

10.5

Estratègia Funcional.

10.6

Desenvolupament d’estratègies funcionals.

10.7

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

11.  Direcció estratègica de l’Empresa.

 

11.1

Antecedents de la Direcció estratègica.

11.2

Concepte de Direcció estratègica.

11.3

Direcció operativa i Direcció estratègica.

11.4

El model de Decisions estratègiques

11.5

Aspectes metodològics en Direcció Estratègica

11.6

Procés de Direcció estratègica.

11.7

Direcció estratègica en l’entorn global.

11.8

Pla Estratègic: Contingut i procés d’elaboració.

11.9

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

BLOC III .- Organitzar i Dirigir.

 12. Organitzar.

 

12.1

La funció d’Organitzar.

12.2

El Model de Mintzberg.

12.3

Estructura Organitzativa.

12.4

El procés organitzatiu.

12.5

Divisió del treball i Relacions Verticals.

12.6

Departamentalització i Estructures Organitzatives.

12.7

Integració Organitzacional.

12.8

Símptomes d’una organització defectuosa.

12.9

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

13.   Integrar el Personal.

 

13.1

Gestió estratègica de Persones en les Organitzacions.

13.2

El procés de Gestió integral de les persones en les Organitzacions.

13.3

Competències directives.

13.4

Competències en el futur.

13.5

El Model en la pràctica.

13.6

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

14. Dirigir.

 

14.1

Lideratge.

14.2

Motivació del comportament.

14.3

Comunicació.

14.4

Treball en Equip.

14.5

Cultura Organitzacional.

14.6

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

BLOC IV .- Seguiment, control i canvi.

 15. Seguiment i Control.

 

15.1

Significat de Control Gerencial.

15.2

Control Pressupostari.

15.3

Eines i tècniques de Control.

15.4

Control Financer.

15.5

Quadre de Comandament Integral (QCI - BSC)

15.6

Control per feedback i Control Prospectiu.

15.7

Anàlisi de casos/Resolució de problemes

 

16. Dinàmica de l’Organització.

 

16.1

La Gestió de la Innovació.

16.2

La Gestió del Canvi.

16.3

Forces del Canvi

16.4

Canvi Planificat.

16.5

Resistència al Canvi.

16.6

Models de Gestió del Canvi Organitzacional.

16.7

Cultura Organitzacional de Canvi.

16.8

Anàlisi de casos/Resolució de problemes



Bibliografia

Bibliografia recomanada

MANUALS BÀSICS

Títol:               Administración (8ª Edició)

Autor:             Thomas S. Bateman

Editorial:         McGraw-Hill

                       2009

Títol:             Administración: de Empresas

Autor:             Esteban Fernández Sánchez

Editorial:         Paraninfo

                       2010

Títol:               Administración contemporánea (6ª Edició)

Autor:             Jones, Gareth R

Editorial:         McGraw-Hill

                       2010

Títol:               Administración (10ª Edició)

Autor:             Stephen Robbins / Mary Coulter

Editorial:         Pearson

2009


BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA: Management.

Títol:               Introducción a la teoría general de la Administración (7ª Edició)

Autor:             Idialberto Chiavenato

Editorial:         McGraw-Hill

                       2005

 Títol:               Teoría Organizacional : Diseño y Cambio en las Organizaciones (5ªEdición)

Autor:             Gareth R. Jones

Editorial:         Pearson

                       2008

 Títol:               Teoría y Diseño Organizacional (9ª Edició)

Autor:             Daft, Richard L.

Editorial:         Paraninfo

                       2010

 Títol:               La experiencia del Liderazgo (3ª Edició)

Autor:             Daft, Richard L.

Editorial:         McGraw-Hill

                       2006

 Títol:               Manual de la Empresa Responsable y Sostenible

Autor:             Aldo Olcese, M. A. Rodríguez, Juan Alfaro

Editorial:         McGraw-Hill

                       2008

 Títol:             Administración: un enfoque de Competencias (10ª Edición)

Autor:             Hellriegel / Jackson / Slocum

Editorial:         Thomson

                       2008

 Títol:               Administración de proyectos

Autor:             Francisco Rivera Martínez / Gisel Hernández Chávez

Editorial:         Pearson

                       2010

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA: Àrea Estratègica de l’Empresa i Govern Corporatiu.

Títol:               Dirección Estratégica de la Innovación Tecnológica. (2ª edición)

Autor:             Melissa A. Schlling

Editorial:         McGraw-Hill

                       2009

Títol:             Fundamentos de Estrategia

Autor:             Gerry Johnson, Kevan Scholes y Richard Whittington

Editorial:         Pearson

                       2010

 Títol:               Búsqueda de  Equilibrio. Consejos de Administración y Alta Dirección en el Gobierno de la Empresa.

Autor:             Jordi Canals

Editorial:         Pearson. Prentice Hall.

                       2008

 Títol:               Gestión de la Empresa Familiar.

Autor:             Manuel Ruiz (ed.).

Editorial:         McGraw Hill.  ISBN 978-84-481-6600-7

                       2007

 Títol:               La Dirección Estratégica de la Empresa. Teoría y Aplicaciones.

Autor:             L. A. Guerras. J. E. Navas

Editorial:         Thomson. Civitas.

                       2007

 Títol:               Administración estratégica y Política de Negocios.

Autor:             T. L. Wheelen. J. D. Hunger

Editorial:         Pearson. Prentice Hall.

                       2007

 Títol:               Dirección estratégica: Nuevas perspectivas teóricas

Autor:             Eduardo Bueno Campos. Patricio Morcillo. Mª Paz Salmador

Editorial:         Civitas

                       2006

 Títol:               Dirección estratégica: conceptos, técnicas y aplicaciones. (5ª Edición)

Autor:             Robert M. Grant

Editorial:         Civitas

                       2006

 Títol:               Dirección Estratégica. (7ª Edición)

Autor:             Johnson / Scholes

Editorial:         Prentice Hall

                       2006

 Títol:               La elaboración del plan estratégico y su implantación a través del cuadro de mando integral

Autor:             Daniel Martínez Pedrós y Artemio Milla Gutiérrez

Editorial:         Díaz de Santos

2005

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA del servei publicacions UdL

 Títol:               L’empresa en la societat del coneixement.

Autor:             Manuel Ruiz (ed.).

Editorial:         Edicions de la Universitat de Lleida. ISBN 84-8409-157-0

                       2003

 Títol:               Noves tendències en administració d'empreses davant el canvi de segle. Perspectives empresarials a Lleida.

Autor:             Manuel Ruiz (ed.).

Editorial:         Edicions de la Universitat de Lleida. ISBN 84-8409-065-5..

                       2000

 Títol:               Estudi estratègic de bases per a la dinamització i el desenvolupament d’Ivars de Noguera: Àrea de Boix.

Autor:             Manuel Ruiz (ed.).

Editorial:         Edicions de la Universitat de Lleida.. ISBN 84-8409-032-9.

                       2000

 Títol:               Els reptes per a les Empreses davant del tercer mil·lenni. La resposta als reptes de interconnexió, globalització, canvi, moneda única, i territori.

Autor:             Manuel Ruiz (ed.).

Editorial:         Edicions de la Universitat de Lleida. . ISBN 84-89727-64-3

                       1999

 Títol:               Els reptes per a les Empreses davant del tercer mil·lenni. La resposta als reptes de interconnexió, globalització, canvi, moneda única, i territori.

Autor:             Manuel Ruiz (ed.).

Editorial:         Edicions de la Universitat de Lleida. . ISBN 84-89727-64-3

                       1999

 Títol:               Desenvolupament empresarial a Lleida: cooperació, innovació,infraestructura, finançament, Promoció.

Autor:             Manuel Ruiz (ed.).

Editorial:         Edicions de la Universitat de Lleida. ISBN 84-89727-89-9

                       1998