Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)
L'assignatura d'Economía I pretèn introdir a l'estudiant en el coneixement dels principals conceptes econòmics, així com els instruments i models que s'utilitzen per entendre com els individus i les empreses prenen les seves decisions. Les decisions dels individus en relació a què i a quina quantitat comprar. La teoria del consumidor ens mostrarà com s'obté la funció de demanda d'un individu a partir de les seves preferències i la restricció pressupostària a la qual s'enfronta. Les decisions de les empreses en relació a quina quantitat produir i com produir. La teoria de la producció ens explicarà com s'obté l'oferta que fa una empresa. L'assignatura pretén comprendre com funciona una economia de mercat moderna i com s'interrelacionen les empreses i els consumidors en els mercats.
Requisits per cursar-la
Prerequisits
Corequisits
Professorat
Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Josep M. Rusiñol Ribes
rribes@aegern.udl.cat
1
Nazaret Ibarz Remolins
nibarz@econap.udl.cat
1
Maria Farre Perdiguer
mariona.farre@econap.udl.cat
16.2
Francesc Xavier Ruiz del Portal i Bravo
rportal@econap.udl.cat
8.2
Competències
Competències estratègiques de la Universitat de Lleida
Competències específiques de la titulació
Competències transversals de la titulació
Continguts
Continguts de la matèria
Tema 1.- Principis bàsics de l’economia
1.1.Conceptes bàsics
1.2.L’elecció individual
1.3.La frontera de possibilitats de producció
1.4.-El flux circular de la renda
1.5.-Representacions gràfiques en economia
Tema 2.- Oferta i demanda: un model de competència perfecta
2.1.La corba de demanda.
2.2.La corba d’oferta.
2.3.El preu d’equilibri
2.4.L’elasticitat.
Tema 3.- La demanda i el comportament del consumidor
3.1.-El consumidor i la utilitat
3.2.-L’excedent del consumidor
3.3.-L’enfocament ordinal
Tema 4.- Les decisions de les empreses: producció, costos i beneficis
4.1.-Les empreses i la presa de decisions
4.2.-La funció de producció
4.3.-Els costos de producció
Tema 5.- L’empresa en els mercats de competència perfecta
5.1.-Introducció
5.2.-Producció i beneficis: l’anàlisi a curt termini
5.3.-Producció i beneficis: l’anàlisi a llarg termini
Tema 6.- Estructures de mercat: més enllà de la competència perfecta
6.1.-El monopoli
6.2.-L’oligopoli
6.3-La competència monopolística
Tema 7.- Errors de mercat i el paper de l’estat
7.1.-Les externalitats
7.2.-Els béns públics
Bibliografia
Bibliografia recomanada
Gimeno, J.A i Guirola, J.M. (1997). Introducción a la economía. Editorial Mc. Graw-Hill
Krugman,P.; Wells,R. i Olney, M. L. (2008). Fundamentos de Economía. Editorial Reverté
Krugman, P. i Wells,R.(2007). : Microeconomía: Introducción a la Economía. Editorial Reverté
Lipsey, R.G i Harbury C. (1998). Principis d’ economia. Editorial Vicens Vives
Mochón, F. (2006).Economía: teoría y política. Mc. Graw-Hill
Samulson, P.A i Nordhaus, W.D. (2010). Economía. Editorial Mc. Graw-Hill
Torres López, J.(2005). Economía Política. Editorial Pirámide