Contextualització

Dades de la matèria

Any acadèmic
2012-13
Nom
FONAMENTS DE GESTIÓ D'EMPRESES
Codi Assignatura/Matèria
101300
Centre
Escola Politècnica Superior
Departament
ADMINISTRACIO D'EMPRESES I GESTIO ECONOMICA DELS RECURSOS NATURALS
Cicle
1
Tipologia
TRONCAL
Extensió
1R Q AVALUACIO CONTINUADA
Crèdits ECTS
6.0
Hores
150.0
Percentatge d'ús de l'Idioma
Idioma
Percentatge d'ús
Anglès
0.0
Castellà
100.0
Català
100.0

Recomanacions (màx. 4000 caràcters)

a) Amb independència de l'horari de tutories establert, sempre podeu enviar un correu electrònic per quedar un dia a una hora determinada.
b) Una bona forma d'enfocar l'estudi d'aquesta assignatura és la següent:
- Seguir les explicacions realitzades pels professors i anar configurant els vostres apunts. Es recomana que us llegiu cada setmana els vostres apunts i us aneu fent resums per tal de fer èmfasi en els conceptes fonamentals que s'han de comprendre i retenir. A continuació, s'ha de procedir a fer una lectura comprensiva de les publicacions que us farem arribar.
- Al finalitzar l'estudi dels temes, es recomana fer els corresponents exercicis proposats. Alguns exercicis seran resolts pels professors i d'altres els treballareu i resoldreu vosaltres per tal d'assolir els conceptes explicats a classe.
- Relacionar els continguts teòrics que s'han après amb el món real. Per això, és recomanable realitzar les activitats proposades.
- En qualsevol cas, és aconsellable que realitzeu consultes bibliogràfiques amb l'objectiu d'acostumar-vos a fer front a la resolució de problemes de forma individual, així com que realitzeu diverses recerques a través de la navegació a Internet, tot i que sempre tindreu a la vostra disposició al professor per a qualsevol dubte, consulta o aclariment.

En resum:
- Classes teòriques i pràctiques.
- Exercicis resolts i proposats per a la seva resolució per part de l'alumne.
- Activitats realitzades pels alumnes a l'aula sobre el tema que s'estigui tractant a cada moment.

c) La majoria de les activitats i les proves escrites es realitzaran i lliuraran a classe. Per tant, és important l'assistència a classe.

d) Heu d'entrar a l'Espai Virtual Sakai UdL d'aquesta assignatura setmanalment. En aquest espai trobareu: els enunciats dels exercicis, les solucions, avisos que us farem els professors, notes, etc.

e) Pel matí les classes s'impartiran en castellà i per la tarda en català.

Assignatura/matèria en el conjunt del pla d'estudis (màx. 4000 caràcters)

Enfocament de l'assignatura
Aquesta assignatura es troba ubicada en el primer curs del grau en administració i direcció d'empreses, és per tant, una assignatura introductòria que pretén donar a l'estudiantat una visió global de l'empresa tant des de la seva vessant interna o de l'empresa com externa o de l'entorn.
Al llarg d'aquesta assignatura no només s'imparteixen coneixements teòrics sinó també pràctics ja que la formació en gestió empresarial requereix que l'alumne tingui habilitats i coneixements per poder actuar en l'àmbit de l'empresa. Això implica que és tant important l'assimilació dels coneixements teòrics com la seva aplicació en la resolució dels problemes empresarials. En aquest sentit, les classes pràctiques són un element bàsic en l'aprenentatge d'aquestes habilitats i coneixements ja que són el pont necessari entre la teoria i la pràctica.

Relació amb altres assignatures del pla d'estudis
Aquesta assignatura serveix de base d'altres assignatures del grau, especialment Organització i Administració d'Empreses i Direcció estratègica.

Projecció a camps professionals
Les matèries que s'estudien en aquest grau tenen com a objectiu la gestió i administració d'organitzacions i empreses. Les sortides professionals són molt dispars ja que la càrrega lectiva es compon d'assignatures tant de ciències, com per exemple: matemàtiques, estadística i informàtica; com de ciències socials, per exemple: dret, economia, etc. i d'assignatures específiques de l'empresa com comptabilitat, màrqueting i finances.
Això ens porta a que les sortides professionals poden estar enfocades a:
a) l'empresa
b) l'administració estatal o local
c) la docència
d) professions liberals

Requisits per cursar-la

Prerequisits
Corequisits

Professorat

Nom
Correu
Horari de consulta
Crèdits teòrics
Crèdits pràctics
Blanca Escardibul Ferra
efblanca@aegern.udl.cat
Dilluns i Divendres de 13.30 a 16 hores. També dies i hores a convenir.
4.2
Josep Barrufet Olivart
jbarrufet@aegern.udl.cat
Dimarts de 19.00 a 20.30 hores.
3.6
Natalia Daries Ramon
ndaries@aegern.udl.cat
Dimecres i Dijous de 12:00 a 14:00 hores.
9.6

Competències

Competències estratègiques de la Universitat de Lleida

  • Domini de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
    Objectius
    • Objectiu 5. Temes 1,2,3,4,5,9 i 10: - Utilitza els recursos de les TIC’S per a accedir i treballar els exercicis d'aplicació de criteris de decisió proposats per la professora.
  • Correcció en l'expressió oral i escrita
    Objectius
    • Objectiu 3. Temes 1,2,3,4,5,9,10: -Resold els casos plantejats a classe i discuteix-los.

Competències específiques de la titulació

  • Aplicar tècniques instrumentals en l'anàlisi i solució de problemes empresarials i en la presa de decisions.
    Objectius
    • Objectiu 5. Temes 4,5,9 i 10: - Utilitza els recursos de les TIC’S per a accedir i treballar els exercicis proposats per la professora.

Competències transversals de la titulació

  • Ser capaç de treballar i d'aprendre de forma autònoma i simultàniament interactuar adequadament amb els altres, cooperant i col·laborant.
    Objectius
    • Objectiu 6. Temes 1,2,3,4,5,9, i 10: Has de treballar de manera autònoma i cooperant amb els teus companys en la resolució de casos i exercicis.
  • Capacitat de crítica i autocrítica.
    Objectius
    • Objectiu 3. Temes 1,2,3,4,5,6, 7,8,9 i 10: aplica l'esprit critic en l'assimilació dels continguts dels tots els temes del programa.
  • Treball en equip i lideratge.
    Objectius
    • Objectiu 1. Temes 4, 5, 6, 9 i 10: - Utilitza els recursos de les TIC’S per a accedir i treballar els exercicis proposats per la professora tant de manera individual com en equip.
  • Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
    Objectius
    • Objectiu 10. Tema 10: -Defineix el sistema de direcció i explica la seva estructura. -Concreta que entens per missió, objectius i fites de l’empresa. -Descriu el procés de direcció de l’empresa. -Diferencia entre eficiència directiva i direcció per objectius. -Aplica els criteris de decisió a la presa de decisions.

Continguts

Continguts de la matèria

El programa d'aquesta assignaturas’articula en tres parts. Cada part està lligada amb la següent configurant, al final del programa, un tot.

Enla primera(fonaments d'Economia de l'Empresa),trobareu els conceptes bàsics d'aquesta assignatura com, per exemple: empresa,empresari i farem una anàlisi de la funció directiva.

Enla segonapart (l’empresa i el seu entorn econòmic), veureu com l’empresa estudiada en la primera part no es troba aïllada sinó que depèn de l’entorn. Per tant, haureu d’analitzar tot allò que és aliè a l’empresa i que li afecta, és a dir, detectareu les amenaces i les oportunitats que es deriven d'aquest entorn, així com, les fortaleses i les debilitats de l'empresa. Per tant l'empresa no és quelcom aïllat sinó que forma part d'un entorn. També aplicarem tècniques per a estudiar aquest entorn i per mesurar el grau de competitivitat del’empresa. Acabarem aquesta segona part analitzant la tipologia d’empreses que ens trobem en el nostre entorn.

Enla tercera i última part (l’estructura i el sistema de direcció de l’empresa) abordarem l’estructura organitzativa i de propietat de l’empresa. Això li permetrà a l’empresa escollir la seva dimensió òptima i decidir si vol/pot créixer i en quina mesura. Acabarem aquesta tercera part aplicant criteris que ens ajudin a la presa de decisions.

 

PRIMERA PART (BLOC 1): FONAMENTS D’ECONOMIA DE L’EMPRESA




1.     L’EMPRESA COM A REALITAT SOCIOECONÒMICA

1.1.         L’EMPRESA COM A REALITAT: INTRODUCCIÓ CONCEPTUAL

1.2.         L’EMPRESA CAPITALISTA COM A ÒRGAN DEL SISTEMA ECONÒMIC

1.3.         LA FUNCIÓ DE L’EMPRESA COM A AGENT ECONÒMIC

1.4.         ELS ELEMENTS DE L’EMPRESA

1.5.         L’EMPRESA ACTUAL: UN SISTEMA COMPLEX


2.    CONCEPTED’EMPRESA

2.1.        DIMENSIONS CONCEPTUALS DE L’EMPRESA

2.2.        L’EMPRESA COM A SISTEMA: ANÀLISI DESISTEMES EMPRESARIALS

2.3.        CONCEPTE D’EMPRESA COM A ORGANITZACIÓ:PRINCIPIS BÀSICS

2.4.        FUNCIONS DE L’EMPRESA DES DEL PUNT DEVISTA SOCIOECONOMIC

Quadern d’exercicis dels temes 1 i 2:

Exercicis sobre l’empresa i l’empresari.


3.    L’EMPRESARI:ANÀLISI DE LA FUNCIÓ DIRECTIVA

3.1.        EVOLUCIÓDEL CONCEPTE D’EMPRESARI: CONCEPCIÓ CLÀSSICA I EL PAPER DE L’EMPRESARI ENL’ECONOMIA ACTUAL

3.2.        ANÀLISIDE LA FUNCIÓ DIRECTIVA: INNOVACIÓ, LIDERATGE I ACTITUD ESTRATÈGICA

 

 

SEGONA PART (BLOC 2): L’EMPRESA I EL SEU ENTORN ECONÒMIC


 

4.   L’EMPRESA I L’ENTORN

4.1.        CONCEPTE I NATURALESA DE L’ENTORN

4.2.        FACTORS D’ENTORN I LA SEVA INFLUÈNCIA EN L’EMPRESA

4.3.        LA RESPOSTA DE L’EMPRESA: LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA

4.4.        RESPONSABILITAT SOCIAL DE L’EMPRESA

Quadern d’exercicis del tema 4:

Exercicis per a aplicar DAFO’S.

 

5.    LACOMPETITIVITAT DE L’EMPRESA

5.1.        CONCEPTE DE COMPETITIVITAT

5.2.        ANÀLISI DE LA COMPETITIVITAT DE L’EMPRESA

5.3.        MESURA DE LA COMPETITIVITAT DE L’EMPRESA

Quadern d’exercicis del tema 5:

Exercicis sobre mesures del’eficiència.

 

6.     FORMES ICLASSES D’EMPRESES

6.1.       LES FORMES EMPRESARIALS

6.2.       CLASSIFICACIÓ EMPRESARIAL: CRITERIS ECONÒMICS

6.3.       CLASSIFICACIÓ EMPRESARIAL: CRITERIS JURÍDICS

6.4.       CLASSIFICACIÓ EMPRESARIAL: CRITERIS ORGANITZATIUS


TERCERA PART (BLOC 3): L’ESTRUCTURA I EL SISTEMA DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA

 
  7.    L’ESTRUCTURAORGANITZATIVA

7.1.        CONCEPTE I ELEMENTS DE L’ESTRUCTURA ORGANITZATIVA

7.2.        ELS PRINCIPIS QUE ESTRUCTUREN L’ORGANITZACIÓ DEL’EMPRESA

7.3.        INTRODUCCIÓ A LES FORMES ORGANITZATIVES

 

8.    ESTRUCTURA DE PROPIETAT DE L’EMPRESA

8.1.        SEPARACIÓ DE PROPIETAT I CONTROL

8.2.        CONCEPTE D’ESTRUCTURA DE PROPIETAT: GRUPS DE PROPIETAT

8.3.        CLASSES PRINCIPALS DE CONTROL DE L’EMPRESA

 

9.    DIMENSIÓ, CONCENTRACIÓ I CREIXEMENT DEL’EMPRESA

9.1.        LA IMPORTÀNCIA DE LA DIMENSIÓ DE L’EMPRESA: FACTORSEXPLICATIUS

9.2.        LA MESURA DE LA GRANDÀRIA DE L’EMPRESA I LA SEVADIMENSIÓ ÒPTIMA

9.3.        CONCEPTE I MESURA DE LA CONCENTRACIÓ EMPRESARIAL

9.4.        CONCEPTE, FORMES I MODALITATS DE CREIXEMENT DE L’EMPRESA.

Quadern d’exercicis del tema 9:

Exercicis de punt mort.

 

10.  EL SISTEMA DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA

10.1.      CONCEPTE IESTRUCTURA DEL SISTEMA DE DIRECCIÓ

10.2.      MISSIÓ,OBJECTIUS I FITES DE L’EMPRESA

10.3.      EL PROCÉS DEDIRECCIÓ DE L’EMPRESA

10.4.      EFICIÈNCIADIRECTIVA I DIRECCIÓ PER A OBJECTIUS

10.5.      INTRODUCCIÓA LES DECISIONS EMPRESARIALS: CRITERIS BÀSICS DE DECISIÓ EN SITUACIONS D’INCERTESA I DE COMPETÈNCIA

Quadern d’exercicis del tema 10:

Exercicis d’aplicació de criteris dedecisió.

 

Bibliografia

Bibliografia recomanada

AGUIRREDE MENA, J.M.; ANDRÉS REINA, M. P.; RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, J. Y TOUS ZAMORA, D.(2000): Dirección y gestión de personal. Ed. Pirámide.

 

BUENO CAMPOS, E. (2004): Curso básico de economía de la empresa: un enfoque de organización.Madrid. Ediciones Pirámide. Cuarta edición.

 

CASTILLOCLAVERO, A. M., [DIR] (2003). Introduccióna la economía y administración de empresas. Editorial Pirámide, Madrid.

 

CLAVERCORTES, E.; LLOPIS TAVERNER, J.; LLORET LLINARES, M.; MOLINA MANCHÓN, H. (1998)4ª edición: Manual de administración de empresas. Madrid.Editorial Civitas.

GINER DE LA FUENTE, FERNANDO; GILESTALLO, Mª DE LOS ÁNGELES (2007) 7ªedición. Cómo Crear y hacer Funcionar Una Empresa. (ESIC Editorial).

PÉREZ GOROSTEGUI, E. (2002). Introducción a la economía de la empresa. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid.