Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
ECONOMIA II
Codi Assignatura/Matèria
101313
Centre
Facultat de Dret i Economia
Departament
ECONOMIA APLICADA
Cicle
1
Tipologia
OBLIGATÒRIA
Extensió
1R Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
0.0
Català
100.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

És recomanable que l'estudiantat treballi les pràctiques i activitats i que porti l'assignatura al dia, ja que els temes es van desenvolupant seguint una cadena seqüencial. La no assistència a classe o el desconeixement de la matèria tractada dificulta el seguiment de les explicacions i la resolució de les pràctiques i activitats.
L'assignatura disposa d'un dossier electrònic que es pot consultar a través del campus virtual. Es recomana consultar tota la informació disponible en el campus virtual.

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

L'assignatura d'Economia II pertany al segon curs del Grau en ADE i s'imparteix durant el primer semestre. S'inclou dins del mòdul  obligatori i dins la matèria d'Economia Aplicada.

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
M.Teresa Armengol Rosinés
teresa.armengol@econap.udl.cat
Consultad tablón de anuncios del Departamento.
20.4

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
    Objectius
    • Planificar un treball en equip. Recopilar la informació i seleccionar-la.
    • Buscar informació macroeconòmica, a través d'internet i en la bibliografia especialitzada, provinent de diverses fonts.
  • Correcció en l'expressió oral i escrita
    Objectius
    • Descriure les principals magnituds de la macroeconomia i les seves interrelacions.
    • Interpretar els diferents indicadors agregats i utilitzar-los per a fer el seguiment i avaluació de la situació d'una economia.
    • Explicar, a través de models teòrics, el funcionament d'una economia nacional.
    • Utilitzar els models per a analitzar les fluctuacions econòmiques.
    • Explicar els principals problemes econòmics i entendre com els models teòrics de la disciplina permeten analitzar aquests problemes.
    • Resoldre problemes numèrics amb les equacions que descriuen les pautes de comportament dels agents econòmics d'un país en el marc d'un model agregat.
    • Explicar, en el marc dels models macroeconòmics, el funcionament de les polítiques per estabilitzar l'economia amb objectius anticíclics.
    • Planificar un treball en equip. Recopilar la informació i seleccionar-la.
    • Elaborar un treball en equip, d'acord amb criteris de qualitat donats i utilitzant la terminologia específica. Presentar la informació macroeconòmica de forma clara i sintètica.

Competències específiques de la titulació

  • Identificar i interpretar els factors econòmics, ambientals, polítics, sociològics i tecnològics en els àmbits local, nacional i internacional i la seva repercussió sobre les organitzacions.
    Objectius
    • Descriure les principals magnituds de la macroeconomia i les seves interrelacions.
    • Interpretar els diferents indicadors agregats i utilitzar-los per a fer el seguiment i avaluació de la situació d'una economia.
    • Buscar informació macroeconòmica, a través d'internet, i en la bibliografia especialitzada, provinent de diverses fonts.
    • Explicar, a través de models teòrics, el funcionament d'una economia nacional.
    • Utilitzar els models per a analitzar les fluctuacions econòmiques.
    • Explicar els principals problemes econòmics i entendre com els models teòrics de la disciplina permeten analitzar aquests problemes.
    • Resoldre problemes numèrics amb les equacions que descriuen les pautes de comportament dels agents econòmics d'un país en el marc d'un model agregat.
    • Explicar, en el marc dels models macroeconòmics, el funcionament de les polítiques per estabilitzar l'economia amb objectius anticíclics.
    • Planificar un treball en equip. Recopilar la informació i seleccionar-la.
    • Elaborar un treball en equip, d'acord amb criteris de qualitat donats i utilitzant la terminologia específica. Presentar la informació macroeconómica de forma clara i sintètica.

Competències transversals de la titulació

  • Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
    Objectius
    • Descriure les principals magnituds de la macroeconomia i les seves interrelacions.
    • Interpretar els diferents indicadors agregats i utilitzar-los per a fer el seguiment i avaluació de la situació d'una economia.
    • Buscar informació macroeconòmica, a través d'internet i en la bibliografia especialitzada, provinent de diverses fonts.
    • Explicar, a través de models teòrics, el funcionament d'una economia nacional.
    • Utilitzar els models per a analitzar les fluctuacions econòmiques.
    • Explicar els principals problemes econòmics i entendre com els models teòrics de la disciplina permeten analitzar aquests problemes.
    • Resoldre problemes numèrics amb les equacions que descriuen les pautes de comportament dels agents econòmics d'un país en el marc d'un model agregat.
    • Explicar, en el marc dels models macroeconòmics, el funcionament de les polítiques per estabilitzar l'economia amb objectius anticíclics.
  • Capacitat de crítica i autocrítica.
    Objectius
    • Planificar un treball en equip. Recopilar la informació i seleccionar-la.
    • Elaborar un treball en equip, d'acord amb criteris de qualitat donats i utilitzant la terminologia específica. Presentar la informació macroeconòmica de forma clara i sintètica.
    • Prendre acords amb els companys de l'equip i amb estudiants d'altres equips. Acceptar idees diferents i defensar-les. Defensar les pròpies idees. Ajudar la resta de companys de l'equip i d'altres equips.
  • Treball en equip i lideratge.
    Objectius
    • Planificar un treball en equip. Recopilar la informació i seleccionar-la.
    • Elaborar un treball en equip, d'acord amb criteris de qualitat donats i utilitzant la terminologia específica. Presentar la informació macroeconòmica de forma clara i sintètica.
    • Prendre acords amb els companys de l'equip i amb estudiants d'altres equips. Acceptar idees diferents i defensar-les. Defensar les pròpies idees. Ajudar la resta de companys de l'equip i d'altres equips.
  • Actuar sobre la base del rigor, el compromís personal i l’orientació a la qualitat.
    Objectius
    • Descriure les principals magnituds de la macroeconomia i les seves interrelacions.
    • Interpretar els diferents indicadors agregats i utilitzar-los per a fer el seguiment i avaluació de la situació d'una economia.
    • Buscar informació macroeconòmica, a través d'internet i en la bibliografia especialitzada, provinent de diverses fonts.
    • Explicar, a través de models teòrics, el funcionament d'una economia nacional.
    • Utilitzar els models per a analitzar les fluctuacions econòmiques.
    • Explicar els principals problemes econòmics i entendre com els models teòrics de la disciplina permeten analitzar aquests problemes.
    • Resoldre problemes numèrics amb les equacions que descriuen les pautes de comportament dels agents econòmics d'un país en el marc d'un model agregat.
    • Explicar, en el marc dels models macroeconòmics, el funcionament de les polítiques per estabilitzar l'economia amb objectius anticíclics.
    • Planificar un treball en equip. Recopilar la informació i seleccionar-la.
    • Elaborar un treball en equip, d'acord amb criteris de qualitat donats i utilitzant la terminologia específica. Presentar la informació macroeconòmica de forma clara i sintètica.
  • Capacitat d'organitzar i planificar.
    Objectius
    • Planificar un treball en equip. Recopilar la informació i seleccionar-la.
    • Elaborar un treball en equip, d'acord amb criteris de qualitat donats i utilitzant la terminologia específica. Presentar la informació macroeconòmica de forma clara i sintètica.
    • Prendre acords amb els companys de l'equip i amb estudiants d'altres equips. Acceptar idees diferents i defensar-les. Defensar les pròpies idees. Ajudar la resta de companys de l'equip i d'altres equips.
  • Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
    Objectius
    • Descriure les principals magnituds de la macroeconomia i les seves interrelacions.
    • Interpretar els diferents indicadors agregats i utilitzar-los per a fer el seguiment i avaluació de la situació d'una economia.
    • Explicar, a través de models teòrics, el funcionament d'una economia nacional.
    • Utilitzar els models per a analitzar les fluctuacions econòmiques.
    • Explicar els principals problemes econòmics i entendre com els models teòrics de la disciplina permeten analitzar aquests problemes.
    • Explicar, en el marc dels models macroeconòmics, el funcionament de les polítiques per estabilitzar l'economia amb objectius anticíclics.
    • Planificar un treball en equip. Recopilar la informació i seleccionar-la.
    • Elaborar un treball en equip, d'acord amb criteris de qualitat donats i utilitzant la terminologia específica. Presentar la informació macroeconòmica de forma clara i sintètica.

Continguts

Continguts de la matèria

Tema 1: Introducció i macromagnituds

1.1.La macroeconomia: concepte i instruments

1.2.La comptabilitat nacional i les macromagnituds. Principals indicadors macroeconòmics

1.3. Creixement i cicle econòmic

Tema 2: Diner i sistema bancari

2.1.La demanda de diner

2.2.L'oferta de diner: la base monetària i la creació de diner bancari

2.3.La demanda i l'oferta de diner: taxa d'interès d'equilibri

Tema 3: L'oferta i la demanda agregades

3.1.Introducció al model d'oferta i demanda agregades

3.2.L'oferta agregada (OA): curt termini i llarg termini

3.3.La demanda agregada (DA)

3.4.L'equilibri OA-DA: efectes sobre l'equilibri dels canvis en l'oferta agregada i en la demanda agregada

Tema 4: La demanda agregada: l'equilibri estalvi-inversió

4.1.La demanda de béns i la determinació de la producció d'equilibri: l'equilibri renda-despesa, l'efecte multiplicador i l'ajustament de les existències

4.2.El sector públic: efectes sobre l'equilibri a curt i llarg termini

4.3.La identitat estalvi-inversió

Tema 5: Macroeconomia d’una economia oberta

5.1.La balança de pagaments i l’equilibri exterior

5.2.Tipus de canvi i mercats de divises

Tema 6: Desocupació, mercat de treball i inflació

6.1.Tipus de desocupació: cíclica, estructural i friccional

6.2.Desocupació i cicle econòmic

6.3.La inflació: efectes i costos

6.4.La deflació i els seus efectes

Bibliografia

Bibliografia recomanada

BIBLIOGRAFIA:

-         BLANCHARD, O. et al. (2012): Macroeconomía. Ed. Pearson. Madrid.

-         CASE, K.E. i FAIR, R.C. (2008): Principios de macroeconomía. Ed. Pearson, México.

-         CORTÉS, G. (2003): Principios de Economía Política. Ed. Ariel. Barcelona.

-         DELONG, J.B. (2007): Macroeconomía. Ed. Mc.Graw Hill.

-         DORNBUSCH, R., FISCHER, S. i STARTZ, R. (2009): Macroeconomía. Ed. McGraw Hill. Madrid.

-         GIMENO, J.A. et al. (2012): Principios de Economía. Ed. Mc. Graw Hill. Madrid.

-         HORTALÀ, J. (2010): Teoria econòmica. Macroeconomia. Ed. Vicens Vives. Barcelona.

-         KRUGMAN, P. i WELLS, R. (2007): Introducción a la Economía. Macroeconomía. Ed. Reverté. Barcelona.

-         MANKIW, N.G. (2007): Macroeconomía. Ed. A. Bosch. Barcelona.

-         MOCHÓN, F. (2009): Introducción a la Macroeconomía. Ed. Mc.Graw Hill. Madrid

-         MOCHÓN, F. (2010): Principios de Economía.Ed. McGraw Hill. Madrid.

-         MÚÑOZ, C, IRAIZOZ, B. i RAPÚN, M. (2008): Las cuentas de la Nación I. Introducción a la Economía Aplicada. Ed. Thomson. Civitas.

-         RONCAGLIA, A. (1994): Elements fonamentals d’economia política. Ed. Eumo. Vic (Barcelona).

-         STIGLITZ,  J. E i WALSH, C.E.(2004): Macroeconomía. Ed. Ariel. Barcelona.

-         TORRES LÓPEZ, J. (2011): Introducción a la economía. Ediciones Pirámide. Madrid.